Automobilių remonto paslaugų paieškos platformos Motointegrator.com atstovas Mindaugas Šerėjus sako, kad kontrolinės lemputės automobilyje informuoja vairuotoją apie galimas transporto priemonės problemas arba gedimus. Šių signalų perduodama žinia leidžia laiku imtis remonto veiksmų.
„Šios piktogramos sukuria labai svarbų ryšį tarp transporto priemonės ir jos savininko. Sunku įsivaizduoti šiuolaikišką automobilį be kontrolinių lempučių. Transporto priemones be grįžtamosios informacijos tiek prieš pradedant važiuoti, tiek važiuojant būtų gerokai sunkiau prižiūrėti ir jos būtų ne tokios saugios“, – teigia M. Šerėjus.
Ar šviečiančios kontrolinės lemputės visuomet reiškia problemą?
Įsižiebiančios kontrolinės lemputės ne visuomet reiškia rimtą problemą. Kai kurios jų užsidega kiekvieną kartą užvedant variklį. Kai kuriais atvejais jos gali informuoti apie, pavyzdžiui, tam tikrų sistemų įjungimą, apie neigiamą išorės temperatūrą arba įspėti apie žemą degalų lygį. Kartais dėl be reikalo įsižiebusios lemputės gali būti kalta transporto priemonės elektronika.
„Bet tai nekeičia fakto, kad jų signalas turi atkreipti vairuotojo dėmesį, ypač tada, kai pranešimas rodomas ilgiau. Todėl verta iš anksto žinoti, ką reiškia konkretūs pranešimai, pavyzdžiui, apie žemą alyvos lygį arba netinkamą slėgį padangose“, – pabrėžia M. Šerėjus.
Kontrolinių lempučių spalvų reikšmė
Iš tikrųjų nebūtina mokytis atmintinai visų kontrolinių lempučių reikšmių. Iš pradžių pakanka sužinoti jų spalvų reikšmes. Naudojami įvairių spalvų simboliai: raudonos, oranžinės (geltonos), žalios ir mėlynos (baltos). Šviesų spalvos parinktos pagal intuityvumo principą – gamintojai stengiasi, kad visi pranešimai apie gedimus būtų lengvai suprantami.
„Kontrolinių lempučių prietaisų skydelyje pristatymą reikia pradėti nuo raudonos spalvos. Ši spalva yra viena reikšmingiausių. Jei dega raudona lemputė, geriau kuo skubiau kreiptis į mechaniką – tai signalizuoja apie rimtą gedimą, todėl šio pranešimo negalima ignoruoti“, – pabrėžia M. Šerėjus.
Dažnai raudonos spalvos kontrolinė lemputė būna susijusi su varikliu – per aukšta jo paties arba aušinimo skysčio temperatūra. Taip pat tai gali signalizuoti apie stabdžių gedimą (lemputė su šauktuku apskritime), minimalų variklio alyvos lygį (matuoklės su lašančia alyva atvaizdas), išsikrovusį akumuliatorių (akumuliatoriaus lemputė) ar ABS sistemos gedimą (užrašas apskritime).
Ypač dėmesio nusipelno variklio kontrolinės lemputės, tokios kaip „Check engine“ ir šviečiantis bendras įspėjimas (trikampis su šauktuku).
„Geltonos kontrolinės lemputės prietaisų skydelyje pateikia pagrindinę informaciją apie įvairių įrenginių veikimą. Gali reikšti problemą, bet ne visuomet – viskas priklauso nuo situacijos. Geras pavyzdys gali būti kontrolinė lemputė „Check engine“: jei ji šviečia tiek geltonai, tiek raudonai, būtina kuo skubiau išjungti variklį ir patikėti automobilį mechanikui“, – teigia M. Šerėjus.
Anot jo, vairuotojai privalo žinoti šių oranžinių kontrolinių lempučių reikšmes: kaitinimo žvakių gedimą rodo dvi kilpos, mažą degalų kiekį – degalinės ženklas, netinkamą padangų slėgį – šauktukas nuleistos padangos pjūvyje su užrašu apačioje: TPMS.
„Netinkamo padangų slėgio atveju verta paieškoti tikslesnės informacijos. Pavyzdžiui, gali nutikti taip, kad padangų kontrolinės lemputės degs net tuomet, kai padangos yra tinkamai pripumpuotos, – šiuo atveju prireiks elektronikos remonto, o ne keisti padangas“, – sako M. Šerėjus.
Mėlynos spalvos kontrolinės lemputės atlieka išskirtinai informacinę funkciją. Pavyzdžiui, tai gali būti pranešimas apie įjungtą posūkių signalą – rodyklės į kairę arba į dešinę, įjungtas ilgąsias šviesas rodo žibintas ir iš jo į priekį sklindanti šviesa, apie įjungtą tempomatą signalizuoja maža rodyklė, nukreipta į spidometrą. Šios kategorijos pranešimai neturi kelti streso.
Žalia spalva reiškia tą patį, ką ir mėlyna. Gamintojai šias spalvas naudoja pakaitomis, panašiai kaip geltoną ir oranžinę.