Susiruošusiems tai daryti Šiauliuose, neretai tenka nusivilti. Statistika byloja, kad šiame mieste jau daugelį metų vairavimo egzaminą temdo sunkūs debesys. Iš pirmo karto savo automobilį papuošti žaliu klevo lapu gali vos daugiau kaip 30 proc. visų laikiusiųjų vairavimo egzaminą.
Kitų Lietuvos miestų statistika irgi nėra labai džiuginanti – tik maždaug 40 proc. bandžiusių iš pirmo karto gauna vairuotojo pažymėjimą. Kyla klausimas, ar būsimieji vairuotojai kvaili, ar mokyklos juos prastai paruošia, o gal tai tiesiog „Regitros“ verslo planas?
Atliktas eksperimentas
Aiškinantis priežastis, kodėl praktikos egzamino išlaikymo procentas Šiauliuose vienas mažiausių Lietuvoje, savaitraštis „Šiauliai plius“ atliko eksperimentą. Septynerių metų vairavimo patirtį turintis žurnalistas pabandė pats eismo piko metu išlaikyti vairavimo egzaminą, surengtą laikantis visų „Regitros“ reikalavimų. Kad viskas būtų kiek įmanoma panašiau į pradedančiųjų vairuotojų išbandymus Šiaulių gatvėse, prieš sėdant į „Regitros“ automobilį, Irmanto Jagmino vairavimo mokykloje bandyta laikyti ir mokyklinį vairavimo egzaminą.
Atliktas žurnalistinis tyrimas atskleidė, kad net nemažą patirtį turinčiam ir kasdien Šiaulių gatvėmis važinėjančiam vairuotojui iš naujo gauti vairuotojo pažymėjimą šiame mieste nebūtų lengva, kadangi be klaidų nepavyko išlaikyti nei vairavimo mokyklos, nei „Regitros“ surengto egzamino. Tad kyla klausimas, ar iš tiesų Šiauliuose gyvena kvailesni vairuotojai, ar Šiaulių „Regitros“ padalinyje dirba itin griežti egzaminuotojai? O gal priežasčių reikėtų ieškoti ir kur nors kitur? (Eksperimento eigą ir įspūdžius skaitykite čia)
Kaltas arti centro esantis „Regitros“ filialas?
„Regitros“ Egzaminų metodikos vyriausiasis specialistas Algimantas Tarabilda sutinka, kad pagal ilgametę statistiką, praktikos egzamino išlaikymo procentas Šiauliuose – vienas mažiausių visoje Lietuvoje. „Bet ar tai reiškia, kad Šiauliuose sunkiau išlaikyti egzaminą nei kituose miestuose?“ – dviprasmiškai klausia A. Tarabilda. Jo teigimu, sakyti, kad, lyginant su kitais miestais, neišlaikiusiųjų vairavimo egzamino procentas labai skiriasi – ne visai tikslu.
„Skirtumai yra tik keliais procentiniais punktais. Tačiau, pavyzdžiui, jei kas galvoja, kad Vilniuje sunku išlaikyti vairavimo egzaminą, tai klysta, nes eismo sąlygos šiame mieste nėra tokios sudėtingos. Kalbant apie Šiaulius, svarbu ir tai, kad Vilniaus „Regitros“ filialas yra tolokai nuo intensyvaus eismo, o šiauliškiams iki centro nuo „Regitros“ filialo važiuoti labai netoli, todėl jiems egzaminą išlaikyti sunkiau“, – sako A. Tarabilda.
Ne apie šiauliečių vairuotojų kvailumą, o apie egzaminų starto geografinę padėtį samprotauja ir visas vairuotojų kategorijas rengiančios I. Jagmino vairavimo mokyklos mokymų vadovas Saulius Baškevičius. „Pirmiausia reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad ne tik Šiauliai, bet ir visas Žemaitijos regionas pagal išlaikymo rodiklius yra gale. Kita vertus, analizuojant, kodėl būtent Šiauliuose tiek mažai iš pirmo karto gaunančių vairuotojo pažymėjimą, reikia pastebėti, kad kone visų didžiųjų Lietuvos miestų – Vilniaus, Kauno – „Regitrų“ filialai yra miesto pakraštyje. Tad, pavyzdžiui, Vilniuje laikant egzaminą, sunkiai tikėtina, kad per maždaug 40 min. užtektų laiko nuvažiuoti iki centro, kur eismas intensyviausiais, ir grįžti atgal į „Regitrą“. Šiauliuose nuo „Regitros“ filialo iki centrinės miesto dalies vos kelios minutės kelio, todėl reikia pripažinti, kad Šiauliai vairuotojams tikrai nėra lengvas miestas“, – apie egzaminuojamiems vairuotojams nepalankią Šiaulių „Regitros“ filialo vietą sako ir S. Baškevičius.
Pagalį į ratus kiša sena gatvių infrastruktūra
Analizuodami Šiaulių miesto eismo situaciją, specialistai atkreipia dėmesį ir į daugiau detalių, kurios nelabai priklauso nuo pačių vairuotojų. Viena tokių – automobilių srauto judėjimas. „Regitros“ Egzaminų metodikos vyriausiasis specialistas A. Tarabilda pastebi, kad Šiaulių gatves lyginant su kitų šalies didmiesčių gatvių infrastruktūra, matomi akivaizdūs skirtumai.
„Jeigu Šiaulius palygintumėme su, tarkime, uostamiesčiu, tai pastebėtume, kad Klaipėdoje eismas nėra toks sudėtingas. Klaipėdos gatvių infrastruktūra – trys ilgos pagrindinės gatvės ir kelios šalutinės gatvelės. Ir tai visas eismas“, – sako „Regitros“ atstovas. Jo teigimu, Šiauliai vairuotojams – pakankamai rimtas miestas, turintis seną gatvių struktūrą. „Nors, žinoma, yra keli nauji rajonai, bet šiaip Šiauliuose tikrai yra kur pasivažinėti, o ypač siekiant gauti vairuotojo pažymėjimą“, – teigia A. Tarabilda.
Sėkmė – tik po septinto bandymo
Jam, matyt, tikrai pritartų ir devyniolikmetis Justinas, kuris savo automobiliui žalią klevo lapą užklijavo tik po to, kai į „Regitros“ egzaminuotojų automobilį sėdo septintą kartą. Vaikinas sako, kad beveik visus kartus suklupdavo išvažiavęs į miestą. „Porą kartų pasimečiau klaidžiuose centrinės miesto dalies vienpusio eismo labirintuose, taip pat net ne kartą buvau įspraustas į siaurą gatvės ruožą, kuriame automobiliai grūdasi dviem eilėmis, nors gatvė paženklinta tik viena eismo juosta. Kadangi patirties mažai, tokioje pavojingoje spūstyje sutrikdavau, pridarydavau kritinių klaidų ir egzamino neišlaikydavau“, – pasakoja jaunuolis.
Mokymų vadovas S. Baškevičius sutinka, kad Šiauliai yra senas miestas, todėl nėra kur plėsti siaurų gatvių. „Automobilių srautai didėja, atsiranda tokių konfigūracijų sankryžų, kuriose net ir senam vairuotojui tenka gerai pagalvoti, kaip teisingai ir saugiai išvažiuoti. Na, o tam mokinukui, kuris pravažiavo dar tik penkiolika ar trisdešimt akademinių valandų, minėtose situacijose yra be galo sudėtinga“, – sako S. Baškevičius.
Iš vairuotojų klaidų pelnosi „Regitra“?
Visiems puikiai žinoma, kad kiekvienas pasivažinėjimas „Regitros“ egzaminuotojų automobiliu kainuoja ne tik gerą dozę streso, bet ir tuština piniginę. Įmonės svetainėje skelbiama, kad, pavyzdžiui, dažniausiai laikomas B kategorijos praktikos egzaminas kainuoja 107 Lt. Jei būsimasis vairuotojas suklumpa net neišvažiavęs į gatves, pakartotinis bandymas kainuoja jau kiek mažiau – per 80 Lt. Tad visai natūralu, kad neretai iš tų pačių ne kartą vairavimo egzaminą laikiusiųjų pasigirsta kalbos, esą jie tyčia sukirtinėjami, kad „Regitra“ turėtų kuo didesnį pelną.
„Regitros“ atstovas A. Tarabilda pripažįsta, kad ir jiems tokių kalbų tenka išgirsti. „Ir ne tik iš tų, kurie laikė egzaminą. Dar yra ir tokia nuomonė, kad iš pačių vairavimo mokyklų ateina mintis, esą neverta bandyti vairavimo egzaminą išlaikyti iš pirmo karto, nes „Regitroje“ vis tiek niekas nepraleis, kadangi jai taip yra parankiau. Pasitaiko atvejų, kad patys instruktoriai savo mokiniams sako, kad pirmasis vairavimas „Regitroje“ – tiesiog ėjimas apsižiūrėti, kaip ten viskas atrodo, pirmasis pasibandymas. Antras kartas – tai jau tikrai egzaminas, kuriame galima tikėtis sėkmės. Patys išsigalvoja, po to patys tuo tiki“, – sako A. Tarabilda.
Atremiant, kaip jie patys sako, nepagrįstus kaltinimus dėl netinkamo vertinimo, noro pasipelnyti, nuo 2013 m. „Regitroje“ vykstantys praktikos egzaminai yra filmuojami. Savaitraščio „Šiauliai plius“ vykdyto eksperimento metu kartu važiavęs Šiaulių „Regitros“ filialo egzaminuotojas Rimvydas sako, kad automobilyje įjungtos kelios kameros, stebinčios tiek automobilio vidų, tiek jo išorę, yra puiki priemonė sprendžiant nesutarimus. Jei vairuotojas yra įsitikinęs, kad egzaminuotojas užfiksavo klaidą, kurios vairuotojas nepadarė, galima peržiūrėti egzamino vaizdo įrašą.
Griežti Šiaulių egzaminuotojai?
Sklando mitas, jog įvairūs egzaminai neišlaikomi todėl, kad egzaminuojamuosius vertina „kirviai“. A. Tarabilda pripažįsta, kad, bent jau teoriškai, tikėtinas ir toks variantas: „Gali būti, kad Šiaulių filiale dirba ne tokie atlaidūs egzaminuotojai, nors tai irgi abejotina, nes šiame „Regitros“ padalinyje jie dirba jau daug metų. Per ilgametį įdirbį jie visi jau turi pakankamą supratimą, kaip visus vertinti daugmaž vienodai.“
Tiek A. Tarabilda, tiek vairuotojų siaubu vadinami Šiaulių „Regitros“ egzaminuotojai pastebi, kad jei jie dirbo nekokybiškai, į praktikos egzaminą įdiegus kameras, būtų buvę pastebima, kad ženkliai pakito egzaminą (ne)išlaikiusiųjų procentas. „Jau kelerius metus tiek teorijos, tiek praktikos egzaminų išlaikymo procentas Šiaulių „Regitros“ filiale praktiškai nekinta, t. y. laikosi stabiliai žemas“, – sako Šiaulių „Regitros“ vyresnysis specialistas Algirdas Martinaitis.
Trūksta atsakingumo ir patiems vairuotojams
Šiaulių vairuotojai statistikos lentelės dugne velkasi tiek su praktikos, tiek su teorijos egzamino rezultatais, tad akivaizdu, kad kaltinti vien sudėtingą eismą ar „kirvius“ egzaminuotojus nebūtų labai protinga. „Ačiū Dievui, kad Šiaulių „Regitros“ filiale neįmanoma išlaikyti egzaminų nesimokius ir nemokant vairuoti“, – sako A. Tarabilda, kuris čia pat priduria – būsimiems vairuotojams Šiauliuose koja pakiša ir nenoras tinkamai pasiruošti vairavimo egzaminui, o tik noras kaip nors, nesvarbu ar tikrai išmokus, išlaikyti egzaminą.
„Kai sudedame visus rezultatus į krūvą, matyti, kad net 86 proc. vairuotojų vairavimo egzaminą išlaiko tik iš trečio karto. Tai klausimas, kiek pats žmogus turi apsileisti, kad jam prireiktų ketvirto, penkto ar nežinia dar kelinto bandymo?“ – klausia egzaminų metodikos vyriausiasis specialistas.
Kas yra geras vairuotojas?
Tikėtis rasti galutinį ir neginčytiną atsakymą, kodėl Šiaulių „Regitros“ egzaminuose vairuotojai iš pirmo karto krenta lyg musės, būtų gana naivu, nes priežasčių – begalės. I. Jagmino vairavimo mokykloje už vairuotojų mokymą atsakingas S. Baškevičius irgi atkreipia dėmesį į daugelį dalykų: „Neatmestina prielaida, kad Šiauliuose dirba tikrai griežti egzaminuotojai, galbūt blogai paruošia ir vairavimo mokyklos. Be abejo, mieste yra sudėtingos eismo sąlygos.“
Nepaisant visko, vairuotojų rengimo mokyklos atstovas pažymi, kad jei vairuotojas egzaminą išlaiko ne iš pirmo karto, dar nereiškia, kad jis yra prastas vairuotojas. „Iš šios blogybės reikia įžvelgti ir gerą pusę. Jei mokinys iš pirmo ar antro karto neišlaiko egzamino, tai jam ateina dar didesnė patirtis. Galiausiai nemanau, kad tie, kurie Šiauliuose mokėsi ir laikė egzaminus, blogiau važiuos nuvažiavę į kitą miestą. Jiems buvo sunkiau išmokti, tačiau jie įgavo patirties ir tapo geresniais vairuotojais“, – sako S. Baškevičius.