Ką D. Fosbury turi bendro su „Mazda“ ir naujaja „trejuke“? Neseniai savo modelių gamos atnaujinimą pradėjusi japonų markė ėmėsi reklaminės kampanijos „Game Changers“, kurioje pasakojamos kelios istorijos apie žmones, pakeitusius mūsų gyvenimus. D. Fosbury – vienas reklamoje naudojamų veidų. Jis sugalvojo, kad šokti per kartelę galima atsukus nugarą. Prieš 50 metų to niekas nedarė ir šokinėjo kaip išmanė, dažniausiai bandant pirmiausia perkelti vieną koją, o paskui – kitą. Po įsimintino D. Fosbury pasirodymo 1968-aisiais Meksike tokia technika ėmė nykti iš stadionų ir jau 1980-aisiais net 13 iš 16 šios rungties finalininkų naudojosi amerikiečio išradimu.
Remdamasi šiuo ir kitais pavyzdžiais, „Mazda“ atstovai sako, kad „sekdamas kitus nežinia kur nueisi, todėl reikia daryti taip, kaip tau atrodo“. Pastaruoju metu ši japonų markė bando išsivaduoti iš praeities panašiai, kaip tą padarė prieš gerą dešimtmetį. Šiemet rinkoje pasirodžiusi naujos kartos „Mazda6“ padarė tokį pat kokybinį šuolį, kaip ir 2002 m. debiutavusi „šešiukė“ skyrėsi nuo „Mazda 626“.
Dabar tą patį daro ir sėkmingiausias šios markės modelis „Mazda3“. Šis automobilis debiutavo 2003 m., pakeitęs „Mazda 323“. Tuomet naujiena pakerėjo pirkėjus ir pirmoji „trejukė“ surado 2,2 mln. šeimininkų. Antroji reinkarnacija nebuvo tokia sėkminga, tiesa, ji ir užtruko šiek tiek trumpiau. 2009 m. nuo konvejerių nuriedėjęs antros kartos „Mazda3“ modelis buvo parduotas 1,4 mln. vnt. tiražu. Taigi, bendrai per 10 metų pasirodė dviejų kartų modeliai, pardavimai pasiekė 3,6 mln. vnt. Šį rudenį eilė atėjo trečios kartos atstovui, kurį išbandėme Barselonoje.
Dydis nepakito
Naujoji „trejukė“ nė kiek nepadidėjo, nors jos konkurentai įprastai bent po keletą centimetrų paauga. Tiesa, augti ir nelabai yra prasmės – pavyzdžiui „Volkswagen Golf“ yra daugiau nei 20 cm trumpesnis.
Nepaisant to, kad automobilio dydis praktiškai nepakito, gamintojai, pritaikę naujas „Skyactiv“ technologijas bei komponentus, sugebėjo svorį sumažinti iki 70 kg. Salone padaugėjo erdvės, ypač gale, nes važiuoklės bazė išaugo 6 cm, iki 2,70 m. Vienas pastebėtų trūkumų – bagažinės talpa liko tokia pat ir bent jau hečbeko versija pagal šį rodiklį (364 litrai) atsilieka nuo kitų „kompaktų“.
Naujoji „trejukė“ atkartoja „Soul of Motion“ dizaino filosofiją, pagal kurią gimė „Mazda6“ ir CX-5. Lyginant su pirmtaku, „Mazda3“ atrodo moderniau ir turi daugiau aistros nei kiti konkurentai, vis dėlto automobilio išvaizda nėra kažkuo pribloškianti. Žvelgiant iš tolėliau, automobilis tarsi pradingsta minioje ir paprasčiausiai neturi jokių išskirtinių bruožų, pagal kuriuos galėtum jį atpažinti ar bent mintyse pasakyti „vau“.
Anksčiau „Mazda3“ negalėjo pasigirti, kad skyrė daug dėmesio salono medžiagoms, kurios atrodė gana pigiai. Šįkart viskas priešingai. Salonas lakoniškas, viskas paprasta, bet neprasta. Minkštas plastikas ir maloni liesti oda kuria kokybės įspūdį. Susidaro įspūdis, kad naujos kartos „Mazda3“ yra tarsi sumažinta „šešiukės“ kopija, kurios esminis trūkumas, lyginant su vyresne „sese“ – mažesni gabaritai.
Kuriant nuosaikų salono vaizdą, siekta kuo mažiau blaškyti vairuotoją. Aukštesnės įrangos modeliai turės 7 colių lietimui jautrų ekraną, kuriame pakankamai aiškiai ir paprastai perteiktos informacinio kompiuterio funkcijos. Be to, sistemą suporavus su išmaniuoju telefonu, automobilio informacinio kompiuterio ekrane galima naudotis interneto suteikiamais privalumais. Dailiai atrodantis ir virš centrinės konsolės išsikišęs ekranas netgi primena „Mercedes-Benz“ A-klasės saloną.
Ir greitas, ir ekonomiškas
„Mazda3“ variklių gama rodo, kad „Mazda“ tikrai neklauso kitų ir eina savo keliu. Atsiskyrusi nuo „Ford“ koncerno ir pradėjusi savarankiškai kurti „Skyactiv“ technologijas, „Mazda“ pasirinko taktiką „not downsizing, but rightsizing“, t.y. nuspręsta gerinti motorų savybes ir degalų sąnaudas nemažinant variklių darbinio tūrio. O juk absoliuti dauguma kompanijų mažina variklių darbinį tūrį ir cilindrų skaičių.
Pirmiausia sėdome į „Mazda3“ su dyzeliniu 2.2 l varikliu ir mechanine 6 laipsnių pavarų dėže. Tai bus vienintelis tokio tipo motoras, siūlomas pirkėjams. Apie šį jėgos agregatą galima atsiliepti tik teigiamai. Jis į praeitį nubloškia prisiminimus apie vangią ir visiškai neenergingą ankstesnę „trejukę“. Visų pirma, nors tai „dyzelis“, jis dirba labai tyliai. Vertinant bendrai triukšmo izoliaciją, ji leidžia mėgautis tyla salone net ir pasiekus 130 km/val. greitį. 150 AG kompaktiniam automobiliui yra daugiau nei pakankamai, kad galėtum važiuoti ir greitai, kai to reikia, ir ekonomiškai. O maksimalus 380 Nm sukimo momentas užtikrina, kad paspaudę greičio pedalą akimirksniu pajustumėte galingą truktelėjimą į priekį. Geras dinamines savybes patvirtina ir įsibėgėjimo iki 100 km/val. laikas (8,1 sek.). Prie pliusų galima paminėti ir tai, kad posūkiuose nepastebėjome nereikalingų svyravimų.
„Mazda“ žada, kad šios versijos degalų sąnaudos bus tarsi pasakoje – 4,1 l/100 km, t.y. 25 proc. mažiau nei ankstesnėje „Mazda3“. Realiomis sąlygomis šis vidurkis nebuvo toks įspūdingas, tačiau tikrai nenuviliantis – 5 l/100 km. Prie gerų ekonomiškumo rodiklių prisideda įdomus sprendimas – „i-LOOP“ sistema, jau matyta „Mazda6“. Tai yra stabdymo energijos regeneracijos sistema. Kai automobilio greitis mažėja, „i-LOOP“ paverčia kinetinę energiją elektros srove ir ją naudoja įvairiems elektriniams komponentams. Tokiu būdu degalų sąnaudos sumažinamos apie 10 proc. Be to, taip prailginamas akumuliatoriaus tarnavimo laikas
Benzininių variklių gerbėjai turės dar kelis pasirinkimus: 1.5 l, 100 AG ir 2.0 l (120 arba 165 AG). Barselonos apylinkėse išbandėme ir tarpinį benzininį variantą, turintį 120 AG. Gamintojai giriasi, kad 2.0 l variklio degalų sąnaudos sumažėjo 24 proc. Dėl mažesnio sukimo momento (210 Nm esant 4000 aps./min.) jis netraukia taip smagiai, kaip išbandytas dyzelinis variantas. Keista buvo tai, kad šis variklis pasirodė triukšmingesnis už „dyzelį“.
Priartėjo prie vokiškos kokybės
Nėra daug masiniais vadinamų gamintojų, kurių modelius galima vadinti artimus prestižiniam segmentui. Nauji „Mazda“ automobiliai, tarp kurių yra ir „trejukė“, atrodo gerokai patobulėję ir priartėję prie vokiškos kokybės.
„Mazda“ pastebimai kelia savo akcijas ir bando atitrūkti nuo savo įprastų konkurentų bei priartėti prie „premium“ segmento. Pirkėjams tai turėtų patikti. Tiesa, jų piniginės neliks itin patenkintos, nes „Mazda3“ ir toliau bus brangesnė už savo tradicinius varžovus. Vis dėlto yra ir gerų žinių: pavyzdžiui, pradinė modelio kaina (53 950 Lt už hečbeką ir 59 950 Lt už sedaną) bus beveik pora tūkstančių mažesnė nei anksčiau.
„Mazda3“ hečbeko vizitinė kortelė
Variklio darbinis tūris: 2191 cm3
Degalai: dyzelinas
Galia: 110 kW/150 AG/4500 aps./min.
Maksimalus sukimo momentas: 380 Nm/1800 aps./min.
Pavarų dėžė: 6 laipsnių mechaninė
Varantieji ratai: priekiniai
Ilgis: 4465 mm
Plotis: 1795 mm
Aukštis: 1450 mm
Važiuoklės bazė: 2700 mm
Svoris: 1320 kg
Įsibėgėjimas iki 100 km/val.: 8,1 sek.
Maksimalus greitis: 210 km/val.
Vidutinės degalų sąnaudos: 4,1 l/100 km
CO2 emisija: 107 g/km
Bagažinės tūris: 364/1263 l
Kaina: 74 850 Lt (bazinė versija – nuo 53 950 Lt)