Liūdnos dienos benzingalviams
„Porsche“ valdybos pirmininkas Oliveris Blumas pareiškė, kad kompanija sieks, jog jau 2025 metais pusė visų jų parduodamų automobilių būtų elektriniai. Pirmiausia, jau šiemet, pasirodys visiškai elektrinis „Taycan“ modelis, kito dešimtmečio pradžioje, o tai jau visai greitai, vos po kelių metų, ir antrosios kartos „Macan“ bus sukurtas ant vien tik elektromobiliams pritaikytos platformos.
Užkietėjusiems benzingalviams ateina liūdnos dienos. Kad ir kokia efektyvi ir teoriškai ideali ta elektrinė pavara, ji visiškai neturi charizmos, kuri gimsta iš vidaus degimo variklio netobulumo: garsas, tik tam tikruose sūkiuose esantis maksimalus pajėgumas, kurio visą laiką reikia siekti pastoviai kaitaliojant pavaras, visa tai bet kokiam vidaus degimo varikliui suteikia charakterį.
Rodos, nesenai pristatytas atnaujintas „Porsche Macan“ bus lyg paskutinis senosios kartos rokenrolo hitas. Po to sceną užkariaus sintezatoriai ir DJ pultai.
Geriausias SUV lenktynininkui
Nevyniosiu žodžių į vatą, ir sulauksiu šį automobilį vairavusiųjų pritarimo – kad „Macan“ yra tiesiog nuostabiai sukalibruotas automobilis, kuris tiesiog neturi konkurentų savo klasėje. Jis paneigia bet kokius nusistatymus prieš padidinto pravažumo modelius ir važiuoja taip puikiai, kad valdymo savybėmis jam neprilygsta netgi ne visi karštieji hečbekai, o komfortu – didieji sedanai. Toks jis buvo nuo pat pasirodymo rinkoje 2014 metais.
Dabar, atnaujinę modelį inžinieriai skelbia, kad dar kartą prikišo nagus prie važiuoklės. Senai vairavau ankstesnį „Macan“, tad apie kažkokius jaučiamus skirtumus kalbėti negaliu. Viena aišku – jie jos nesugadino: pneumatinė pakaba puikiai laiko automobilį posūkiuose neleisdama svyruoti kėbului, tuo pačiu magiškai sugerdama kelio nelygumus. Greitas ir tikslus vairo mechanizmas prisideda prie lengvo, mažo automobilio vairavimo įspūdžio. „Porsche“ inžinieriai žino, kaip surasti aukso vidurį tarp tinkamo standumo ir komforto.
Kavamalė vietoje variklio
Na, o didžioji problema, dėl kurios manau, kad elektros pavara ateityje šiam modeliui bus tik į gera – tai 2 litrų darbo tūrio keturių cilindrų benzininis variklis su turbokompresoriumi.
Nauji 718 serijos „Boxster“ ir „Cayman“ modeliai 6 cilindrų atmosferinius opozicinius variklius iškeitę į tokio paties tipo 4 cilindrų turbokompresorinius motorus jau susilaukė kritikos dėl silpnesnio charakterio nei ankstesnieji. Dėl to, žinoma, labiausiai reikėtų kaltinti gamintojus vis stipriau už kaklo smaugiančius aplinkosaugos įstatymus. Tačiau 718 serijoje montuojami varikliai yra opoziciniai, sukurti „Porsche“ inžinierių. Ir jie sukasi entuziastingai, tik kad tachometro rodyklė taip aukštai nebekyla, o ir balsas, kai įstatymų delnai stipriai spaudžia kaklą, nebe tas.
Tuo tarpu „Macan“ modelyje montuojamas 2 litrų agregatas yra paimtas iš gimininės „Audi“ kompanijos ir jis visiškai netinka „Poršui“. Skaičiai gražūs – 245 AG, 370 Nm sukimo momentas, iki 100 km/val. mašina įsibėgėja per 6,5 sekundės. Tačiau prie vairo to nejusti. Šis agregatas traukia tik vidutiniais sūkiais, sūkių apačioje trūksta sukimo momento ir jis atrodo negyvas, o artėjant link ribotuvo išsikvepia. Jam labai trūksta elastingumo. O dar garsas... Kadangi skaitote apie „Porsche“, tikiu, kad kažkiek domitės automobilių sportu. Tai prisimenate įspūdį, kai pirmą kartą po žviegiančių V8 variklių išgirdote V6 turbininių motorų garsą: kas per? Mėginant važiuoti dinamiškai šio TFSI agregato garsas neužveda, labiau primena kavamalę nei kad sportišką variklį.
Nesupraskite neteisingai, tai nėra blogas variklis. Kaip ir sako skaičiai, jis užtikrina pakankamą dinamiką bei yra ekonomiškas, galima važinėti su mažesnėmis nei 10 l/100km sąnaudomis. Jis puikiai tinka „Audi Q5“ krosoveriui. Tačiau iš „Porsche“ norsi gerokai daugiau, nes jis siūlo gerokai daugiau. Šis variklis neleidžia išnaudoti puikiai suderintos važiuoklės, vairo mechanizmo ar žaibiškai veikiančios PDK transmisijos. Kai visi komponentai suderinti taip puikiai, šis motoras išsišoka iš bendro komplekto kaip silpniausia grandis. Ir vadovaujantis vieno lenktynininko labai mėgstamu posakiu, kuris beje, čia labai tinka – kad komanda yra stipri tiek kiek silpniausia jos grandis, „Macan“ su šiuo varikliu tampa silpnu.
Kas man, užkietėjusiam benzingalviui baisiausia – kad daug žmonių renkasi būtent šį variklį. Viena – mažesnės emisijos, mažesni mokesčiai (kalbu apie užsienio rinkas), kita priežastis – tai tiesiog pigiausias kasdienai naudoti tinkamas „Porsche“. Pasižiūrėkite į šiuolaikinę visuomenę – daugumai reikia tiesiog gražaus ženklelio, didingo vardo. O su tokiu vardu kaip „Porsche“ visada kartu atkeliauja ir išskirtinė kokybė.
Ir dabar aš paaiškinsiu, kodėl elektros pavara bus daug geriau už šį benzininį variklį. Jau minėjau, kad ir kaip aš žaviuosi elektromobilių technologijomis, jos man nekelia visiškai jokių emocijų, ir aš iki pat grabo lentos norėčiau vairuoti vidaus degimo variklį turinčius automobilius. Tačiau vėlgi, kaip ir sakiau, ne visiems tos variklio charakteristikos rūpi.
Ateitis išspręs problemas
„Porsche“ kompanija jau buvo užpulta kritikų, kai atnaujinusi legendinį 991 versijos 911 modelį visus variklius apginklavo turbokompresoriais. Tai buvo vos prieš tris metus, 2016-aisiais, automobilių fanatikai verkė, kad naujausi modeliai praras išskirtinį atmosferinių 6 cilindrų variklių dainavimo tembrą, ir šie nebesisuks iki pat padebesių. Išties specialistai iš Štutgarto buvo puikiai išdirbę savo produktus. Ir tada naudotų vos vienerių metų amžiaus dar iki atnaujinimo pagamintų modelių su atmosferiniais varikliais kainos peraugo naujų modelių turbininiais varikliais kainas.
Ženevos automobilių parodoje teko bendrauti su „Porsche“ vadovu rytų Europos regionui. Nebepamenu pavardės, tačiau puikiai prisimenu kaip jis man išaiškino šią situacija: „Porsche“ niekada nebuvo vien tik atmosferinius ar vien tik variklius gale turinčių automobilių gamintoju. Kompanijos tikslas – gaminti pačius moderniausius ir dinamiškiausius sportinius automobilius rinkoje. Pasaulis keičiasi, o mes tikrai nebūsime sustabarėję vienoje vietoje, mes visada stengiamės būti priekyje ir tam pasitelkiame moderniausias technologijas“.
Pasaulis išties nestovi vietoje, ir kryptis jau aiški. Taigi manau, kad elektrinis variklis kasdieniam „Macan“ modeliui bus išties tik į gerą. Kas, kad jis nesuteiks tokių emocijų kaip vidaus degimo agregatas, bandytas dvilitris taip pat sukuria ne pačias geriausias emocijas, jis netinka šiam modeliui. Tuo tarpu elektriniai varikliai pasižymi maksimaliu pajėgumu visame sūkių diapazone, žaibiška reakcija į akseleratoriaus komandas. Elektrinis modelis bus kitoks, tačiau bent jau dėl elektros pavaros savybių nekils jokių abejonių dėl dinamikos.
Aukso vidurys
Tuo tarpu žmonėms, į „Porsche“ markę žiūrintiems ne tik kaip į gražų ženklelį, kuris pabrėš statusą visuomenėje, bet ir besitikintiems šios markės žadamos dinamikos ir emocijų dar turiu ir gerą žinią – yra „Macan S“ versija su V6 tipo benzininiu turbininiu varikliu. Šis 3 litrų agregatas puikiai tinka šiam mielam krosoveriui. Skaičiai dar gražesni – 355 AG, 480 Nm sukimo momentas, iki 100 km/h leidžia spurtuoti per kiek daugiau nei 5 sekundes. Ir svarbiausia – variklis atrodo gyvybingas, elastingas, traukia nuo pat žemų sūkių, ir dainuoja iki pat ribotuvo.
Be to, atnaujintas modelis atrodo dar seksualiau. Nauja priekinė dalis, seksuali per visą bagažinės dangtį einanti galinių trimačių žibintų linija. Interjere – jau standartiškai montuojamas didesnis, 10,9 colio ekranas su visu junglumo paketu. Ir toks teisingas „Macan S“ variantas tėra 5 tūkst. eurų brangesnis už dvilitrį.
60 tūkst. prieš 65 tūkst. eurų. Čia tik pradinė kaina. Jei jums reikia tiesiog gero automobilio su gražiu ženkleliu, bet skaičiuojate pinigus ir dairotės į taupesnį ir pigesnį „Macan“ – gal geriau nusipirkite „Audi Q5“ su tokiu pačiu varikliu. Jei norite tikro „Porsche“ – nieko nelaukę čiupkite „Macan S“, kol dar jam į bagažinę neprigrūdo baterijų.