Kas penktas per artimiausius 12 mėn. automobilį įsigyti ketinantis Lietuvos gyventojas svarsto apie visiškai naujo automobilio pirkimą, rodo „Baltijos apklausų" 2022 m. tyrimo duomenys. Ekspertų teigimu, toks automobilis, pirmiausia, suteikia pirkėjui užtikrintumo.
Naujas automobilis: ramybės garantija
„Perkant naują automobilį lizingu, jam taikomos mažesnės palūkanos nei, pavyzdžiui, paskolai. O renkantis lizingą su likutine verte, galima mokėti mažesnes įmokas ar už tokio paties dydžio įmokas įsigyti brangesnį automobilį. Be to, gamintojo garantija paprastai galioja visą lizingo laikotarpį, o tai garantuoja visišką ramybę ir finansinį saugumą pirkėjui", – sako oficialaus itališkų automobilių ir motociklų atstovo Lietuvoje „Autobrava Motors" direktorius Gintas Bliuvas.
Rinkdamasis naują automobilį asmuo taip pat turi didesnes galimybes pasirinkti jam patinkančią komplektaciją. Be to, naujuose modeliuose įprastai būna įdiegti pažangesni technologiniai ir saugumo sprendimai, automobiliai būna ekologiškesni ir ekonomiškiau naudoja degalus. Kita vertus, renkantis naują automobilį, ekspertai pataria įvertinti, kad šiuo metu dėl pasiūlos trūkumo automobilio gali tekti laukti ilgiau.
„Jei anksčiau žmonės galėjo nusipirkti naują automobilį ir dar tą pačią dieną pradėti juo naudotis, tai šiandien gali tekti laukti iki metų ir ilgiau, kol jis bus pagamintas. Puslaidininkių tiekimo trikdžiai visame pasaulyje automobilių gamintojams neleidžia patenkinti klientų poreikių, o rinkos prognozių duomenimis, situacija greitu metu dar nepagerės", – teigia automobilių ekspertas Vitoldas Milius.
Alternatyva turėti naują automobilį – automobilio prenumerata
Norintieji naujo automobilio čia ir dabar gali apsvarstyti alternatyvias galimybes, pavyzdžiui, automobilių prenumeratos paslaugą. Taip galima be banko tarpininkavimo ir popierinių sutarčių tuoj pat pradėti naudotis nauju automobiliu, pasakoja automobilių prenumeratos platformos „MyBee" vadovas Lukas Jurkšaitis.
„Iš pirmo žvilgsnio naujo automobilio prenumerata gali atrodyti brangesnis pasirinkimas, lyginant su kitomis opcijomis, tačiau verta atkreipti dėmesį, kad į prenumeratos kainą visu sutarties laikotarpiu yra įskaičiuotas galiojantis „Kasko" ir privalomasis civilinės atsakomybės draudimas, padangos, jų saugojimas ir montavimas. Už papildomą mokestį galima įsigyti ir techninio aptarnavimo bei nusidėvinčių dalių remonto paslaugą", – pasakoja L. Jurkšaitis.
Pasak pašnekovo, automobilių prenumerata gali būti priimtinesnė tiems, kurie nori išbandyti, ar jiems reikalingas nuosavas automobilis, bei ieškantiems daugiau lankstumo. Automobilio prenumeratos laikotarpis gali siekti nuo 6 mėnesių iki 5 metų, o termino pabaigoje galima ją pratęsti, rinktis kitą automobilį ar įsigyti jau išbandytą už numatytą sumą, kurią klientas mato iškart prenumeruodamas automobilį.
Visgi renkantis automobilio prenumeratą patariama įvertinti tai, kad nėra galimybės rinktis konkretaus automobilio modelio, spalvos ar komplektacijos. Ji, teigia L. Jurkšaitis, yra parenkama atsižvelgiant į automobilio klasę, kliento poreikius, transporto priemonės likvidumą.
„Su automobilių tiekimo problemomis susiduria visi rinkos dalyviai – mes ne išimtis. Tačiau nors šiandienos pasiūla mūsų platformoje yra mažesnė, visuomet siūlome kuo įvairesnius automobilius, kuriuos galima atsiimti jau tą pačią dieną. Klientas neradęs norimo automobilio, neretai turi galimybę išsirinkti analogišką tai pačiai klasei alternatyvą. Taip pat klientai nuolat gali matyti greitu metu į mūsų parką atvyksiančius automobilius", – komentuoja L. Jurkšaitis.
4 metų senumo automobilis: galimi skirtingi scenarijai
Dauguma svarstančių įsigyti automobilį Lietuvos gyventojų – 80 proc. – yra linkę rinktis naudotą transporto priemonę, rodo „Baltijos apklausų" 2022 m. tyrimas. Ypač populiarūs skelbimuose būna kelerių metų senumo automobiliai.
„Tinkamai eksploatuotas, pas tvarkingą žmogų ar įmonę buvęs ketverių metų automobilis yra puikus pirkinys. Pavyzdžiui, jei juo važinėjo buhalterė, kurios darbas daugiausia sėdimas, ji laiku keitė alyvą, nepateko į avariją, tai po 4 metų transporto priemonės rida bus maža, o kaina, lyginant su nauja, gerokai žemesnė", – pasakoja V. Milius.
Visgi, kaip ir perkant naują automobilį, patariama įsivertinti ne tik mėnesinę lizingo įmoką, bet ir papildomas išlaidas draudimui, techniniam aptarnavimui, alyvos keitimui ir pan. Kelerių metų senumo automobiliams rizika gesti yra didesnė, mažėja garantinė apsauga, tad reikėtų įsivertinti, ar neteks skirti nenumatytų išlaidų remontui.
„Naudoto automobilio pirkimas yra rizikingas pirkėjui. Ypatingai tuo atveju, jeigu automobilis perkamas turguje ar „nuo tralo". Net ir 4 metų senumo transporto priemonė gali būti visiškai nudėvėta. Taip pat ji gali būti su koreguota rida, daužta ir netinkamai suremontuota. Nusipirkus tokį automobilį, be abejo, greitai teks jį remontuoti. Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad net ir naujų automobilių pardavėjai visuomet turi platų pasirinkimą geros kokybės naudotų automobilių, kurie grįžta pardavėjui, klientui nusprendus atsinaujinti savo automobilį. Tokios, tvarkingai eksploatuotos ir remontuotos oficialiame gamintojo servise transporto priemonės, dažnai tampa kur kas racionalesniu pirkiniu", – sako G. Bliuvas.
10 metų senumo automobilis: lyg loterija
Vidutinis automobilio amžius Lietuvoje siekia beveik 17 metų, rodo Europos automobilių gamintojų asociacijos duomenys. Dėl to dažnas pirkėjas nevengia svarstyti įsigyti ir 10 metų senumo transporto priemonę.
„Toks variantas, be abejo, yra gerokai pigesnis perkant be finansavimo. Tačiau verta atkreipti dėmesį, kad perkant 10 metų senumo automobilį lizingu ar pasitelkus kitą finansavimo formą, mėnesinė įmoka gali būti didesnė nei tikėjotės. Be to, automobilio nebus galima įsigyti lizingu su likutine verte, todėl gali prireikti mokėti didesnes palūkanas ir mėnesinės įmokos nebus mažesnės nei, pavyzdžiui, perkant 4 metų senumo transporto priemonę", – sako G. Bliuvas.
V. Miliaus teigimu, daugeliui žmonių trūksta žinių, kaip nusipirkti išties geros būklės dėvėtą automobilį. O nesąžiningų pardavėjų, klastojančių ridą ir slepiančių gedimus, vis dar pasitaiko. Taigi pirkdamas 10 metų senumo automobilį žmogus iš esmės perka katę maiše.
Kaip teigia G. Bliuvas: „Iš tiesų, 10 metų senumo automobilio pirkimas yra visiška loterija. Galima rasti tvarkingą ir su maža rida, tačiau net ir tokiu atveju gedimo rizikų tikimybė yra pakankamai aukšta, o remonto kainos – drastiškai auga. Labai dažnai pasitaiko atvejų, kai perkant 10 ar daugiau metų senumo automobilį, jau per pirmus metus už šio automobilio remontą klientui tenka sumokėti įsigijimo kainą viršijančią sumą."