Susisiekimo ministerijos kelių ir oro transporto politikos grupės vyresnysis patarėjas Vidmantas Pumputis teigė, jog papildomos lentelės su žaliomis rodyklėmis nuimamos vardan saugumo. Iki šiol sukdami į dešinę vairuotojai neišvengdavo klaidų – nepraleisdavo pėsčiųjų ir dviratininkų, prieš įvažiuodami į sankryžą nesustodavo, nepraleisdavo važiavimo pirmumo teisę turinčių kitų vairuotojų.
Specialistas aiškino, kad panaikinus papildomas lenteles leidžiančias sukti į dešinę vairuotojų avaringumas sumažės, o eismas sankryžose taps sklandesnis.
Vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas teigė, jog didelė dalis vairuotojų naudodamiesi papildomos lentelės suteikiama teise pamiršta, kad turi praleisti kitus eismo dalyvius ir važiuoja taip, lyg būtent jiems degtų žalias šviesoforo signalas.
Tam, kad dalyvauti eisme būtų saugiau, yra numatyti ir KET pakeitimai. Jau nuo lapkričio 1-osios nustoja galioti KET 75 punktas, kuris nurodo, kad „jeigu ties žaliu šviesoforo signalu įrengta papildoma sekcija su žalia rodykle, važiuoti rodyklės nurodyta kryptimi leidžiama tik įsijungus šios sekcijos signalui“. Šiam punktui netekus galios, nuo lapkričio 1-osios, vairuotojai užsidegus pagrindiniam žaliam šviesoforo signalui, kuris neturi važiavimo krypties rodyklių, bus leidžiama sukti į dešinę, nors papildoma sekcija nedegs.
Tiesa, tais atvejais, kai pagrindinis šviesoforas turi važiavimo krypties rodykles, šia lengvata vairuotojai pasinaudoti negalės ir turės laukti iki kol užsidegs ta kryptimi judėti leidžianti papildoma sekcija.
Kaip suksime į kairę?
Vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas taip pat sunerimo, kad panaikinus KET 75 punktą keisis judėjimas ne tik į dešinę, bet ir į kairę.
„Mes visi labai daug kalbame apie posūkį į dešinę, tačiau, ką darysime su papildomomis sekcijomis į kairę? Nuo lapkričio 1-osios nebegalioja visas 75 Kelių eismo taisyklių punktas ir posūkiams į kairę nėra jokių išimčių. Nebegaliojant šiam punktui vairuotojai galės lygiai tai pat sukti į kairę, kaip ir į dešinę, jei šviesoforo žalias signalas neturės važiavimo krypties rodyklių“, – pastebėjimais dalinosi A. Pakėnas.
V. Pumputis teigė, jog toks pakeitimas yra taikomas tik posūkiams į dešinę, kad panaikinus papildomas lenteles su žaliomis rodyklėmis į dešinę, vairuotojams būtų sudarytos saugios sąlygos sukti į dešinę. Tam bus atnaujintas ir pritaikytas išmanus šviesoforų reguliavimas.
Vilniaus miesto savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ Eismo valdymo skyriaus vadovas Robertas Markovskis aiškino, kad Vilniuje nėra tokių sankryžų, kurias tiesiogiai paveiktų nuo lapkričio 1 d. numatytas KET pasikeitimas, panaikinant 75 punktą, kuris papildomos sekcijos rodyklės kryptimi leisdavo važiuoti tik įsijungus šios sekcijos signalui.
„Vilniaus mieste yra 22 sankryžos su atskiromis sekcijomis į dešinę, tačiau važiavimas jomis nuo lapkričio 1 d. nesikeis, nes pagrindinis šviesoforų signalas turi eismo krypties kontūrus – tiesiai arba tiesiai ir į kairę. Važiavimas per jas išlieka toks pats – tik užsidegus žaliai sekcijai. Stebint eismo srautų pokyčius tokie pakeitimai galimi ateityje – demontuojant pagrindinių žalio šviesoforų signalų kontūrus, jog per įrengtas sekcijas į dešinę būtų galima važiuoti jiems neužsidegus. Šie sprendimai galėtų būti aktualūs mažo eismo srautų intensyvumo sankryžose“, – sakė R. Markovskis.
Jo teigimu, baimintis dėl posūkių į kairę taip pat nėra pagrindo, mat visi šviesoforai įrengiami ir keičiami taip, kad turėtų važiavimo krypties rodykles, todėl vairuotojai vis vien turėtų laukti, kol užsidegs papildoma sekcija.
Lenteles keis šviesoforai
R. Markovskis teigė, kad sostinėje iš viso buvo apie 120 lentelių su papildomomis rodyklėmis į dešinę, tačiau iki spalio pabaigos jų liko apie 80. Pirmiausia tokios lentelės buvo panaikintos mažo intensyvumo sankryžose. Tokiose sankryžose eismo pralaidumą palaikys išmanūs šviesoforai, kurie užfiksavę artėjančią transporto priemonę, gali automatiškai perjungti šviesoforo signalus ir žalią šviesą uždegti atvažiuojančiai transporto priemonei.
Dar vienas pakeitimas bus diegiamas pėsčiųjų naudai. Būtent dviratininkams ir pėstiesiems žalias šviesoforo signalas bus uždegamas anksčiau nei automobilių vairuotojams, todėl šios eismo dalyvių grupės galės saugiau kirsti važiuojamąją kelio dalį, o vairuotojai iš anksto galės pastebėti žmones kelyje.
Tiesa, R. Markovskis atkreipė dėmesį, kad bus keičiami ir patys šviesoforai. Bus siekiama, kad papildomas sekcijas pakeistų trijų sekcijų šviesoforai su važiavimo krypties rodyklėmis, o tai vairuotojams nepaliks dvejonių, kada važiuoti galima, mat tai nustatys būtent to šviesoforo signalai.
Vilniaus miesto savivaldybės atstovas įvardijo, kad dar keliose svarbiose sostinės sankryžose pakeitimai bus vykdomi artimiausiu metu: Liepkalnio g. – Dunojaus g. – Dzūkų gatvių sankryžoje, Ateities g. – Baltupio g. sankirtoje, Buivydiškių g. – Ąžuolyno g. – Dūkštų g. sankryžoje ir Laisvės pr. – Viršuliškių g. sankryžoje prie PC „Mada“.
Spūsčių pavyks išvengti
Nors dauguma vairuotojų baiminasi, kad panaikinus papildomas lenteles nepavyks išvengti spūsčių, specialistai aiškino, kad tokia baimė yra nepagrįsta. Anot specialistų, bus atnaujinta ne tik judėjimo tvarka, bet ir šviesoforų reguliavimas, o tai leis transporto srautams judėti pakankamai sklandžiai. R. Markovskis įvardijo, kad iki šiol Geležinio Vilko gatvėje, kryptimi nuo tunelio link Ozo gatvės, vairuotojai suko į dešinę vadovaudamiesi papildoma žalia rodykle, vis tik dabar eismo judėjimas nėra sutrikęs, nes jį palaiko nuolat degantis šviesoforas į dešinę.
„Šioje sankryžoje buvo įrengtas trijų sekcijų šviesoforas leidžiantis sukti į dešinę. Vairuotojai, kaip ir anksčiau gali nepertraukiamai sukti į dešinę. Raudonas šviesoforo signalas įjungiamas tik tada, kai kelią nori pereiti pėstieji, kitu metu eismas vyksta įprasta tvarka“, – sakė sostinės savivaldybės Eismo valdymo skyriaus vadovas.
Eismo pralaidumą sankryžose bus siekiama palaikyti ir įrengiant transporto srautų jutiklius šalia sankryžų.