Ne pirmus metus toli Šiaurėje vykstančio renginio vieta pasirenkama neatsitiktinai – matant kokie orai vyrauja gruodžio mėnesį Centrinėje Europoje, kai temperatūra dieną perkopia 10 laipsnių šilumos žymą, kyla mintis, kad tokios sąlygos būtų labiau tinkamos bandyti vasarines, o ne žiemines padangas.
O kuo gi čia dėtas BMW? Atsakau – tuo, kad padangų pristatymo metu buvo galimybė ne tik išbandyti naujausius padangų modelius ant puikiai paruoštos sniego ir ledo trasos, kurie buvo sumontuoti ant sportiškų „Audi RS3“ ir „Porsche Cayman GTS“ automobilių ratų, bet ir akivaizdžiai įsitikinti ,kokia vos per keliolika metų pažanga įvyko padangų pramonėje.
Tam buvo pasitelkti naujausi 1 serijos BMW su moderniausia saugumo įranga, tačiau ant jų ratų buvo sumontuotos naujos, bet prieš 15 metų debiutavusios „ContiWinterContact TS 790“ padangos. Tuo tarpu seniai lietuviams žinomi trečiosios serijos BMW „Compact“ (E36/5) automobiliai su toli gražu nemoderniausia stabilizacijos sistema turėjo naujausias „Continental WinterContact TS 860“ padangas.
Kokie buvo bandymų potyriai, kiek padangos lemia važiavimo saugumą ir smagumą, kaip padeda atskleisti geriausias automobilių savybes ir kodėl drauge su kolega nusprendėme neatidėliodami įsigyti po seną BMW „kompaktą“, skaitykite toliau, o pradžioje turėjome susipažinti su tikrai nenuobodžia teorine dalimi.
Kuo geresnės naujosios padangos?
Toks klausimas kyla žinant faktą, kad šiuo metu naujausios gamoje „Continental WinterContact TS 850“ padangos ilgai buvo tarp lyderių – nuo 2011 metų, kai buvo pristatytas šis padangų modelis, jos buvo pripažintos geriausiomis net 48 palyginamuosiuose testuose ir jos yra visų laikų geriausios „Continental“ žieminės padangos.
Taip pat 4 procentais buvo sumažintas stabdymo kelias ant ledo, pagerintos valdymo charakteristikos ir sukibimas ant sniego, taip pat padidintas riedėjimo komfortas.
Šių dar geresnių savybių pavyko pasiekti derinant pažangų gumos mišinį su patobulintu protektoriaus raštu. Štai, pavyzdžiui, dabar kryptinis protektorius, kuris neturi susikertančių įpjovų, turi dar daugiau blokelių su trimatėmis įpjovomis, kuriose susikaupęs sniegas padidina sukibimą su kelio danga, o vandens sugėrimui sukurti papildomi kanalai.
Kas bendro tarp aitriojo pipiro ir padangos?
Geresnių charakteristikų ant šlapios dangos pavyko pasiekti dėl „Cool Chill“ protektoriaus gumos mišinio su dideliu kiekiu silikos, turinčio geresnes amortizavimo savybes ir išlaikančio elastingumą, esant žemai temperatūrai ir taip sumažinant stabdymo kelią ant šlapios kelio dangos.
Be šio mišinio padangų gamyboje naudojami dar keli „Chili“ vardu patentuoti ir protektoriaus gumos sudėtyje esantys mišiniai. Tai „Black Chili“ mišinys, kuris suteikia padangai lankstumo geresniam sukibimui su sausa kelio danga, taip pat maksimaliai perduoda jėgas, užtikrinant trumpesnį stabdymo kelią.
O trečiasis „pipirų“ šeimos mišinys – „Green Chili“, kurio užduotis – maksimalus sukibimas su mažu pasipriešinimu riedėjimui ir itin tiksliu valdymu. Tad be visų šių kruopščiu darbu atrinktų cheminių junginių padanga būtų tiesiog įprastos gumos gabalas.
Ar teorija pasiteisina praktikoje?
Kitą dieną po išsamios teorinės dalies laukė praktiniai padangų bandymai. Pirmoji užduotis ryte – sėdame į automobilius su matavimo įranga ir pakartotinai, veikiant visoms įjungtoms stabilumo sistemoms, ant kietai suplūkto sniego greitėjame spausdami akceleratorių iki dugno (nebandant pajudėti švelniai, o iki galo nuspaustas akceleratorius leidžia suvienodinti bėgėjimosi sąlygas) ir, pasiekę nurodytą greitį, stabdome visa jėga.
O padangos su mažesniu nei 4 mm protektoriaus gyliu demonstruoja katastrofiškai blogus rezultatus – tokiomis tikrai nesinorėtų važiuoti į kelią.
Antroji užduotis – taip vadinamų UHP (Ultra High Performance) padangų, skirtų galingiausiems automobiliams, bandymai. Čia jau kur kas smagiau, kadangi mūsų sportiški „Audi RS3“ (visi varantys ratai), kurie turi sumontuotas „WinterContact TS 850 P“ padangas ir „Porsche Cayman GTS“ (galiniai varantys ratai) su „ContiWinterContact TS 830 P NO“ padangomis.
Nors akivaizdu, kad jau pakankamai prieš tai važinėjusios grupės nugludintoje ledo ir plukto sniego trasoje per akis būtų užtekę ir perpus mažiau galingų automobilių.
O ko gi gali tikėtis, kai galinius ratus slidžioje trasoje, kurios ribos saulei dieną taip ir nepasirodžius beveik nematomos („diena“ čia tetrunka vos 2 valandas ir visą laiką tvyro prieblanda – su kolega nusprendžiame, kad tikriausiai organizatoriai tarp sniego kauburių esančios trasos specialiai nesužymėjo – nematydamas ribų labai neįsibėgėsi, o viską įsiminti tiesiog pritrūksta laiko), suka net 340 AG variklis.
Paliksi įjungtą „Porsche“ stabilizacijos sistemą – vėžlio greičiu lyg pensininkas pravažiuosi trasa. Atjungsi – ir tik laikykis! Tai priekis, tai galas bando pabėgti iš trasos, dažniausiai galiniai ratai bando aplenkti priekinius – tik spėk darbuotis akceleratoriumi ir vairu.
Per daug nerizikuojame – niekam nėra noro pažeisti brangių automobilių plastikinės apdailos, išskridus už trasos į sniego pusnis. O kaip reikia važiuoti „Porsche“ automobiliu ledo trasoje, mums pademonstruoja vietinis „taksi“ – ralio lenktynininkas, ant kurio automobilio ratų sumontuotos dygliuotos „IceContact 2“ padangos. Ką gi, beveik visą trasą įveikus žiūrint į priekį per šoninį langą supranti, kad galima buvo važiuoti gerokai greičiau.
Tai kodėl geresnis senas BMW?
Galiausiai imamės paskutinės užduoties – stovinčių išrikiuotų senų ir naujų BMW automobilių. Ant naujų „pirmukų“ sumontuotos naujos, bet seno pavyzdžio, prieš penkiolika metų debiutavusios „ContiWinterContact TS 790“ padangos, savo laiku nugalėjusios ne viename prieš daugiau nei dešimtmetį atliktame palyginamajame padangų teste.
Automobilis, nors ir gerai išlaikytas, bet morališkai pasenęs – jau buvau pamiršęs, kad būna nereguliuojama vairo padėtis, kai bandžiau patogiai įsitaisyti „kompakte“.
Bet koks stebėtinas „senolio“ paklusnumas, kai ant jo ratų sumontuotos naujausios padangos – tiek su įjungta, tiek su išjungta (ir tai gerokai smagiau) stabilizacija automobilis buvo neįtikėtinai paklusnus ledo ir sniego trasoje. Visus posūkius įveikdavo prognozuojamai ir tiksliai, o kai greitis viršydavo fizikos dėsnius – imdavo prognozuojamai slysti į išorę priekiniais ratais.
Šiek tiek daugiau akceleracijos – ir galinė dalis subtiliai atsistodavo skersai, bet be jokių gąsdinančių, neprognozuojamų ar netikėtų vairuotojui reakcijų – vienas malonumas važiuoti slystant.
O štai su naujausiu pirmos serijos BMW ir seno modelio (nors ir naujomis) padangomis viskas klostėsi kur kas mažiau sklandžiai – tiek su įjungta stabilizacijos sistema (kuri gerokai pažangesnė nei sename modelyje), tiek ir ją išjungus, tarpusavio santykių su automobiliu taip ir nepavyko suderinti – daugiausiai erzino net ir važiuojant palyginti nedideliu greičiu anksti prasidedantis priekinių ratų slydimas į išorę, taip pat jokios galimybės prognozuoti, kada „pamesi“ galinių ratų sukibimą.
O juk šių padangų gamybos technologijas (primenu, visos padangos buvo naujos) skiria viso labo keliolika metų, tad akivaizdesnio progreso įrodymo būti negali.
Tad drauge su kolega nusprendę, kad šiuolaikiniai BMW toli gražu išvaizda neprilygsta seniesiems (nors reikia pripažinti, kad „kompaktas“ taip pat ne gražuolis), sutarėme kaupti pinigus tokiam modeliui įsigyti. Žinoma, važinėti tik su geromis padangomis.
Tai kokios gi geriausios žieminės padangos?
Atsakymas į šį klausimą paprastas – naujausios ir pažangiausios, kurios ne tik bus saugiausios kelyje, bet ir suteiks automobiliui tas važiavimo savybes (komfortą, valdymą, stabdymą ir kitus veiksnius), kokius gamintojas ir buvo numatęs savo automobiliui. Tad tikriausiai ne veltui gamintojai savo naujus automobilius komplektuoja su geriausiomis padangomis – pavyzdžiui, net trečdalis Europoje pagaminamų automobilių komplektuojami su „Continental“ padangomis.
Žinoma, gamintojas yra ne vienas, bet faktas akivaizdus, kad visada verta rinktis naujausio modelio padangas. Nuolatos atliekami bandymai įrodo, kad su tokiomis padangomis net ir senas automobilis bus pranašesnis už tą, ant kurio ratų sumontuotos nors naujos, bet pasenusio modelio padangos.
Įvykus avarinei situacijai, net ir moderniausia naujo automobilio elektronika bus bejėgė, jei automobilio padangos bus pasenusios. Ir atvirkščiai – jei ant seno automobilio bus sumontuotos pažangios padangos, jo savybės pasikeičia neįtikėtinai – palyginti nedidelė investicija į savo ir kitų saugumą bei komfortą.