Net kelios dešimtys. Puiku! Dar geriau – beveik visomis jomis (tiksliau tomis, kurios pastatytos Susisiekimo ministerijos iniciatyva) galima naudotis nemokamai. Bet, deja, kas nemokamai, tas jau kompromisas. Pirmiausiai, prie jų dažniausiai rasite besikraunantį elektromobilį (žinoma, toje pačioje programoje ar kituose šaltiniuose galima iš anksto pasidomėti stotelės užimtumu, bet tai – menka paguoda, kai aplinkui 50 kilometrų spindulių kito pasirinkimo tiesiog nėra). O ir tas „greitasis“ įkrovimas, kurio galia siekia vos 50 kW, šiuolaikiniais masteliais vertinant nelabai ir nusipelno tokio apibūdinimo.
Ir, kas dar blogiau, nors tokios įkrovimo stotelės turi po dvi 50 kW įkrovimo jungtis, vienu metu stotelėje gali krautis tik vienas elektromobilis. Kam ta antra jungtis taip ir lieka neaišku. O jei savaitgalį nuspręsite elektromobiliu pakeliauti po šalį, pasidomėkite kiek tokių įkrovimo stotelių yra, pavyzdžiui, šiaurės rytų Lietuvoje.
Pasakysiu. Ogi keturios – netoli Giedraičių, Utenoje, Zarasuose ir Visagine. Visos nemokamos ir spėkite kokia jūsų sėkmės tikimybė, kai keliaudamas nuspręsite papildomai (ir sąlyginai greitai) įkrauti elektromobilio akumuliatorių? Kai elektromobilių entuziastų forumuose perskaitai, kad net ir tie, kurie važinėja nepigiausiais „Tesla“, sugeba susukti po 30 000 kilometrų, per tą laiką elektromobilį įkraudami vien tik nemokamose vietose, jūsų šansai prieš tokius profesionalus atrodo diletantiškai. Tiesa sakant, beviltiškai.
Kodėl atsiminiau keliones ir įkrovimo galimybes? Ogi todėl, kad bandytas „Audi e-tron Sportback“ (apie pirmąjį gamintojo elektromobilį „Audi e-tron“ skaitykite čia) yra puikus kelioninis elektromobilis, tobulai tinkantis išvykoms su šeima. Erdvus net ir sėdintiems gale, talpus, labai komfortiškas (pneumatinė pakaba ir puiki garso izoliacija), dinamiškas ir pagamintas laikantis aukščiausių markės kokybės standartų – idealus automobilis tolimoms kelionėms.
Su sąlyga, kad kelyje bus galimybė jį įkrauti. Nors jo didelės, net 95 kWh bendros talpos akumuliatoriai leidžia nuvažiuoti gana toli, visgi 2,5 tonos elektromobilio masė, dviejų variklių pasiekiama 300 kW galia (o dar galima ir 370 kW versija su trimis elektros varikliais) ir neidealios eismo sąlygos gamintojo deklaruojamus 372-452 nuvažiuojamus kilometrus sumažino iki maždaug 300, kuriuos įveikiau oro temperatūrai už puikiai nuo išorinio pasaulio izoliuoto salono esant maždaug nuliui laipsnių.
Aišku, išvykoms po regioninius parkus greičiausiai užteks ir vienos įkrovos (įkrovimas namuose su „Wallbox“ įkrovimo stotele užims nuo 7 val. 40 min iki 11 val. 29 min (www.e-stoteles.lt duomenimis), tačiau važiuojant standartinį atstumą nuo sostinės iki pajūrio įprastu tempu teks stoti papildomam įkrovimui. Ir štai vėl ta pati problema – nors šiame kelyje yra kelios įkrovimo vietos, mokama ir palaikanti didesnę nei 50 kW galią yra tik viena „Ionity“ stotelė ties Kryžkalniu (ir ta pati rašymo dieną vis dar neveikė). O visos kitos stotelės – nemokamos su visomis anksčiau paminėtomis pasekmėmis.
Tačiau elektromobilumo tendencija akivaizdi – vien per 2020 metus lietuviai įsigijo beveik tiek pat elektromobilių, kiek jų buvo iš viso įregistruota Lietuvoje per visus ankstesnius metus (Susisiekimo ministerijos duomenimis, iš viso Lietuvoje iki 2021 m. balandžio 1 d. buvo įregistruoti 2778 elektromobiliai, tuo metu kai 2020 m. sausio 1 d. jų buvo tik 1434).
O nuo šiol paramą elektromobilių įsigijimui gaus ir juridiniai asmenys, tad elektromobilių dalis didės dar greičiau. Aišku, 4000 eurų tėra vos 4,5 procento nuo bazinės 88 600 eurų kainuojančio „Audi e-tron Sportback“ kainos (bandyta versija kainavo 112 900 eurų), bet visgi tai yra dar viena motyvacija įmonėms įsigyti elektromobilius, mažinant ne tik eksploatacinius kaštus, bet ir vietinę taršą.
Taigi, taip sparčiai didėjant elektromobilių skaičiui ir atsiradus įkrovimo poreikiui, neabejotinai atsiras ir daugiau įkrovimo vietų ne tik miestuose. Žinoma, mokamų, o ir reikia tikėtis, kad ir tos pačios nemokamos bus apmokestintos (gal ne tiek kiek prabangiai gyvenančioje sostinėje, bet visgi) ir sutvarkytos bent tiek, kad vienu metu būtų galima įkrauti du elektromobilius. Kad ir tik 50 kW siekiančia galia, bet geriau nei nieko.
Daugiau apie „Audi e-tron Sportback“ elektromobilio privalumus ir trūkumus žiūrėkite vaizdo medžiagoje.