Nieko keisto, jog žiniasklaidoje pasirodo vis daugiau medžiagų, patariančių, kaip geriausiai pasirūpinti savo automobiliu su turbina. Apžvalga iš „Engineering Explained“ – puikus pavyzdys. Čia aptariami penki automobilio su turbina priežiūros patarimai – pradedant variklio šildymu ir atvėsinimu ir baigiant teisingu degalų pasirinkimu.

Deja, dauguma tokias transporto priemones vairuojančių žmonių tikrai neskiria pakankamai laiko ir pastangų tokios informacijos paieškoms. Taigi, ką dėl to daro gamintojai? Ar, nepaisant šių patarimų, galima smarkiai pakenkti šiuolaikiniams automobiliams? O galbūt patys patarimai jau pasenę ir nebeaktualūs?

Visi gamintojai vieningai sutaria, jog šiuolaikiniai automobiliai, prieš pradedant serijinę gamybą, išbandomi taip kruopščiai, jog vargu, ar įmanoma varikliui su turbina pakenkti tiek, kad kiltų rimtų bėdų. Kalbant apie senesnius automobilius, dauguma internete mirgančių patarimų naudingi, tačiau šiandien programinės įrangos sistemos tokios veiksmingos, jog geba neutralizuoti praktiškai visas vairuotojų padarytas klaidas.

„Seniau mes tikrai duodavome patarimų automobilių su turbinomis vairuotojams. Dabar jokių specialių rekomendacijų naujiems klientams nebėra“, – interviu portalui autocar.uk.co akcentuoja BMW atstovė.

Audi“ atstovas tam pritaria, tačiau kiek atsargiau: „Šiuolaikiniai „Audi“ varikliai su turbina nebereikalauja specialios priežiūros ar procedūrų, kurios buvo reikalingos senesniems modeliams. Nepaisant to, mes tokių automobilių turėtojams rekomenduojame paisyti bendrųjų patarimų, kurie padeda atitolinti tokio variklio nusidėvėjimą ir sumažinti emisijas“.

Dažniausiai visus tuos patarimus galima sutraukti iki vieno paprasto sakinio – „Tiesiog tinkamai rūpinkitės savo automobiliu“. Nors technologijos jau nuėjo netrumpą kelią, automobiliuose vis dar nestinga sudėtingų mechaninių sprendimų, kuriems reikalinga priežiūra. Detali informacija pateikiama automobilio naudojimosi instrukcijose, tačiau svarbiausios taisyklės labai paprastos – reguliarios patikros ir kitos būtinosios procedūros, pavyzdžiui, tepalų keitimas.

Kalbant konkrečiai apie automobilius su turbinomis, nerimauti nėra dėl ko, paaiškina „Citroen“ atsarginių dalių ir priežiūros skyriaus Didžiojoje Britanijoje vadovas Ianas Sedgwickas.

„Automobilių variklių technologijos sparčiai pažengė į priekį. THP varikliai aprūpinami vėsinimo sistemomis, kurios padeda pašalinti perteklinį karštį, taigi nėra jokio reikalo laukti, kol variklis atvės – sistema iš karto įsijungia jam sustojus. Elektroniniu būdu kontroliuojamos turbinos padeda kontroliuoti apkrovą tiek varikliui, tiek pačiai turbinai, todėl paprasčiau pritaikyti vairavimo stilių ir degalų sąnaudas“, – paaiškina I. Sedwickas.

Ricardo Martinezas-Botas – Londono koledžo mechaninės inžinerijos departamento profesorius, besispecializuojantis turbinų srityje. Jis teigia: nors šiuolaikinės technologijos ir reiškia, jog modernių automobilių vairuotojai tiesiog gali sėsti prie vairo ir važiuoti, tais atvejais, kai kalbame apie modifikacijas, situacija pasikeičia.

„Variklio valdymo sistemos ir nauji inžineriai sprendimai viskuo pasirūpina. Jei sistema modifikuojama, iš karto pasikeičia ir konstrukciniai nustatymai, esate priverstas kliautis ne tik tuo, ką pažadėjo automobilio gamintojas. Modifikacijų atveju tenka imtis papildomų atsargumo ir saugumo priemonių“, – paaiškina akademikas.

„Jums prie akis – variklio valdymo sistema, kuri parengta konkrečiam varikliui. Jei pakeičiate tepalų rūšį ar kaip nors papildote sistemą, galbūt perprogramuojate variklio valdymo bloką (ECU), tada niekas nebegali garantuoti tokios mašinos patikimumo, nes jos pirminio projekto vystytojas bandymų metu tokių pakeitimų nebuvo numatęs“, – priduria R. Martinezas-Botas.

Jei modifikuojate automobilį, turintį variklį su turbina, primygtinai rekomenduojama įdiegti programinę įrangą ir, laikantis ekspertų patarimų, reguliariai atnaujinti techninę pusę. Anot profesoriaus, šis patarimas itin aktualus kalbant apie senesnius automobilius, kuriems netaikomi modernūs elektroniniai sprendimai.

„Visi šie klausimai – labai jautrūs. Pastaruosius dešimt metų automobilių pirkėjams niekas nebedalina patarimų, nes viskuo jau būna pasirūpinta“, – primena akademikas.

Profesorius R. Martinezas-Botas sutiko pasidalinti savo įžvalgomis apie penkis dažniausiai girdimus patarimus automobilių, kurių variklis aprūpintas turbina, vairuotojams.

Prieš važiuodami pašildykite variklį – įjunkite variklį ir palaukite, kol tepalas pasiekia reikiamą temperatūrą.

„Neginčijama tiesa. Jei nerimaujate dėl savo automobilio amžiaus ar esate jį modifikavę, būtinai į tai atsižvelkite“, – sako profesorius.

Staiga neišjunkite variklio – leiskite jam atvėsti, o turbinos sūkiams sumažėti.

„Šiandieniuose varikliuose tepalų sistemos cirkuliacija staiga neišsijungia, vyksta vėsinimo procesas. Tačiau, jei jūsų automobilyje tokios sistemos dar nėra, turite būti atsargūs. Norisi manyti, kad ją turi visi automobiliai, bet turiu abejonių. Būkite apdairūs“, – perspėja specialistas.

Neperkraukite variklio, per lėtai važiuodami įjungę aukštesnę pavarą ir mėgindami pagreitėti.

„Labai pritariu“, – tvirtina R. Martinezas-Botas.

Nepilkite mažesnio nei rekomenduojama oktaninio skaičiaus degalų.

„Pritariu. Naujiems varikliams tai grėsmės nekelia, tačiau senesniems modeliams gali kilti bėdų. Nemanau, kad tai gali pakenkti pačiai turbinai, tačiau kelią grėsmę varikliui“, – paaiškina profesorius.

Turbina veikia efektyviausiai prie aukštesnių apsukų? Neskubėkite spausti akseleratoriaus visa jėga, juo labiau, jei išvažiuojate iš posūkio – galios pliūpsnis užklups netinkamu momentu.

„Dabartiniuose varikliuose diegiama tiesioginio įpurškimo sistema, o tai reiškia, jog ji labai operatyviai reaguoja į akcelaratoriaus paspaudimą. Bet grįžkime kokius aštuonerius metus atgal, ir pajusime, ką reiškia, kai turbinos reakcija vėluoja. Galios pliūpsnis ištinka netikėtai, tad posūkiuose reikia būti itin atsargiems“, – pataria R. Martinezas-Botas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (56)