A. Jakšto g. ties rajono poliklinika, Vilties g. – Liepų alėjos sankryžoje, Savanorių a. ties autobusų stotimi ir dar keliose miesto vietose balti zebro dryžiai neseniai uždažyti juodai. Nuo 2012-ųjų kasmet Panevėžyje panaikinama maždaug po dešimt perėjų.
„Panaikinti reikėtų bent pusę, apie 100 perėjų, bet prieš porą metų Savivaldybei pateikus tokį siūlymą visuomenė labai jautriai sureagavo. Kad nebūtų žmonėms didelio netikėtumo, perėjos pradėtos naikinti po truputį“, – Panevėžio dienraščiui „Sekundė“ teigė Panevėžio apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos biuro viršininkas Virginijus Mačėnas.
Anot jo, tokia perėjų gausa – dar sovietmečio palikimas, kai pėsčiųjų komfortui „zebrai“ būdavo įrengiami kone prie kas antro daugiabučio. Pareigūnas stebisi, kad netgi kaimų žvyrkeliuose, kur eismas nėra intensyvus, pristatyta pėsčiųjų perėjas žyminčių ženklų.
Perėjos – spąstai pėstiesiems
Nuostatą, kad perėjos yra saugiausia vieta pėstiesiems kirsti gatvę, pareigūnai vadina stereotipu. Pasak V. Mačėno, zebro juostos užmigdo pėsčiųjų budrumą.
„Vienas liūdniausių pavyzdžių – Beržų g. gale, ties Spaustuvės gatve, žiemą perėjoje žuvęs pensininkas. Pėsčiajam atrodo, kad visi perėjoje jį turi matyti ir praleisti, bet per vėlai žmogų slidžiame kelyje pastebėjęs vairuotojas nespėjo sustoti. Jei būtų ėjęs ne perėjoje, tiesiog būtų apsidairęs ir greičiausiai likęs gyvas“, – mano V. Mačėnas.
Nereguliuojama pėsčiųjų perėja Parko g. netoli ekstremalaus sporto mėgėjams įrengtos aikštelės pavasarį mirtinais spąstais tapo nepilnamečiam dviratininkui. Nuo miesto pusės važiavęs BMW automobilis, vairuojamas 34 metų panevėžiečio, partrenkė perėjoje gatvę kirtusį moksleivį.
Per susidūrimą paauglys užkrito ant priekinio automobilio stiklo, paskui buvo nublokštas ant gatvės. Nepilnametis mirė greitosios pagalbos automobilyje pakeliui į ligoninę. Praėjus kelioms dienoms po nelaimės, žurnalistams BMW vairuotojas prisipažino net nestabdęs, nes pėsčiųjų perėjoje vaikino nepastebėjo.
V.Mačėno teigimu, vien baltomis juostomis pažymėtos perėjos yra spąstai pėstiesiems – virtualioje erdvėje gausu vaizdo medžiagos apie jose nutrenkiamus, sužalojamus ar netgi užmušamus žmones.
„Kad perėja būtų saugi, neužtenka pažymėti juostas ir ženklą pastatyti. Tai turi būti inžinerinis įrenginys su saugumo salelėmis. Perėjų naikinimas visuomenei gal atrodo tragedija, bet bus išsaugotos gyvybės, nes pėstieji atidžiau dairysis per gatvę eidami“, – įsitikinęs V. Mačėnas.
Pareigūno nuomone, Savivaldybė, užuot kasmet dažiusi per 200 perėjų ir prižiūrėjusi jas žyminčius kelio ženklus, gerokai jų sumažinusi už sutaupytus pinigus verčiau paaukštintų ir apšviestų paliktąsias ar daugiau lėšų skirtų gatvėms ženklinti.
Masinis naikinimas
Masiškai perėjas naikinti pradėjusi Panevėžio savivaldybė – ne pionierė šalyje. Susisiekimo ministerijos iniciatyva 2012-aisiais daugelyje šalies savivaldybių atlikus nereguliuojamų pėsčiųjų perėjų auditą buvo konstatuota, kad gatvėse jų gerokai per daug ir nemaža dalis perėjų nesaugios.
Panevėžio miesto gatvių pėsčiųjų perėjų saugumą vertino darbo grupė, į kurią įėjo Susisiekimo ministerijos, Lietuvos automobilių kelių direkcijos, Transporto ir kelių tyrimo instituto, Panevėžio miesto savivaldybės atstovai, konstatavo, kad Aukštaitijos sostinėje perėjų per daug.
Panevėžyje tarp patekusiųjų į tikrintojų „juodąjį sąrašą“ – viena iš dviejų A. Smetonos gatvės perėjų, tris iš buvusių penkių siūlyta panaikinti A. Jakšto g. Pareigūnų nuomone, nė viena nereguliuojama perėja nereikalinga Senamiesčio, A. Mackevičiaus, Alyvų, Aldonos, Dainavos, Geležinkelio, Įmonių, S. Daukanto, Sietyno, Šermukšnių, Teatro, Varpo, K. Paltaroko, Katedros, Naujamiesčio, Stoties gatvelėse. Po penkias perėjas turėjusiose J. Janonio g., Liepų alėjoje ir Savanorių a. siūlyta taip pat nepalikti nė vienos. Zebro juostas rekomenduota panaikinti netgi paties Policijos komisariato pašonėje – nepalikti nė vienos iš penkių nereguliuojamų perėjų Tulpių g.
Tik vieną, apšviestą ir su saugumo salele, perėją siūlytą palikti Beržų g.
Ramygalos g. palikti penkias iš aštuonių. Tik vieną, bet paaukštintą, perėją palikti Dariaus ir Girėno gatvėje.
Perėjų rekomenduota sumažinti ir Respublikos g., Vasario 16-osios g.
„Pėsčiųjų perėjų perteklius, kai jos išdėstytos itin arti viena kitos, gali turėti neigiamos
įtakos eismo saugai, juo labiau, jei šios pėsčiųjų perėjos nesaugios dėl
infrastruktūros saugos trūkumų, inžinerinių saugaus eismo priemonių stokos“, – teigė
Susisiekimo ministerijos specialistė Audronė Filimanavičienė.