Nuo konstruktorių darbo šiame mašinos kūrimo etape sėkmės priklauso daugybė dalykų, susijusių su automobilio elgsena kelyje ir žmonių saugumu. Su Vilniaus Gedimino technikos universiteto doktorantu Vidu Žurauliu pokalbis apie tai, kai kaip kito inžinierių požiūris į geležį.
Iki praėjusio amžiaus vidurio buvo manoma, kad mašinos kėbulo tvirtumas yra kokybės sinonimas. Pagrindinė geležinių automobilio griaučių misija – laikyti visus svarbiausius mechanizmus, keleivius ir krovinį. Vertybių inventorizacija įvyko maždaug penktajame dešimtmetyje, analizuojant avarijų metu patiriamas traumas. Pasirodo, jog tokia konstrukcija fatališko incidento metu labai dažnai tampa keleivių įkapėmis. Net tais atvejais, kai po incidento kelyje automobilis išoriškai atrodo pakankamai sveikas, viduje buvę žmonės žūsta nuo patiriamų perkrovų.
Dėmesys į šiuos dalykus buvo atkreiptas beveik iškart po to, kai automobiliai liovėsi būti išskirtinės prabangos atributu ir tapo įkandami viduriniojo visuomenės sluoksnio atstovams, t. y. kai didysis kapitalistas Henris Fordas 1913-aisiais įsigudrino mašinas surinkinėti konvejeriniu būdu. Netrukus kas penkta amerikiečių šeima galėjo pasigirti turinti savo automobilį, todėl natūralu, kad tragiškų incidentų skaičius gatvėse ir keliuose pradėjo pastebimai augti.
Būtent amerikiečiai pirmieji pradėjo rūpintis mašinų saugumu, dar 1885-aisiais patentavę saugos diržą (pirmiausia jį naudoti pradėjo lakūnai; automobilininkai saugos diržus ignoravo dar kelis dešimtmečius), o 1934-aisiais pradėję analizuoti, kas nutinka susidūrimo metu. „General Motors“ inžinieriai ryžosi sukulti keletą savo kūrinių, nedideliu greičiu taranavę stacionarias kliūtis. Šių eksperimentų svarba labiau simbolinė, nes įvertinti mašinos saugumą buvo keblu vien dėl krūvos techninių rebusų. Tarkime, kokiu greičiu pasmerktasis automobilis turėtų judėti prieš susidūrimą ir kaip tą greitį pasiekti? Amerikiečiai į talką pasikvietė kaskadininkus, kurie paskutinę akimirką turėdavo iššokti iš mašinos. Tuo tarpu prancūzai, nenorėdami pernelyg rizikuoti, tų pačių 1934-ųjų birželį „Citroen 7CV Traction Avant“ nurideno nuo 8 metrų skardžio.
Antroji esminė problema – kaip įvertinti besideformuojančio metalo galimas grėsmes vairuotojui ir keleiviams, jei daužomas tuščias automobilis? Idėja pasodinti į saloną manekeną-savižudį pirmiesiems į galvą atėjo JAV kompanijos „Sierra Engineering Co“ vyrukams, atlikinėjusiems įvairius eksperimentus Amerikos ginkluotųjų pajėgų užsakymu. 1949-aisiais jie pristatė suaugusio vyro dydžio lėlę Siera Samą, kurio galūnės turėjo sąnarius imituojančias jungtis. Keletą vėlesnių dešimtmečių manekenai buvo nuolat tobulinami, kol visos jų korpuso charakteristikos – ūgis, svoris, proporcijos, elastingumas, „kaulų“ trapumas ir t. t. – galėjo būti lyginamos su vidutiniu statistiniu vairuotoju. Dabar jų galvoje, kakle, krūtinėje, rankose bei kojose sumontuojama daugybė brangių daviklių, fiksuojančių manekeną veikiančias jėgas ir perduodančių visą informaciją į krūtinės ląstoje esantį autonominį atminties bloką. Šiuolaikiniai manekenai paprastai atlaiko iki 10 daužymo seansų, todėl yra labai brangūs – sudėtingiausi egzemplioriai įkainojami net keliais šimtais tūkstančių litų.
Sužinok, kokia tikroji tavo automobilio būklė
Šią savaitę pradedamas naujas projekto „Geležiniai spąstai“ etapas, kurio metu bus suteikta galimybė visiems norintiems išsklaidyti abejones dėl jau eksploatuojamo automobilio pasyvaus saugumo sistemų būklės. Sekite informaciją portale DELFI portale ir registruokitės nemokamai patikrai Jums patogiomis sąlygomis. Kiekvieną savaitę bus galima registruotis skirtingų automobilių markių šeimininkams. Projektas pradedamas nuo „Renault“ markės automobilių patikros – registruotis apžiūrai galite paspaudę šią nuorodą.