Winter beater apibrėžimas pradėtas vartoti anglakalbėse šalyse, kuriose žiemos pasižymi permainingomis oro sąlygomis, o kelionių saugumui užtikrinti per sezoną sunaudojama daugybė tonų druskos. Šį, žiemai skirto automobilio, apibūdnimą dažniau galima sutikti Kanadoje, Jungtinėje Karalystėje, tačiau pastaruoju metu jis vis garsiau skamba ir Lietuvoje.

Lietuviai paskirtį supranta skirtingai

Yra dalis žmonių, kurie savo išpuoselėtus automobilius šaltuoju metų laiku palieka garažuose, o žiemai įsigyja paprastus, techniškai tvarkingus automobilius. Paprastai jie būna tie, kurie yra pavyzdingi eismo dalyviai. Tačiau yra ir kitokių winter beater‘ių.

„Pastariesiems paprastai nėra svarbi transporto priemonės techninė būklė. Dažnai tokie vairuotojai nusiperka kažkokį, nešvelniai tariant, lavonėlį, kartais net ir be techninės apžiūros. Išsiima vienos dienos leidimą keliauti į techninės apžiūros stotį, apsidraudžia minimaliausiam terminui ir važinėja negailėdami automobilio“, – sako vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova.

Skelbimų portalo „Autogidas.lt“ vadovas Evaldas Narbuntovičius teigia, kad prieš žiemos sezoną fiksuota išaugusi naudotų automobilių paklausa. Anot jo, net ir perkant žiemos sezonui skirtą automobilį labai svarbu suprasti, kad net jei automobilis nėra brangus, būtina pirkimo–pardavimo sutartyje nurodyti visus žinomus transporto priemonės trūkumus, atlikti techninę patikrą ir įsitikinti, kad važinėti su nauju pirkiniu bus saugu.

„Taupyti savo ir aplinkinių saugumo kaina tikrai nevertėtų“, – įsitikinęs „Autogidas.lt“ vadovas.

Trūksta legalių vietų

Pasak instruktorės O. Židovlenkovos, nelegalūs veiksmai kelyje, ypač jauniesiems vairuotojams yra tarsi savo galios demonstravimas. Ji atkreipia dėmesį ir į tai, kad Lietuvoje trūksta vietų, kuriose savo įgūdžius vairuotojai galėtų lavinti legaliai.

„Norint legaliai išbandyti automobilio galimybes saugioje teritorijoje reikia suderinti leidimą su atitinkamomis institucijomis, o norit profesionalesnės erdvės – išsinuomoti trasą. Visa tai kainuoja, nemaža dalis nusprendžia geriau už pinigus prisipildyti baką degalų nei tuos pačius pinigus skirti, pavyzdžiui, trasos nuomai. Lietuvoje trūksta legalių vietų, kur vairuotojai galėtų išsilieti. Bėda ir ta, kad kai kurios legalios aikštelės dirba tik darbo dienomis darbo metu“, – pažymi O. Židovlenkova.

Nors neretas vairuotojas tyčinį automobilio slydimą suvokia kaip pramogos elementą ir nesiekia padaryti žalos, tačiau ne visada tokie pasismaginimai baigiasi laimingai. Nors skaudžių nelaimių dažniausiai pavyksta išvengti, tačiau žiemos laikotarpiu draudikai susiduria su didesniu kiekiu tokio tipo įvykiu.

Žiemą daugėja nuvažiavimo nuo kelio atvejų

Draudimo bendrovės BTA Transporto žalų reguliavimo skyriaus vadovas Andrius Gasparavičius sako, kad žiemą gerokai padaugėja smulkių techninių eismo įvykių, kurių metu padaroma žala tik transporto priemonėms, tačiau netrūksta ir tokių, kai apgadinama miestų infrastruktūra – stulpai, atitvarai, kelio ženklai.

„Jeigu vairuotojai sutaria, kas kaltas dėl eismo įvykio, policijos įsikišimo nereikia. Pareigūnai įvykio vietoje gali nebūti ir tuo atveju, jeigu padaroma žala tik transporto priemonei. Būtent dėl šių priežasčių sunku vertinti tikrąjį eismo įvykių mastą, nes lieka neaišku, kurie jų sukeliami iš chuliganiškų paskatų. Tačiau jei visgi nustatoma, kad eismo įvykis sukeltas tyčia, grubiai pažeidus kelių eismo taisykles (KET), tokiu atveju draudimo bendrovės gali priimti sprendimą nepadengti vairuotojo sukeltos žalos“, – įspėja draudimo bendrovės atstovas.

Jis taip pat pastebi, kad žiemą daugėja besinaudojančiųjų „Pagalba kelyje“ paslauga, kurią siūlo draudimo bendrovė. Dažniausiai pagalbos kreipiasi į pusnis įvažiavusių ir užklimpusių bei po eismo įvykių apgadintų automobilių vairuotojai, taip pat tie vairuotojai, kurie kelionės metu praduria padangą.

„Pastebime, kad „Pagalba kelyje“ paslauga vis labiau domina vairuotojus. Jei vasaros metu vairuotojai linkę laukti draugų ar giminaičių pagalbos, tai žiemą ilgai negaišta ir naudojasi minėta paslauga“, – pažymi.

Pasiūlymais dalijasi socialiniuose tinkluose

Automobilių pardavimų portalo „Autogidas.lt“ vadovas E. Narbuntovičius apie winter beater‘ius puikiai žino, kokie yra tokio tipo vairuotojų poreikiai ir teigia, kad jų gretos Lietuvoje didėja. Anot E. Narbuntovičiaus, tik žiemos sezonui automobilio ieškantys vairuotojai dažniausiai domisi 15-18 metų amžiaus transporto priemonėmis. Tokius automobilius, anot jo, nėra sudėtinga tvarkyti, remontui nereikia ypatingos įrangos, dėl to ir jų eksploatacija yra sąlyginai nebrangi.

„Pastebime, kad žiemos laikotarpiu vairavimo entuziastų grupėse suaktyvėja dalijimasis galingesniais modeliais, varomais galiniais arba visais ratais. Dažniausiai tai būna BMW, „Mercedes-Benz“, „Subaru“ automobiliai, o variklio tūris dažnai siekia 2 litrus ar net daugiau. Tokie automobiliai kainuoja apie 1500 eurų, tačiau ne visi parduodami su galiojančia technine apžiūra“, – dėmesį atkreipia „Autogidas.lt“ vadovas.

E. Narbuntovičius taip pat akcentuoja, kad žiemos laikotarpiu dažniau ieškomi benzinu varomi automobiliai, ypač, kai kalbama apie ne pirmąją dešimtį metų skaičiuojančias transporto priemones.

"Winter beaterių" dienos Kačerginėje

„Pramogauja“ ir prie miestų eglių

Policijos duomenimis, iki lapkričio mėnesio šalies keliuose užfiksuota beveik 250 chuliganiško vairavimo atvejų, praėjusiais metais, per visus kalendorinius metus tokių pažeidimų skaičius siekė beveik 450.

Kelių policijos tarnybos specialios paskirties skyriaus vyriausiasis tyrėjas Jonas Dovidonis sako, kad dažniausiai chuliganiško vairavimo pažeidimus pavyksta užfiksuoti patiems pareigūnams neviešo patruliavimo metu, naudojant nežymėtas policijos transporto priemones. Tačiau pareigūnas džiaugiasi, kad pilietiški žmonės taipogi nėra abejingi pažeidimams ir vis dažniau siunčia pažeidimų vaizdo įrašus.

„Dažniausiai fiksuojamas važiavimas šonaslydžiu gatvėse ir aikštelėse esant skirtingoms oro sąlygoms. Taip pat fiksuojami ir pavojingi lenkimai draudžiamose vietose, apvažiavimai kitų transporto priemonių kelkraščiais, nerodant jokių įspėjamųjų signalų ir keliant pavojų eismo saugumui iš chuliganiškų paskatų. Pavojingi manevravimai sankryžose, lenkimai ir apvažiavimai esant draudžiamam šviesoforo signalui, keliant pavojų pėstiesiems ir kitiems eismo dalyviams“, – sako J. Dovidonis.

Pareigūnas išskyrė ir vieną akiplėšiškiausių pažeidimų, kurį policijai teko užfiksuoti.

„Vairuotojas atvažiavo į miesto aikštę ir esant apledėjusiai dangai, slysdamas šonu, suko ratus aplink papuoštą šventinę Kalėdinę miesto eglę. Akivaizdu, kad vairuotojas tokiu važiavimu prieš susirinkusius žmones siekė demonstruoti savo išskirtinumą“, – pasakojo pareigūnas.

Galvoja, kad yra nemirtingi

Dalis vairuotojų nori ne tik adrenalino, trokšta išbandyti kažką naujo, bet dar nori ir pademonstruoti savo gebėjimus kitiems. Dėl to, anot vairavimo instruktorės O. Židovlenkovos, ryžtasi kartais net sunkiai protu suvokiamiems pasivažinėjimams, kuriuos filmuoja ir talpina socialiniuose tinkluose.

„Jaunimas yra apsėstas žaidimų, kuriuose perkrovus kompiuterį atsinaujina gyvybės, todėl ir realiame gyvenime mano, kad gal jiems nieko nenutiks. Kertasi realus ir virtualus gyvenimas, bet dalis žmonių pamiršta, kad vairuotojo pažymėjimas nėra vien tik smagumas, tai – atsakomybė. Baisu, kai automobilis gali tapti žudymo įrankiu, kuris patekęs į netinkamas rankas sukelia tragiškas pasekmes“, – sako O. Židovlenkova.

BTA Transporto žalų reguliavimo skyriaus vadovas atkreipia dėmesį, kad jaunieji vairuotojai turi būti ypatingai dėmesingi žiemos metu. Taip pat, turi atkreipti dėmesį, ar transporto priemonės draudimas galioja tuo metu, kai vairuoja jaunasis vairuotojas.

„Nemažai jaunesniųjų vairuotojų, kol neturi savojo, naudojasi tėvų automobiliu. Kartais netgi be tėvų žinios. Jeigu draudimo polise yra nurodytas jauniausiojo vairuotojo amžius arba turimas stažas ir transporto priemonę vairuoja jaunesnis asmuo nei leistina, tokiu atveju, įvykus eismo įvykiui automobilio savininkui gali tekti pačiam padengti žalą. Todėl jaunųjų vairuotojų saugumu raginame pasirūpinti iš anksto, o dar geriau, jei patys jaunieji vairuotojai savimi rūpintųsi“, – pažymi Andrius Gasparavičius.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją