Pasak vieno iš projekto sumanytojų, žurnalo „Top Gear Lietuva“ vyriausiojo redaktoriaus Renaldo Gabarto, projekto „Geležiniai spąstai“ idėja gimė ieškant atsakymo į klausimą „kodėl Lietuvoje tiek žuvusiųjų keliuose?“.
„Lietuva yra dar vienos liūdnos statistikos lyderė Europoje. Ir nors nesame prasčiausi vairuotojai, mūsų keliai nėra patys blogiausi, žuvusiųjų nelaimingų atsitikimų keliuose skaičius du kartus lenkia Europos vidurkį. Atsakymo ieškojome būtent mūsų šalies automobilių parke“, - pasakojo R. Gabartas.
Jis teigė, kad viešojoje erdvėje kalbos apie techniškai netvarkingas ir nesaugias mūsų keliuose riedančias transporto priemones girdimos nuolat, o šis unikalus eksperimentas, atliktas su supjaustytu ir suvirintu automobiliu, akivaizdžiai įrodė, kad tokie nuogąstavimai nėra perdėti.
„Mokiniams buvo labai įdomu, taip įdėmiai klausančius retai pamatysi. Tikiuosi, jog tos žinios ir patirtis, ką jie išgirdo tiesiogiai iš projekto rengėjų ir kitų svečių, bus ateityje pritaikytos jų darbe praktikoje“, - sakė mokyklos vadovė Elena Pelakauskienė.
Anot jos, apie 80 procentų baigusių šią mokyklą pradeda dirbti pagal įgytą specialybę, todėl išgirsti apie bloguosius automobilių remonto pavyzdžius ir pasekmes jiem buvo labai tikslinga.
Projekto „Geležiniai spąstai“ iniciatyva savo patarimais ir sukaupta patirtimi su moksleiviais sutikęs pasidalinti bendrovės „Tokvila“ automobilių kėbulų remonto serviso vadovas Ričardas Čaplinskas sakė, kad į autoįvykį patekęs automobilis po remonto galės apsaugoti tik tuomet, jei jis bus suremontuotas pagal griežtus gamintojo reikalavimus.
„Neverta naiviai tikėtis, kad patys vartotojai, įsigiję kėbulo konstrukcijos detales iš antrinės rinkos, turės tiek sugebėjimų, žinių, patirties ir medžiagų, kad galėtų tinkamai suremontuoti automobilį, idant jis atitiktų visus saugumo parametrus“, - sakė patyręs meistras.
Pamatyti projekto „Geležiniai spąstai“ herojų – Vokietijoje eksperimento metu sudaužytą automobilį, iki lapkričio 15 dienos galima prie prekybos centro Akropolis Vilniuje.
Prieš tris mėnesius startavusio socialinio projekto „Geležiniai spąstai“ pirmojo etapo metu buvo parinktas tipiškas Lietuvos automobilių parko egzempliorius – naudotas keliolikos metų senumo automobilis. Jis buvo supjaustytas į skirtingas dalis ir vėliau suremontuotas pogrindinėse automobilių dirbtuvėse taip, kaip ir yra ruošiami po avarijų nukentėję ir naujam gyvenimui prikeliami automobiliai, riedantys mūsų šalies keliais.
Lietuvos automobilinininkų sąjungos (LAS), Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD), žurnalo „Top Gear“, asociacijos „Transeksta“, „Lietuvos draudimo“, VšĮ Demokratinių iniciatyvų centro ir kitų partnerių iniciatyva toks automobilis vėliau nuvežtas į Vokietijoje esančią ADAC laboratoriją, kur buvo atliktas smūgio testas pagal automobilių saugumo vertinimo „EuroNCAP“ metodiką. Testo rezultatas – jei tokiu automobiliu būtų važiavę žmonės, esant 64 km/val. greičiui vairuotojas būtų žuvęs, o keleivis sunkiai sužalotas.