Ūkio ministerija, planuojanti keisti licencijų išdavimo modelius, siūlo Susisiekimo ministerijai atsisakyti privalomo vairuotojų pirminio mokymo vairavimo mokyklose bei vairavimo mokyklų licencijavimo.
Tokiu atveju teorines ir praktines žinias būsimieji vairuotojai galėtų įgyti pas vairavimo mokytoją arba instruktorių.
Nesuprantama, kodėl žadama nuleisti kartelę žemyn
Praėjusių metų spalio 7 dieną Susisiekimo ministerija iš Ūkio ministerijos gavo raštą „Dėl Ūkio ministerijos išvadų ir pasiūlymų dėl valstybės institucijų pasirinktų licencijų išdavimo modelių“, kuriame pristatoma naujoji tvarka. Jį pasirašė Ūkio viceministras Kęstutis Trečiokas.
Pernai spalį Susisiekimo ministerijoje vykusiame darbo grupės Vairuotojų rengimo įstatyminiams aktams rengti posėdyje, kuriame dalyvavo vairavimo mokyklas vienijančių asociacijų, Vairuotojų rengimo asociacijos ir kitų suinteresuotų institucijų atstovai, darbo grupės nariai buvo supažindinti su minėtu ministerijos raštu.
Pirminio svarstymo metu asociacijų atstovai nepritarė tokiam siūlymui.
„Vos prieš kelerius metus, Lietuva Europoje buvo viena iš lyderių pagal žuvusiųjų keliuose skaičių. Buvo teigiama, kad tokių blogų rodiklių priežastis – nepakankamai geras vairuotojų rengimas. Todėl vairavimo mokykloms, rengiančioms būsimus vairuotojus, buvo iškelti aukšti reikalavimai, turėjome investuoti dideles lėšas, kad mokymas būtų dar kokybiškesnis.
Dabar mums nesuprantama, kodėl staiga žadama nuleisti kartelę žemyn ir pereiti prie naujos supaprastintos tvarkos, kuomet būsimus vairuotojus ruoš, kas tik nori ir kaip nori“, - stebėjosi Lietuvos automobilių sąjungos prezidentas, Alytaus autoklubo direktorius Rimvydas Anusauskas.
Anot jo, prieš kelerius metus Susisiekimo viceministras Rimvydas Vaštakas, buvęs atsakingas už vairuotojų rengimą, pasisakė už tai, kad juos rengtų specializuotos mokyklos, kurios yra tam gerai pasiruošusios, turi gerą techninę, materialinę ir aukšto lygio metodinę bazę.
Tuo tarpu dabar Ūkio ministerija siūlo supaprastinti vairuotojų rengimo tvarką. Iš Europos šalių, R. Anusausko žiniomis, tik Nyderlanduose (Olandijoje) prieš keletą metų buvo leista keisti vairuotojų ruošimo modelį ir įvesti pas mus siūlomą tvarką.
Ten buvo išvykusi Lietuvos vairavimo mokyklų delegacija ir domėjosi, ar naujovė pasiteisino. Paaiškėjo, kad olandai jau nori atsisakyti šio modelio, nors minėtos šalies vairuotojai kur kas sąmoningesni. Tuo tarpu mūsų vairuotojų vairavimo kultūra yra tikrai žemesnė.
„Kas bus, jei ateityje kiekvienas ruoš būsimus vairuotojus „pagal savo sugedimo laipsnį?“, - retoriškai klausė R. Anusauskas, pridurdamas, jog vairuotojų rengimas – tai ne „bulkučių“ kepimas.
Karas keliuose įgaus didesnį mastą
Lietuvos automobilių sąjunga parašė atsiliepimą Ūkio ministerijai, kad tokiai tvarkai nepritaria. Šiuo metu būsimus vairuotojus Lietuvoje ruošia daugiau kaip 300 vairavimo mokyklų. Jas kontroliuoti sudėtinga, o jei dar dirbs fiziniai asmenys mokytojai, tada atsiras maždaug apie pusantro tūkstančio instruktorių, kuriuos sukontroliuoti bus beviltiškas uždavinys.
Taip pat priimant tokį sprendimą, R. Anusausko nuomone, reikėtų pagalvoti ir apie valstybės biudžetą. Pavyzdžiui, Alytuje fiksuotas fizinio asmens pajamų mokestis pernai buvo 900 litų per metus. Tuo tarpu vairavimo mokyklos šiuos mokesčius moka bent 6 kartus didesnius ir visus metus.
„Verta suprasti, kad pirminio vairuotojų rengimo „pamatinė“ kategorija yra būtent B kategorija. Kitų, profesionalių kategorijų, negausi, jei neturi B kategorijos, todėl jos ruošimui turi būti skiriamas ypatingas dėmesys“, - įsitikinęs Lietuvos automobilių sąjungos prezidentas.
Jis sakė, kad šis klausimas dar bus intensyviai svarstomas. „Iš Valstybinės transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos prieš Kalėdas gavome raštą, kad iki šių metų sausio 7 dienos pateiktume savo pasiūlymus dėl vairuotojų mokymo sistemos pertvarkymo. Tačiau pretendentų mokytis mažėja, todėl po švenčių pradedame dirbti vėliau, taigi paprašėme neskubėti ir terminą atidėti šiek tiek vėlesniam laikui. Sausio 22 dieną planuojame susitikimą, į kurį kviesimės VĮ „Regitra“, Valstybinės kelių transporto inspekcijos, Susisiekimo ministerijos atstovus, kurio metu aptarsime ir šiuos klausimus“, - teigė R. Anusauskas.
Pasak Lietuvos automobilių sąjungos prezidento, jei bus įvesta naujoji tvarka, rezultatai turėtų būti skaudesni. Paskutiniu metu teisės aktai labai dažnai keičiami – beveik kas pusmetį keičiamas vairuotojų rengimo aprašas. Todėl ant vairavimo mokyklų pečių gula iš tiesų sunkus ir atsakingas darbas.
Vairavimo mokytojai ir instruktoriai turi nuolat gilinti žinias, kelti kvalifikaciją. Jei pavieniai fiziniai asmenys pradės dirbti šį darbą, R. Anusausko įsitikinimu, vairuotojų rengimo rezultatai turėtų būti dar liūdnesni. Tai esą atsispindėtų ir keliuose – karas juose įgautų dar didesnį mastą.
Pasiūlė iš esmės peržiūrėti vairuotojų mokymo tvarką
Kaip informavo Ūkio ministerijos Viešųjų ryšių ir protokolo skyriaus vedėja Aušra Ramoškaitė, sprendimas dėl vairuotojų rengimo tvarkos šiuo metu nėra priimtas. Ūkio ministerija vykdo ūkinės veiklos licencijų, jų išdavimo sąlygų ir tvarkų peržiūrą. Atlikta visų ministerijų, tame tarpe ir Susisiekimo ministerijos kompetencijai priskirtų licencijų tvarkų peržiūra.
„Ūkio ministerija išanalizavo ir Vyriausybei pateikė pasiūlymus ir dėl visų ministerijų kompetencijoje esančių licencijų, leidimų išdavimo tvarkų, taip pat ir dėl teisės vykdyti tam tikros kategorijos motorinės transporto priemonės vairuotojų mokymą suteikimo tvarkos. Ūkio ministerija pasiūlė iš esmės peržiūrėti vairuotojų mokymo tvarką, užtikrinant galimybę fiziniams asmenims (mokytojams ir instruktoriams) savarankiškai vykdyti vairuotojų (tam tikrų transporto priemonių kategorijų) pirminį mokymą. Prieš pristatant Ūkio ministerijos išvadas ir pasiūlymus Vyriausybėje, visa informacija bus apsvarstyta Viešojo valdymo tobulinimo komisijoje. Vyriausybei pritarus Ūkio ministerijos išvadoms ir pasiūlymams, valstybės institucijos ne vėliau kaip iki 2014 m. gegužės 1 d. turės pateikti Vyriausybei teisės aktų pakeitimų projektus. Taigi minimu klausimu Susisiekimo ministerija turės parengti reikiamų teisės aktų pakeitimų projektus“, - teigė Ūkio ministerijos Viešųjų ryšių ir protokolo skyriaus vedėja Aušra Ramoškaitė.