Pirmasis koncepcinis „Audi TT" modelis pasirodė 1995 metais, o po trejų metų jis pardėtas gaminti serijiniu būdu. Netrukus paaiškėjo, kad originalios lašo formos kėbulo automobilis nors ir buvo idealios aerodinaminės formos, turintis itin mažą oro pasipriešinimą, važiuojant dideliu greičiu tapdavo nestabilus, tad ne vienam vairuotojui skrydis pirmosios kartos TT tapo ir paskutinis. Todėl gamintojui teko skubos tvarka patobulinti važiuoklę, sumontuoti papildomą elektroninę stabilumo įrangą, o galinėje dalyje įrengti oro aptaką, sukuriantį automobilio prispaudžiamąją galinės dalies jėgą.

Antros kartos „Audi TT" versija pasirodė 2006 metais. Šios kartos modelyje debiutavo ir galingos S ir RS versijos, o iš viso buvo parduota net 2,5 milijonų šių sportiškų hečbekų-kupė automobilių. Tikrai puikus rezultatas tokios klasės ne pačiam praktiškiausiam automobiliui.

Superautomobilį „Audi R8" primenantys bruožai

Ispanijoje bandėme naująjį, jau trečiosios kartos „Audi TT", kur testų kulminacija buvo važiavimas netoli Rondos miesto kalnuose esančia įspūdinga „Ascari" lenktynių trasa.

Naujasis modelis atsikratė moteriškų apvalumų ir dabar pasižymi gerokai aštresnėmis kėbulo linijomis nei pirmtakas. Dėl šių pakeitimų naujasis TT atrodo gerokai agresyviau ir labiau vyriškai publikai orientuotu automobiliu.

Be to, pirkėjams bus malonu pastebėti, kad automobilio masyvios priekinės grotelės ir ant variklio dangčio esantis keturių žiedų ženklas primena superautomobilį „Audi R8". Tik, žinoma, kainuojantį kelis kartus pigiau.

Sportiškumą pabrėžia net iki 20 colių dydžio siekiantys ratlankiai, platūs išmetimo sistemos antgaliai, o daugiau sportiškų bruožų galima suteikti papildomai užsisakius „S Line" apdailos paketą su dar aštresnių bruožų aerodinaminiais kėbulo elementais. Didesnę galinės dalies prispaudžiamąją jėgą, važiuojant didesniu nei 120 km/val. greičiu, užtikrina automatiškai pakylantis galinis oro aptakas.

Ir nors 4,18 m ilgio automobilis aliumininiu kėbulu yra 2 cm trumpesnis už ankstesnį modelį, jis turi 37 mm didesnį atstumą tarp ašių, tad šie pakeitimai taip pat užtikrino labiau sportišką išvaizdą, kurios netruko ir pirmtakui. Be to, naujasis TT už jį yra 50 kg lengvesnis ir sveria vos nuo 1230 kg.

Ateities automobilio salonas

Stilingas automobilio salonas tiesiog dvelkia radikaliu minimalizmu - centrinėje konsolėje galima suskaičiuoti vos kelis jungiklius! Priekyje sėdintys erdve skųstis neturėtų, čia sumontuotos puikios sportiškos sėdynės su integruotais galvų atlošais, į rankas patogiai gula sportiškas vairas su plokščia apatine dalimi. Norintiems dar daugiau sportinių emocijų, galima papildomai užsisakyti „S Sport" sėdynes su dar didesniu šoniniu prilaikymu.

Salono temperatūra reguliuojama ne įprastoje vietoje centrinėje konsolėje, o stilingų ir turbinos sparnuotę primenančių ortakių centre esančiais valdikliais - sprendimas neįprastas, bet tikrai originalus. Pradedu dairytis - o kur čia jau tapęs įprastas automobiliuose lietimui jautrus ekranas centrinėje konsolėje? Pasirodo, tokio nėra!

Visa informacija pateikiama įspūdingame, net 12,3 colio dydžio skersmens priešais vairuotoją esančiame spalvotame ekrane „Virtual Cockpit", kuriame informacija valdoma po dešine vairuotojo ranka esančiu MMI valdikliu - visai kaip nešiojamuose kompiuteriuose. Tiesa, valdiklis sumontuotas taip arti po ranka, kad perjungiant mechaninės pavarų dėžės svirtį kartais netyčia įjungdavau nereikalingą funkciją ar tiesiog perjungdavau ekraną.

Tačiau vedžiojant po valdiklį pirštu galima lyg išmaniajame telefone padidinti ir sumažinti žemėlapio mastelį, įvesti reikiamą adresą, jį pasukus pasirinkti reikiamą funkciją. Klavišu ant vairo galima pasirinkti kaip bus atvaizduojama informacija priešais vairuotoją esančiame ekrane - ar matysime įprasto dydžio tachometrą ir spidometrą su papildoma informacija per vidurį, ar sportiškoje TTS versijoje pagrindiniu vaizdu pasirinksime tachometrą su skaitmeniniu spidometru ir turbinos slėgio matuokliu. Ar beveik visą ekraną užims „Google Earth" ir Street View" žemėlapis. Štai čia ir slypėjo velnias!

Kur riba tarp virtualios realybės ir tikrovės?

Nesupraskite neteisingai: prietaisų skydelyje rodomos navigacijos sistemos važiavimo kryptys - seniai nieko naujo. Tačiau kai trimatis žemėlapio vaizdas užima beveik visą priešais vairuotoją esančio ekrano plotą (spidometras ir tachometras rodomi kampuose), o žvelgdamas į jį matai beveik tokį patį vaizdą, kaip ir pro priekinį stiklą, pasijunti lyg valdytum fantastinį automobilį virtualioje realybėje!

Ir tai reikalauja pripratimo! Įsijautęs į tikrovišką vaizdą ekrane, ėmiau vis dažniau žvilgčioti į jį, o ne į realią eismo situaciją priešais save. Naujų pojūčių rezultato ilgai laukti nereikėjo - neaiškiai pažymėtame kalnų kelio išsiskyrime pasukau į priešingą eismo juostą ir tik šalia sėdėjusiam kolegai suabejojus krypties teisingumu, sugrįžau į reikiamą kelią. Nubraukus prakaitą, išspaudus kreivą šypseną ir pasidžiaugus, kad neteko realiai išmėginti kėbulo standumo ir vairuotojo bei keleivių apsaugos zonų, teko pripažinti, kad prie tokios navigacijos sistemos informacijos gausos reikia įprasti, o ir detalus žemėlapis priešais akis reikalauja gana daug dėmesio.

Tuo tarpu iš labiau įprastų funkcijų - balso komandų atpažinimo sistema, kuri nuo šiol supranta net ir laisva forma pasakytas komandas, o ne tik tam tikras frazes. Tiesa, kol kas ji bendrauja tik angliškai. Automobilyje sumontuotos ir nuovargio atpažinimo, automatinio stabdymo, važiavimo savo juosta palaikymo, ženklų atpažinimo sistemos ir daug kitų, jau tapusių įprastų sistemų šiuolaikiniuose modeliuose. O melomanus pradžiugins galimybė užsisakyti 680 vatų, 14 garsiakalbių danų „Bang & Olufsen" garso sistemą.

Žinoma, nurodomos automobilio „2+2" sėdimos vietos sufleruoja, kad ant galinės sėdynės daug vietos tikėtis neverta - jos ten ir nėra. Visgi šis automobilis tikrai neskirtas vežioti keleivius - nebent tik trumpus atstumus. Kukli ir bagažinė - į ją telpa nuo 305 iki 712 litrų ir tiek bent jau pakaks savaitgalio išvykai dviese prie jūros.
Audi TTS

Pašėlusi dinamika ir dirbtinis garsas

Kalbant apie dinamiką, šiuo atžvilgiu kompromisų nėra - net ir pats silpniausias „Audi TT" modelis su dyzeliniu 2,0 l/184 AG ir 380 Nm TDI keturių cilindrų motoru iki 100 km/val. įsibėgėja vos per 7,1 sek., tuo tarpu vidutinės degalų sąnaudos nurodomos tik 4,2 l/100 km (važinėjant realiomis sąlygomis jos turėtų būti apie 6l/100 km). Nors kaina Lietuvoje kol kas nėra žinoma, Vokietijoje jis kainuoja nuo 35 900 eurų (beveik 124 tūkst. Lt).

Kiti du modeliai - benzininiai. Modelis su 2,0 l/230 AG ir 370 TFSI motoru (nuo 35 000 eurų) įsibėgėja vos per 6,0 sek., o galingiausios „Audi TTS" versijos su 310 AG ir 380 Nm motoru (nuo 49 100 eurų), visų varančiųjų ratų „quattro" sistema ir 6 pavarų „S tronic" greičių dėže pagreitis iki 100 km/val. siekia tik 4,6 sekundes!

Papildomai galima užsisakyti „Audi drive select" sistemą (standartinė TTS versijoje), kuri ne tik pakeičia reakciją į akceleratoriaus paspaudimą, pavarų perjungimo greitį, vairo sistemos, pakabos ir visų varančiųjų ratų pavaros darbą, bet ir išmetimo sistemos skleidžiamą garsą. Ir tai tikriausiai yra silpniausia šių keturių cilindrų motorų vietą - nors ir taupūs, galingi, jie visgi pasižymi gana dirbtiniu garsu. Tiesa, tai visai dera su futuristine automobilio įranga.

Dyzelinis motoras komplektuojamas su 6 pavarų mechanine greičių dėže, o štai benzininiai jo broliai gali turėti tiek mechaninę, tiek ir dviejų sankabų 6 pavarų automatinę „S tronic" greičių dėžę su perjungimo svirtelėmis prie vairo. Benzininiams modeliams taip pat siūloma ir nuolatinė visų varančiųjų ratų „quattro" sistema.
Audi TTS

quattro" sistema - greičio gurmanams

Už visus varančiuosius ratus yra atsakinga programinės įrangos valdoma elektrohidrauline daugiadiskė sankaba, paskirstanti sukimo momentą tarp priekinės ir galinės ašies. Be to, jei automobilis turi tik priekinius varančiuosius ratus, stabilumo sistema ESC atlieka ir ribotos trinties diferencialo funkciją, posūkyje pristabdydama vidinį ratą.

Tuo tarpu „quattro" pavarą turinčiuose automobiliuose daugiadiskė sankaba sukimo momentą paskirsto tarp priekinės ir galinės ašies, o „Torque Vectoring" sistema perteklinį sukimo momentą perduoda posūkio išorėje esantiems priekiniam ir galiniam ratui. Be to, įjungus „Sport" režimą, automobiliu posūkyje galima slysti šonu lyg jis būtų varomas galiniais ratais!

O realybėje intelektualus „quattro" pavaros darbas pasireiškia taip - jūs galite per vėlai stabdyti, į posūkį įvažiuoti per greitai, pasirinkti neteisingą trajektoriją, per anksti ir neištiesinus ratų nuspausti akceleratoriaus pedalą - ši sistema užglaistys didžiąją dalį jūsų daromų klaidų. Be to, ji bus tiesiog nepamainoma, esant slidžiai kelio dangai.

Vis dėlto jei pasitikite savo jėgomis, palaikius ilgiau kaip tris sekundes nuspaustą jungiklį, stabilumo kontrolės sistemą galima visiškai išjungti.

Išvada

Nežinau labiau progresyvaus sportiško kupė stiliaus automobilio, kainuojančio nuo 35 000 eurų (kainos Lietuvoje bus žinomos artimiausiu metu). Gamyboje plačiai naudotas lengvasis aliuminis, dinamiški varikliai, fantastiška važiuoklė, puiki vairuotojo darbo vieta, nors ir itin mažai vietos ant galinės sėdynės - neabejoju, kad naujasis „Audi TT" - maksimalų pasitenkinimą keliantis stilingas automobilis už protu suvokiamą kainą. Būtinai rekomenduoju išbandyti!

Įvertinimas 10/10

„Audi TTS" vizitinė kortelė

Variklio darbinis tūris: 1984 cm³
Degalai: benzinas
Galia: 228 kW/310 AG/5800-6200 aps./min.
Maksimalus sukimo momentas: 380 Nm/1800-5700 aps./min.
Pavarų dėžė: 6 laipsnių automatinė
Varantieji ratai: visi
Ilgis: 4191 mm
Plotis: 1832 mm
Aukštis: 1343 mm
Važiuoklės bazė: 2505 mm
Svoris: 1365 kg
Įsibėgėjimas iki 100 km/val.: 4,6 sek.
Maksimalus greitis: 250 km/val.
Vidutinės degalų sąnaudos: 7,1 l/100 km
CO2 emisija: 164 g/km
Bagažinės tūris: 305/712 l
Kaina (Vokietijoje): nuo 49 100 eurų (bazinė kaina - nuo 35 000 eurų)