Šiame straipsnyje rasite išsamius veiksmus, kuriuos reikia atlikti norint tinkamai pakeisti automobilio ratą, tik nesitikėkite žaibiško rezultato kaip „Formulėje 1“.

Kelių būklė toli gražu ne visada būna ideali. Ilgainiui atsiranda duobių, nelygių paviršių, įvairių šiukšlių, todėl labiau vertėtų klausti, kada pradursite padangą, o ne ar toks nesmagus incidentas apskritai nutiks. Prakiurus padangai, ratą reikia pakeisti kaip įmanoma greičiau. Gali būti, kad teks sustoti šalikelėje naktį, kai šalta ar lyja lietus.

Vadovaudamiesi toliau pateiktais nurodymais, ratą pakeisite pakankamai paprastai ir saugiai. Įdėję nedaug pastangų, nuimsite pradurtą ratą, uždėsite atsarginį ir ramiai tęsite kelionę. Štai ką reiškia žinoti, norint pakeisti automobilio ratą, skelbia autoexpress.co.uk.

Ar turite atsarginį ratą?

Gal ir kvailas klausimas, bet pasižiūrėkite, ar jūsų automobilyje yra atsarginis ratas. Neretai automobilių gamintojai bando padidinti automobilių ekonomiškumą sumažindami jų svorį ir nepalieka vietos normaliam atsarginiam ratui. Vietoje jo į komplektaciją įeina padangų remonto komplektas arba plonas atsarginis ratas, vadinamoji „tabletė“.

Be to, ši tendencija vyrauja ne tik gaminant nedidelius hečbekus, bet ir septynviečius, sportinius automobilius bei specialius modelius. Svarbiausia žinoti, kas įdėta jūsų automobilio bagažinėje.

Atsarginis ratas paprastai tvirtinamas specialioje ertmėje bagažinės dugne. Žinoma, atsižvelgiant į automobilio modelį, atsarginis ratas gali būti ir išorėje. Kai kuriuose visais ratais varomuose automobiliuose atsarginis ratas yra puikiai matomoje vietoje – ant galinių durelių, tačiau kitais atvejais gali būti paslėptas ir po automobilio apačia.

Jeigu atsarginis ratas pritvirtintas po automobiliu, jo nuleidimo mechanizmas (savotiška apsauga nuo vagystės) yra bagažinėje. Informaciją, ką reikia daryti, rasite naudotojo vadove. Jeigu jūsų automobilyje nėra atsarginio rato, turėtų būti bent remonto komplektas arba gamykloje buvo uždėtos specialios padangos („run-flat“), kurias net ir pradūrus galima važiuoti toliau.

Padangų remonto komplektas

Automobilio padangų remonto komplektas nė iš tolo neprimena skirto dviračiams. Paprastai jį sudaro buteliukas tiršto padangų sandariklio, kurio reikia pripilti į padangą išsukus ventilį, ir 12 voltų kompresorius padangai pripūsti.

Deja, remonto komplektas pravers ne visada. Jeigu skylę padangoje pradūrė ne vinis ar kitas panašaus dydžio objektas, sandariklis jos neužkimš. Tokiu atveju norint grįžti namo teks kreiptis į pagalbos kelyje tarnybą.

„Run-flat“ padangos

Šios padangos turi tvirtesnes šonines sieneles ir specialią vidaus konstrukciją, leidžiančią joms išlaikyti automobilio svorį net pradūrus. Paprastai automobiliuose su tokiomis padangomis yra įmontuoti slėgio jutikliai, pranešantys apie sumažėjusį oro slėgį padangose.

Taip nutikus prietaisų skydelyje atsiras įspėjimas ir bus pateikta rekomendacija sumažinti važiavimo greitį, kad labiau nepažeistumėte padangų. Nesvarbu, ar užkimšote skylę sandarikliu iš remonto komplekto, ar kelionės tikslą pasiekti padėjo „run-flat“ padangos, prakiurusias padangas reikia pakeisti neatidėliojant, nes abu minėtieji sprendimai yra laikini.

Kaip pakeisti ratą?

Jeigu jūsų automobilyje yra atsarginis ratas (įprastas arba plonasis), atsiverskite naudotojo vadovą. Galbūt daugelis save laiko žinovais, kalbant apie techniką, bet norint atlikti net tokį, regis, paprastą darbą kaip rato keitimas reikia truputį pasidomėti, o bandymas kišti nagus visiškai nieko neišmanant gali būti ne mažiau pavojingas, nei važiavimas pradurta padanga. Naudotojo vadove rasite nurodyta, kur jūsų automobilyje yra įrankių komplektas ir domkratas.

Daugelyje automobilių įrankių komplektas yra bagažinėje, dažniausiai – pačiame atsarginiame rate, nors kai kuriuose modeliuose įrankiai gali būti paslėpti ir ertmėse po galinių ratų arkomis arba net po automobilio salono užpakalinės dalies grindimis. Jeigu ratą keisite būdami namie, geriau naudokite hidraulinį domkratą su ratukais (jei turite), nes jis yra patogesnis už paprastą.

Naudotojo vadove taip pat rasite kitą ne mažiau svarbią informaciją – kur yra kėlimo taškai, t. y. sustiprintos vietos po automobilio apačia, po kuriomis reikia pakišti domkratą. Turi būti keturi kėlimo taškai – po vieną kiekviename kampe, netoli ratų. Automobilyje esančio gamyklinio domkrato galvutė yra pritaikyta konkretiems kėlimo taškams.

Jeigu po ranka neturite savo automobilio naudotojo vadovo, kėbulo apačioje ieškokite kėlimo taškų buvimo vietą išduodančių ženklų, pavyzdžiui, rodyklių ar įrantų kėbulo siūlėse.

5 dalykai, kuriuos turite padaryti prieš pakeldami automobilį

1. Pašalinkite papildomą svorį

Nusprendę pakeisti automobilio ratą, turite tinkamai pasiruošti šiai procedūrai. Pirmiausia, iš automobilio išlaipinkite keleivius ir išimkite bagažą (jei įmanoma). Pašalinę papildomą svorį, automobilį lengviau pakelsite domkratu.

2. Nuimkite ratų gaubtus ir varžtų dangtelius

Jeigu ant jūsų automobilio ratų uždėti plastikiniai gaubtai, juos reikia nuimti. Įrankių komplekte turėtų būti specialus įrankis plastikiniu galiuku, kuriuo galėsite nuimti gaubtus jų nepažeisdami. Taip pat turėsite nuimti plastikinius varžtų galvučių dangtelius, jei jų yra.

3. Raskite apsauginių varžtų raktą

Jeigu jūsų automobilio ratų varžtai yra ne įprasti, bet apsauginiai, tikėkimės, kad bagažinėje bus ir jiems atsukti skirtas raktas. Deja, jei saugumo sumetimais jį palikote namie, rato pakeisti greičiausiai nepavyks.

4. Pakelkite rankinio stabdžio svirtį

Būtina užtikrinti, jog keliant automobilį jis nepradėtų riedėti, todėl įsitikinkite, kad pakėlėte rankinio stabdžio svirtį. Taip pat galite palikti automobilį įjungę bėgį, jei pavarų dėžė yra mechaninė, arba įjungę stovėjimo režimą (P), jei pavarų dėžė yra automatinė, kad išvengtumėte nepageidaujamo ir pavojingo automobilio riedėjimo.

Jeigu jūsų automobilis stovi nuokalnėje (įkalnėje), ir negalite nuvažiuoti į lygią vietą, užblokuokite jo ratus. Tam galite naudoti paprasčiausias plytas ar kitus kietus daiktus.

5. Truputį atsukite varžtus

Tinkamai pasirūpinę, kad automobilis nejudėtų, prieš jį keldami šiek tiek atsukite varžtus. Visiškai jų neišsukite, juk nenorite, kad ratas nukristų keliant automobilį. Atveržti varžtus prieš keliant automobilį verta todėl, kad jie gali būti užrūdiję, o automobiliui stovint ant žemės ratas negalės laisvai suktis, ir varžtus atsuksite lengviau.

Kaip pakelti automobilį domkratu?

Lengvai atsukus varžtus, atėjo laikas pakišti domkratą po kėlimo tašku, kaip nurodyta naudotojo vadove. Rekomenduojame truputį pakelti domkratą ir tik tada jį statyti po kėlimo tašku, kad užtikrintumėte, jog jis yra tinkamoje vietoje.

Keliamas automobilis pradės pamažu riedėti, kol ratas, kurį norite pakeisti, pakils nuo žemės. Didelių problemų neturėtų atsirasti, jei pakėlėte rankinio stabdžio svirtį, palikote įjungtą bėgį arba užblokavote ratus.

Keliant automobilį, jo pakaba išsitemps, todėl gali tekti kelti daugiau nei įsivaizdavote, bet nereikia kelti tiek, kiek leidžia domkratas. Svarbiausia, kad ratas su prakiurusia padanga būtų pakankamai pakilęs nuo žemės ir galėtumėte jį pakeisti.

Kaip nuimti ratą?

Pakėlus automobilį, metas visiškai atsukti varžtus. Iš pradžių išsukite apatinius varžtus, o esantį aukščiausiai – paskutinį, tokiu atveju ratas turėtų laikytis ant stebulės. Jeigu varžtus atsuksite kita tvarka, t. y. paskutinį atsuksite apatinį, ratas gali nukristi.
Atsukę visus varžtus, atsargiai nukelkite ratą nuo stebulės, stengdamiesi jos nepažeisti, ir paguldykite ant žemės. Varžtus padėkite į saugią vietą, kad nepamestumėte.

Kaip uždėti atsarginį ratą?

Pusiau juokais, pusiau rimtai būtų galima pasakyti, jog uždėti ratą yra tas pats, kas nuimti, tik veiksmus reikia atlikti atvirkštine tvarka. Pirmiausia atitaikykite varžtų skyles stebulėje ir rate ir pradėkite sukti nuo aukščiausiai esančio varžto. Paeiliui ranka įsukite visus varžtus. Tikriausiai teks prispausti ratą prie stebulės, kad skylės sutaptų. Įsitikinkite, jog varžtai sukasi lengvai, priešingu atveju galite pažeisti sriegį.

Paskui visus varžtus priveržkite raktu, tačiau ne iš eilės, o tam tikra tvarka, kad ratas gerai prisitvirtintų prie stebulės. Jeigu jūsų automobilio rate yra keturi varžtai, pirmą priveržkite bet kurį varžtą, paskui priveržkite priešingą; jeigu penki – veržkite kas antrą.

Priveržę varžtus, galite nuleisti automobilį. Šiuolaikiški domkratai sukonstruoti taip, kad automobilį galėtumėte nuleisti taip pat saugiai ir lėtai, kaip ir pakelti. Jeigu naudojate hidraulinį domkratą su ratukais, atsukite jo slėgio vožtuvą. Šį veiksmą atlikite neskubėdami, kad pakeltas ratas saugiai nusileistų ant žemės.

Nuleidę automobilį ant žemės, dar kartą raktu priveržkite visus varžtus. Labai patogus būdas – uždėti raktą taip, kad jis būtų horizontalioje padėtyje žemės atžvilgiu, nes tada galėsite panaudoti visą savo kūno svorį ir tinkamai priveršite ratą.

Ar dar reikia ką nors žinoti?

Jeigu uždėjote plonąjį atsarginį ratą, nepamirškite, kad jis skirtas tik padėti pasiekti namus ir kad negalima važiuoti didesniu nei 80 kilometrų per valandą greičiu. Tai reiškia, jog kiaurą padangą reikia kaip įmanoma greičiau sutaisyti vulkanizavimo būdu arba įsigyti kitą ir pakeisti plonąjį atsarginį ratą. Dar viena smulkmenėlė – nuimtas įprastas ratas gali netilpti plonajam atsarginiam ratui skirtoje ertmėje.

Dažniausiai didelių sunkumų neturėtų kilti, bet kai kurių automobilių, pavyzdžiui, „Jaguar F-Type“, bagažinė yra per maža prakiurusiam ratui įdėti dėl vietos taupymo sprendimų. Tuomet jums beliks kuo nors apvynioti ratą, kad neišpurvintų salono, arba vėliau išvalyti saloną tam skirtomis priemonėmis.

Ką daryti toliau?

Pirmai progai pasitaikius iš naujo priveržkite varžtus dinamometriniu raktu. Naudodami šį raktą, jų neperveršite ir nepažeisite, o kitą kartą lengviau nuimsite ratą. Jeigu jūsų automobilyje yra normalus atsarginis ratas, teoriškai galėtumėte ramiai važinėti toliau. Kita vertus, jeigu atsarginio rato padanga yra gerokai naujesnė už likusių trijų, reikia pakeisti dar vieną ratą, kad ant tos pačios ašies būtų vienodos padangos.

Jeigu uždėjote plonąjį atsarginį ratą, jį pakeiskite kaip galėdami greičiau, nes tokio rato padanga prasčiau sukimba su kelio danga, be to, plonasis atsarginis ratas yra kiek kitaip subalansuotas negu likusieji trys, todėl gali pablogėti automobilio valdymas.

Kada keisti nepažeistas padangas?

Anksčiau ar vėliau teks keisti padangas net jeigu jų nepradūrėte. Įstatymais leidžiamas mažiausias protektoriaus gylis yra 1,6 milimetro, bet paprastai rekomenduojama padangas keisti, kai protektorius susidėvi iki 3 milimetrų ar šiek tiek daugiau. Protektoriaus gylį pamatuosite naudodami tam skirtą įrankį.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (97)