Draudimo bendrovės „Ergo Lietuvoje“ Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas Rimvydas Pocius sako, kad akinanti saulė nulemia nemažą dalį šiltuoju metų laikų fiksuojamų eismo įvykių. Jų išvengti padėtų keletas vasarą itin aktualių patarimų.
Saugumo jausmas – neretai apgaulingas
Anot R. Pociaus, neretas vairuotojas įsitikinęs, kad šviečiant saulei vairavimo sąlygos –nepriekaištingos, todėl prie vairo galima labiau atsipalaiduoti. Vis tik dėmesingumą ir koncentraciją, anot draudimo eksperto, derėtų išlaikyti.
„Ryški saulė vairuojant gali būti ne mažiau pavojinga nei slidi kelio danga, gausūs krituliai ar rūkas. Net ir trumpam spindulių apakintas vairuotojas atsiduria išties pavojingoje situacijoje. Be to, ryški saulės šviesa neretai iškreipia vaizdą kelyje, sukelia optines iliuzijas, dėl kurių vairuotojas gali priimti netinkamus sprendimus. Verta pažymėti, kad vairavimo sąlygas sunkina ne tik tiesioginiai spinduliai, bet ir jų atspindžiai nuo galinio vaizdo veidrodėlių, kitų automobilių, pastatų, o ypatingai – drėgno kelio paviršiaus. Galiausiai, net jei saulė ir neapakina vairuotojo, ilgainiui ji ima varginti akis ir mažina dėmesingumą“, – sako R. Pocius.
Eismo įvykio tikimybę padidina 16 proc.
Anot draudikų atstovo, vairuotojams pavojingiausia netoli horizonto esanti saulė – besileidžianti ar kylanti. Tokiu paros metu spinduliai spigina tiesiai į akis. Dėl to, jei yra galimybė, keliones automobiliu verta planuoti saulei pakilus kiek aukščiau ir dar nepradėjus leistis.
„Ryškios šviesos net ir akimirkai apakintas vairuotojas gali sukelti rimtą eismo įvykį – tokių eismo įvykių fiksuojame kasmet. Be to, intensyvi saulės šviesa iškreipia atstumo suvokimą, dėl jos sunkiau pastebėti kelio ženklus, atskirti šviesoforo signalus. Tyrimai, fiksuojantys pavojingų situacijų dažnį šviečiant ryškiai saulei rodo, kad esant tokioms sąlygoms, tikimybė patirti gyvybei grėsmę keliantį eismo įvykį išauga 16 proc.“, – pažymi R. Pocius.
Akinių nuo saulės nepakanka – reikia ir atsargumo
Anot eksperto, pirmoji pagalba tokiose situacijose – patikimi ir kokybiški akiniai nuo saulės, kuriuos kiekvienam vairuotojui verta net ir ištisus metus turėti po ranka. Taip pat – automobiliuose įrengti saulės skydeliai ar ant stiklo paviršiaus klijuojami saulės spinduliuotės poveikį mažinantys filtrai, tačiau jų apsauga, R. Pociaus teigimu, nėra absoliuti.
Be to, naudojant šviesos poveikį mažinančias plėveles ir filtrus, R. Pocius pataria nepamiršti, kad, pagal šalyje galiojančias taisykles, priekinio automobilio stiklo šviesos pralaidumas negali būti mažesnis nei 75 proc., o priekinių durelių stiklų – ne mažesnis nei 70 proc.
„Naudojant bet kurias iš šių apsauginių priemonių, svarbiausia nepamiršti, kad labiausiai apsaugos atsargus ir atsakingas vairavimas bei tinkamas sudėtingų aplinkybių įvertinimas. Visada – o ypač esant tokioms vairavimą sunkinančioms aplinkybėms, kaip kad intensyvi saulės šviesa – reikėtų laikytis saugaus greičio, didesnio atstumo nuo kitų transporto priemonių. Jei ryški saulė stipriai apriboja matomumą ir nėra būdų nuo jos apsisaugoti, verčiau sustokite saugioje vietoje ir palaukite, kol kelionę bus galima tęsti be pavojingų trukdžių“, – sako R. Pocius.
Apsisaugoti gali padėti švara
Be to, anot R. Pociaus, sumažinti ryškios saulės šviesos keliamą pavojų galima ir tinkamai rūpinantis tvarkinga savo automobilio technine būkle. Teigiama, kad purvas ir apnašos ant automobilio stiklo ar veidrodėlių išskaido saulės spindulius ir sustiprina akinantį jų poveikį. Tas pats pasakytina ir apie didesnius stiklo įtrūkimus ir įskilimus, dėl kurių matomumas taip pat suprastėja, o ryškiai šviečiant saulei, šis poveikis gali dar labiau sustiprėti.
Draudikų atstovo teigimu, saulės apakintas žmogus regėjimą gali prarasti tiek akimirkai, tiek kelioms ar net keliolikai minučių. Tokiais atvejais reikėtų pasistengti neprarandant automobilio kontrolės kuo tolygiau sustabdyti transporto priemonę, įjungti avarinį signalą ir palaukti, kol regėjimas atsistatys, o rimtesniais atvejais – kviesti pagalbą telefonu.