Šeimos dydis
Vien pradedant galvoti apie tai, kokio segmento automobilius žiūrėti – visų pirma įvertinkite transporto priemone važiuoti norinčių asmenų skaičių. Jei tai tik viena atžala, kuriai nebereikalingas vežimėlis – galbūt užtektų ir šiek tiek didesnio hečbeko ar universalo. Jei vaikai 2, iš kurių bent vienas vis dar sėdi vaikiškoje kėdutėje, o bagažinėje visuomet vežiojatės vežimėlį – hečbekas jau tikrai bus per mažas. Verta pradėti dairytis į vienatūrius, arba SUV tipo automobilius. Jei turite naminių gyvūnų, kurie dažnai važiuoja kartu su jumis – atkreipkite dėmesį ir į tai, rašo Autoplius.
Saugumas
Šeima – brangiausias mūsų turtas, todėl saugumas yra vienas iš pačių svarbiausių transporto priemonės aspektų. Yra pasitaikę nemažai atvejų, kai išsiskleidusios oro pagalvės būtų išgelbėjusios gyvybę, tačiau nesuveikė. Perkant naudotą automobilį labai svarbu sužinoti ar jis nebuvo patekęs į avariją. Jei buvo – kokio stiprumo smūgį gavo kėbulas? Į kurią vietą? Kur buvo tvarkytas? Visa tai galima sužinoti įvairių automobilių patikros sistemų ir autorizuotų centrų pagalba. Jei patikros platformoje nieko blogo neradote, su patinkančiu automobiliu ir jo savininku nuvažiuokite į autorizuotą servisą. Patikra šiek tiek kainuos, tačiau po jos bent žinosite tikrąją situaciją.
Tačiau dar prieš tikrinant transporto priemonę autorizuotame centre ar internetinėse platformose labai svarbu pasirinkti aukštą saugumo įvertinimą turintį modelį. Kiekvienas naujai į gamybą išleistas modelis yra įvairiai testuojamas ir gauna tam tikrą įvertinimą žvaigždutėmis. Kuo jų daugiau – tuo automobilis saugesnis. Maksimalus įvertinimas – 5 žvaigždutės.
Taip pat svarbu žinoti ir tai, kad transporto priemonės amžius yra vienas iš faktorių, lemiančių jos saugumą. Bėgant metams saugumo standartai auga, tad gamintojams tenka atrasti vis naujų būdų dar labiau apsaugoti vairuotojus.
Talpa
Išsirinkus patinkantį modelį nuvažiuokite jo „pasimatuoti“. Tą padarykite su visa šeima. Įsitikinkite, kad priekyje vietos užteks vairuotojui, o gale – visiems būsimiems keleiviams. Taip pat labai svarbu įvertinti ir bagažinės dydį. Tam pačiam segmentui priklausantys automobiliai gali turėti kardinaliai skirtingų talpų bagažines. Pavyzdžiui – 2010 metų gamybos vienatūrio „Volkswagen Touran“ bagažinės talpa – 695 l. Atrodytų nemažai, tačiau tų pačių metų „Toyota Sienna“ bagažinė – 993 l. Tai – papildoma vieta augintinio narvui.
Sėdimų vietų kiekis
Į tai ypač svarbu atkreipti dėmesį tiems, kas turi 3 vaikus. Jei šeimoje vaikai 2 – užtenka penkių vietų. Jei vaikai 4 – būtinai reikia septynviečio automobilio. O jei vaikai 3, tai priklauso nuo jų amžiaus. Jei nors vienas iš vaikų sėdi specialioje kėdutėje – tryse sėdėti gale bus labai nepatogu. Tikėtina, kad būtent dėl šios priežasties bus reikalingas septynvietis automobilis.
Ekologiškumas
Nemažai šeimų besirinkdamos automobilį prie visų įprastų aspektų dar vertina ir jo ekologiškumą. Visgi automobiliu važinės vaikai, kuriems šiame pasaulyje ir teks augti. Jei jūs esate viena iš ekologiją vertinančių šeimų – „Toyota Sienna“ su savo galingais benzininiais varikliais tikrai netiks. Tačiau galima dairytis į hibridines pavaras ar „Plug-In“ įkraunamo hibrido sistemas turinčius modelius. Vienas iš populiariausių hibridų Lietuvoje – „Toyota Rav4“. Be abejonės, ieškantiems ekologiškumo puikiai tiks ir elektromobilis. Tačiau tik tokiu atveju, jei namuose turite kur patogiai jį įkrauti.
Technologinės naujovės
Technologinės naujovės ne tik leidžia vairuoti komfortiškiau, tačiau ir didina transporto priemonės saugumą. Tokios vairuotojo pagalbos sistemos, kaip palaikymas eismo juostoje ar adaptyvi greičio palaikymo sistema, palaiko pastovų automobilio greitį, jei reikia pristabdo ar sustoja iki 0 km/val. bei išlaiko transporto priemonę juostos viduryje. Tokiu atveju iš vairuotojo perimama ne tik dalis kontrolės, tačiau ir dalis įtampos sėdint prie vairo ilgame kelyje. Na, o tokios sistemos, kaip automatinis stabdymas prieš kliūtį, aklųjų zonų indikatoriai ar gyvūnų bei pėsčiųjų fiksavimas naktį, apsaugos ne tik savas, bet ir svetimas gyvybes. Tai įranga, kuria Autoplius.lt rekomenduoja stipriai pasidomėti. Ypač, jei planuojate pirkti iki 5 metų senumo transporto priemonę.
Ergonomika
Svarbu ne tik tai ar salone daug vietos, bet ir kaip veikia visi mygtukai, davikliai, ekranai bei kiti elementai. Išbandykite ar modelyje viską galite pasiekti patogiai. Puodelių laikiklių vietas, daiktadėžes, multimedijos ekraną, langų valdymo mygtukus, porankį ir kita. Išbandykite sėdynes – nusistatykite patogią vairavimo poziciją. Jei vairuosite ne vienas – pabandykite tai padaryti abu. Pažiūrėkite ar yra sėdynių atminties funkcija. Taip pat – ar patogiai sureguliavus vairą ir sėdynę galite matyti viską vairuotojo ekrane. Išbandykite multimediją. Išanalizuokite valdymą, funkcijas ir nustatymus. Tai vieta, kuria teks naudotis kiekvieną dieną, neišvengiamai. Jei multimedija lėta, nepatogi naudotis ar trūksta funkcijų – tai gali jus erzinti visą likusį modelio naudojimo laikotarpį. Taip pat išbandykite ISOFIX vaikiškos kėdutės tvirtinimus. Įstatykite bazę, patikrinkite ar kėdė laikosi stabiliai. Jei perkamas septynvietis automobilis – išbandykite ar lengva patekti į paskutinę sėdynių eilę bei ją sulankstyti.
Finansai
Finansai – jautri ir visiems svarbi dalis. Rekomenduojama iš anksto apsibrėžti savo biudžetą ir susikoncentruoti į automobilius, telpančius į jūsų finansinius rėmus. Be pirminės pirkimo kainos, atkreipkite dėmesį ir į ilgalaikio naudojimo išlaidas, tokias kaip draudimas, aptarnavimai, galimi gedimai. Paskaitykite modelio vairuotojų atsiliepimus internete, pasidomėkite patikimumo reitingu. Patikimas ir laiko patikrintas modelis padės išvengti netikėtų išlaidų. Taip pat įvertinkite tai, kad nusipirkus naudotą automobilį jam dažnu atveju pirmąjį aptarnavimą teks padaryti iš karto. O renkantis pirkimo lizingu variantą, pasigilinkite ne tik į bankų, bet ir į alternatyvių finansavimo bendrovių pasiūlymus, kad rastumėte tinkamiausią jums.
Išbandymas
Na ir be abejonės negalima pirkti automobilio iki kol jo neišbandėte. Jei perkate iš privataus pardavėjo – apsukite ratą per miestą, nuvažiuokite nuo asfalto, pabandykite išvažiuoti į automagistralę ir pasiekti maksimalų leidžiamą greitį. Tai leis per gan trumpą laiką išbandyti automobilį įvairiomis sąlygomis. Jei perkate iš įmonės – paprašykite automobilio vienam vakarui. Tai po truputį jau tampa įprasta praktika. Tokiu atveju turėsite daugiau laiko kritiškai įvertinti modelį ir gauti visos šeimos įžvalgų. Autoplius.lt rekomenduoja niekada nepirkti pirmo išbandyto modelio, kad ir koks patrauklus jis pasirodytų. Taip pat, net jei jums labai patinka konkretus modelis, tačiau nesate vairavę konkurentų – išbandykite bent tris iš jų. Kartais žmonės paprasčiausiai nežino, kad kažkas jiems patinka ir tol, kol to neišbando.
Nevengia važiuoti ir į kitą Lietuvos pusę
Kaip anksčiau apie automobilio išsirinkimą komentavo BRC Autocentro pardavimų vadovas Zbignevas Podskorbis, Lietuvos vairuotojai dėl norimo naudoto automobilio nevengia nuvažiuoti ir į kitą šalies pusę. „Kartais automobilis yra rezervuojamas net jo nemačius – tokių atvejų pasitaiko 1 iš 10 parduotų automobilių. Vis dėlto esame linkę rezervaciją priimti tik tada, kai pirkėjas apžiūri norimą modelį, nes neretai pasitaiko, kad atvažiavo apžiūrėti BMW, o išvažiuoja su įsigytu „Volkswagen Passat“, – pastebi Z. Podskorbis.
Daugėja elektronikos Naudotų automobilių pasiūlai dar tik atsigaunant, specialistai siūlo gerokai atidžiau rinktis naują transporto priemonę – padaugėjo šansų išsirinkti netvarkingą automobilį arba pakliūti ant nesąžiningų pardavėjų kabliuko.
„Automobilio amžius, deja, nenurodo jo būklės – pasitaiko ir 3 metų senumo modelių, kurie atrodo puikiai, bet dėl techninės būklės reikalauja papildomų investicijų. Taip pat ir 20 metų senumo automobilis gali būti labai gerai išlaikytas – viskas priklauso nuo ankstesnio savininko, kiek jis dėmesio skyrė automobilio techninei priežiūrai, profilaktikai“, – pabrėžia Z. Podskorbis.
Pašnekovas pataria naudoto automobilio pardavėjo klausti, kokie remonto darbai buvo atlikti automobiliui, kada atliktas paskutinis aptarnavimas. Svarbu sužinoti, ar automobilis nebuvo patekęs į eismo įvykius, kokią žalą patyrė ir ar buvo pašalinti visi trūkumai. Taip pat praverstų sužinoti, dėl kokių priežasčių yra parduodamas automobilis, kiek jis buvo eksploatuojamas buvusio savininko.
„Geriausia perkamą automobilį patikrinti servise, nes vien gero supratimo apie automobilius ir jų sandarą gali nepakakti. Serviso meistrai turi reikiamą inventorių bei diagnostikos įrenginius, gali nuimti dugno apsaugas ir išsamiai patikrinti perkamo automobilio būklę“, – sako specialistas.
Automobilis pradedančiajam
Daugelio vairuotojų karjera prasideda nuo vairavimo mokyklos automobilio, tačiau, išlaikius vairavimo egzaminą, galima sėsti prie bet kokio norimo modelio vairo, atitinkančio vairuotojo teisių kategoriją. Nors patirtis dar menka, nemažai jaunųjų vairuotojų trokšta galingų ir prabangių automobilių, skelbiama pranešime žiniasklaidai. Ar verta iš karto šokti į juos, ar dar reikėtų pasipraktikuoti su paprastesne mašina?
Pasak specialistų, neretai madas padiktuoja „Regitra“. Lietuvoje dauguma vairuotojų savo kelią pradeda nuo kompaktiškų hečbekų, kaip antai „Kia Ceed“, „Toyota Auris“, „Peugeot 308“, nes būtent tokie automobiliai sudaro didžiąją dalį vairavimo mokyklų parko. Jie – nedideli, manevringi, tad juos paprasta vairuoti mažai arba visai patirties neturinčiam asmeniui. Tačiau mokyklos tokius modelius renkasi toli gražu ne tik dėl paprastumo ar patrauklesnių eksploatacijos kaštų.
„Vairavimo mokyklos stengiasi rinktis tokius automobilius, kuriuos tuo metu turi „Regitra“. Ne vairuotojus rengiančios mokyklos, o „Regitra“ diktuoja madas, nes mokiniams atrodo, kad jei jie laikys vairavimo egzaminą tokiu pačiu automobiliu, kokiu mokėsi vairuoti, jiems bus lengviau“, – paaiškina vairavimo mokyklos „AM Plius“ vadovas Artūras Pakėnas. Vairavimo mokymo įstaigoms aktualu ir automobilio patikimumas bei jo eksploatacijos kaštai. Pirmieji kartai prie vairo mokiniams nebūna patys lengviausi, ypač jei jie mokosi vairuoti automobilį su mechanine transmisija.
Vairavimo mokyklų atstovai pripažįsta, kad mokomųjų automobilių sankabos dėvisi greičiau nei įprasta, nes reikia laiko ir nuvažiuotų kilometrų, kol pradedantieji vairuotojai pajaučia, kaip švelniai atleisti kairį pedalą.
„Reikia pripažinti, jog sankabos mokomuosiuose automobiliuose kenčia labiau, bet apskritai patikimumas priklauso ir nuo instruktoriaus. Jei jis nesaugo transporto priemonės ir leidžia mokiniui daryti taip, kaip šiam šauna į galvą, ne padeda, o tik atsainiai stebi, nieko gero iš to nebus – taip bet kokį automobilį sutrinsi“, – tikino „ARV Auto“ vairavimo mokyklos direktorius Valdas Šlepikas.
Saugumas turėtų būti svarbiau už socialinį statusą
Didžiulis visureigis nereikalingas, jeigu nėra važinėjama bekele. Didelio, prašmatnaus sedano ar universalo vairuotojui, kuris dažniausiai vienas važinėja po miestą, visai nereikia. Taip pat senas, tačiau prabangus automobilis už prieinamą kainą ilguoju periodu gali pridaryti finansinių problemų nepatyrusiam ir su asmeninės transporto priemonės eksploatacijos subtilybėmis nesusipažinusiam vairuotojui.
Automobilio pirkimo kaina – tik dalis jo eksploatacijos kaštų. Prabangių mašinų remontas ir detalės kainuoja brangiai. „Premium“ segmentas diegia technologines naujoves tam, kad užtikrintų savo gaminių komfortą, tad jų konstrukcija būna sudėtinga ir brangi. Naują „premium“ automobilį nusipirkę žmonės iš tiesų gali džiaugtis išskirtiniu komfortu bei technologijomis, tačiau jos ilgainiui ateina ir į vidutinės klasės, vėliau – ir kompaktinius automobilius. Bėgant metams, jų privalumai tampa įprasti, o eksploatacijos kaštai vis dar milžiniški. Naujas kompaktinės klasės automobilis neretai turi daugiau komforto įrangos nei 15-os metų senumo prabangus autostradų veteranas, tačiau jo eksploatacija atsieina žymiai mažiau.
Dėl to „premium“ automobiliai nuvertėja labiausiai. Jie yra likvidūs pirmam, daugiausia – antram savininkui. Prabangius modelius pigiai įsigiję jaunuoliai dažniausiai neišgali jų kokybiškai prižiūrėti, naudojamos detalės iš laužyno, perkamos pigiausios restauruotos padangos, kurios neužtikrina saugumo. Be to, jauniems, patirties neturintiems vairuotojams draudimas visuomet būna brangesnis, o įsigijus, keliolikos metų senumo „premium“ transporto priemonę, metinė įmoka gali prilygti pirkinio vertei.
„Mano nuomone, jauni vairuotojai visų pirma turėtų rinktis techniškai tvarkingą ir saugų automobilį“, – pažymi A. Pakėnas ir pasidžiaugia, kad socialinis automobilio portretas keičiasi: dauguma jaunųjų vairuotojų į jį nebežiūri kaip į statuso simbolį ir nebando už paskutinius pinigus pirkti kuo prabangesnio transporto. Dar gajus požiūris, esą jaunas vairuotojas pirmuosius metus turėtų praleisti prie pigesnio ir paprastesnio automobilio vairo. Menka patirtis reiškia, kad kėbulo nubrozdinimai, lengvi stuktelėjimai į kliūtis parkuojantis kone neišvengiami. Taip pat – didesnė tikimybė padaryti avariją, dėl to, esą, pirmasis automobilis turėtų būti toks, kurio negaila.
„Dabar tai nieko nebegąsdina, tam yra draudimas. Jei automobilis apynaujis ir apdraustas KASKO, net eismo įvykio kaltininkui finansinių rūpesčių bus mažiau. Avarijos ar smulkūs eismo nusižengimai nebeakcentuojami – šis naratyvas jau nunyko“, – sako A. Pakėnas ir pabrėžia, kad jaunam vairuotojui svarbiausia turėtų būti gera pirmojo automobilio techninė būklė ir saugumas.