Tam, kad būtų galima dalyvauti Pasaulio ralio čempionate (WRC), nurodoma taisyklėse, lenktynių automobilio pagrindu turi būti gamyklinis, keliams skirtas automobilis. Tačiau jeigu anksčiau užtekdavo kelių šimtų vienetų ribotos laidos modelių lenktyninio automobilio homologacijai pratęsti, dabar reikalaujamas visiems mirtingiesiems skirtų automobilių skaičius gerokai didesnis – 25 tūkstančiai vienetų.

Sukurti tokį automobilį nuo nulio reiškia kalną pinigų, daugybę darbo ir kūrybos, tad dauguma gamintojų tiesiog ryžtasi kompromisui: pritaiko savo karštuosius hečbekus ir tikisi geriausio. Tik ne „Toyota“. Patikėjusi „Gazoo Racing“ padaliniui ir keturiskart pasaulio ralio čempionui Tommiui Makinenui užduotį, Japonijos „Toyota“ į rinką išleido „Toyota GR Yaris“.

„GT86 yra mano patikimas partneris įvairiose lenktynėse, sėkmingai į kelius sugrįžo „Toyota Supra“, tačiau aš visada svajojau apie sportinį automobilį, kuris būtų išskirtinai sukurtas „Toyota“ inžinierių“, – prisipažino „Toyota Motor“ korporacijos vadovas Akio Toyoda, pristatydamas naująjį „GR Yaris“.

Pasak jo, anksčiau buvo stengiamasi turimus automobilius pritaikyti automobilių sportui, tačiau „GR Yaris“ buvo sukurtas naudojant atvirkščią taktiką – sportinis, raliui skirtas, automobilis panaudotas tam, kad į kelius išriedėtų gamyklinis karštasis hečbekas.

Kuo skiriasi „Yaris“ nuo „GR Yaris“

Kiek daug šiame modelyje „Yaris“, kurį visi pažįsta kaip jaunų šeimų ir, neretai, moterų pasirinkimą? Labai nedaug: abu automobiliai turi tokio pat ilgumo ratų bazę – 2560 mm. Taip pat šoninius veidrodėlius, priekinius ir galinius žibintus ir nedidelę radijo antenos „uodegytę“ ant stogo. Viskas, tiek „GR Yaris“ panašus į savo giminaitį.

Žvelgiant į šono daugiau nei akivaizdu, kad šitas karštasis hečbekas – kur kas platesnis nei jo giminaitis. Kalbant skaičiais, automobilis yra 60 mm platesnis, 55 mm ilgesnis ir 45 mm žemesnis. Be to, „GR Yaris“ siūlomas tik dviejų durų, mat Pasaulio ralio čempionatui keturduriai auotmobiliai netinka. Akį traukia ir stipriai žemėjanti stogo linija (95 mm žemiau nei įprastame modelyje): taip, nors formaliai „GR Yaris“ turi galinę sėdynę, nesu tikra, kas ant jos galėtų patogiai jaustis. Na, nebent maži vaikai ar pirkinių krepšiai, nes pamėginus pasodinti gale suaugusį žmogų, vėliau gali kilti sunkumų jį bandant iš ten iškrapštyti.

Visgi esu garantuota, kad tie, kas šį automobilį įsigys, mažiausiai galvos apie galinę sėdynę. Mat priekyje – sportinio stiliaus perforuotos odos, tvirtas šonines atramas turinčios sėdynės, puoštos raudonomis siūlėmis ir „Toyota Gazoo Racing“ logotipu ant galvos atramų. Apie ypatingą kilmę liudija ir tarp sėdynių, greta pavarų svirties, įtaisyta emblema, kurioje rašoma, kad šis „GR Yaris“ buvo specialiai sukurtas Pasaulio ralio čempionatui. „Gazoo Racing“ logotipas puošia ir vairą, raudonos siūlės pagražina ir pavarų svirtį. Beje, kalbant apie pavarų dėžę, pasirinkimų nedaug: vienintelis variantas yra mechaninė šešių laipsnių. Benzingalvio širdį ji pradžiugins tikslumu ir sąlyginai nedidele svirties eiga. Dar labiau pradžiugins ir tai, kad vietoje elektrinio stovėjimo stabdžio, arba tiesiog – rankinio, čia – mechaninis.

„GR Yaris“ yra ir lengvesnis už įprastą „Yaris“. Pagaminę anglies pluošto stogą, berėmes aliuminio dureles, aliuminio kapotą ir bagažinės dangtį, „Toyota“ inžinieriai sutaupė 38 kg svorio. Atrodo, nedaug, tačiau sporte kiekvienas sutaupytas kilogramas turi reikšmę – iš viso automobilis sveria 1280 kg. Be to, „GR Yaris“ kėbulas turi daugiau virinimo taškų nei įprastas „Yaris“, o tai reiškia gerokai standesnį kėbulą (ir gerokai smagesnį važiavimą vingiuotais keliais).

Dar viena ypatybė – visų varančiųjų ratų sistema, pavadinta „GR-Four“. Tam, kad jos privalumus būtų galima išnaudoti iki galo, rekomenduojama perkant „GR Yaris“ užsisakyti ir vadinamąjį „Circuit“ paketą, su kuriuo automobilis priekyje ir gale turi riboto slydimo diferencialą. Ratuku, įtaisytu netoli pavarų svirties, pasirinkus skirtingus važiavimo režimus (trasos, sportinis, normalus), sukimo momentas abiem ašims dalijamas skirtingai. Pavyzdžiui, trasos režimas sukimo momentą dalija tolygiai, santykiu 50 ir 50. Jei pasirenkate sportinį režimą, priekinei ašiai tenka 30 proc., galinei – 70 proc. Na, o pasirinkus įprastą važiavimo režimą, priekiui tenka 60 proc. sukimo momento, galui – 40 proc.

Galiausiai po variklio gaubtu – 1,6 l darbinio tūrio trijų cilindrų „širdis“ su turbina. Japonai giriasi, kad tai galingiausias tricilindris variklis visame pasaulyje, mat iš šio mažylio „išspausta“ net 261 AG. Tiek pakanka, kad iki 100 km/val. „GR Yaris“ pagreitėtų per 5,5 sek. (maksimalus greitis – 230 km/val.). 360 Nm sukimo momentas geriausiai juntamas varikliui sukantis 3000-4600 sūkių per minutę diapazone. Priekiniame buferyje – milžiniškos radiatoriaus grotelės, leidžiančios varikliui geriau aušintis. Be to, pasirinkus „Circuit“ paketą, buferyje atsiranda ir dar dvi papildomos angos, per kurias oras nukreipiamas į automobilio priekinius stabdžius.

Patogumų nepamiršo

Įsitaisyti „GR Yaris“ nesudėtinga: į sėdynę įkrenti taip, tarsi ši būtų tau skirta, šoninės atramos apgaubia ir prilaiko, vairas reguliuojamas mechaniškai keliomis kryptimis. Galbūt itin aukšto ūgio vairuotojui čia būtų ankštoka, tačiau didžioji dauguma vairuotojų prie „GR Yaris“ vairo turėtų rasti tikrai patogią padėtį.

Nors automobilis kurtas pagal Pasaulio ralio čempionatui skirtą modelį ir jo DNR yra kaip lenktynėms skirto žvėriuko, salone netrūksta patogumų: prieš akis – skaitmeninis prietaisų skydelis, įrengtas sėdynių šildymas, grotuvas ir JBL garso sistema, įtaisytas lietimui jautrus informacijos ir pramogų ekranas, įrengta klimato kontrolės sistema.

Be to, į šį sportišką modelį įdiegta naujausios kartos „Toyota Safety Sense“ sistema, sauganti vairuotoją nuo grėsmių kelyje. Pavyzdžiui, nuo eismo įvykių apsauganti sistema užtikrina, kad sukdami sankryžoje į kairę nesusidursite nei su priešinga eismo kryptimi važiuojančiu automobiliu, nei su sankryžą kertančiu pėsčiuoju, o vairavimo pagalbos sistema padės išvengti netikėtų kliūčių kelyje.

Tiesa, dalis šių patogumų, kaip ir projekcinis ekranas vairuotojui prieš akis, parkavimosi davikliai ir navigacija yra siūlomi kaip papildomas „Convenience“ paketas, kainuojantis 2400 eurų. Jei norisi 18 colių skersmens „kaltinių“ ratlankių, raudonų stabdžių apkabų, „GR Circuit“ sustiprintos pakabos ir „Torsen“ riboto slidimo diferencialų tiek priekyje, tiek gale, reikėtų užsisakyti „Circuit“ įrangos paketą, kuris atsieis dar 4350 eurų. Įdomu, kiek „GR Yaris“ kainuoja be šių įrangos paketų? 32 900 eurų. Ar tokia suma didelė? Taip, jei pirktumėte tiesiog „Yaris“, tačiau „GR Yaris“ – atskira istorija, mat skelbimuose jau yra ne vienas kiek pavažinėtas sportiškas modelis, siūlomas už didesnę sumą nei buvo sumokėta perkant naują automobilį.

Vertas vietos svajonių sąraše

Automobilis atgyja spustelėjus užvedimo mygtuką. Trijų cilindrų variklis turi specifinį, su niekuo nesupainiojamą, kiek gerklinį garsą. Tikrai negalima pasakyti, kad „GR Yaris“ skamba įspūdingai ar bent jau taip, kaip tiktų karštajam hečbekui – visgi nemažai gamintojų investuoja į kiek ypatingesnes nei standartinės išmetimo sistemas. „GR Yaris“ nei riaumoja, nei pokši, negana to, dalis garso kuriama dirbtinai ir tas taip pat nežavi.

Tačiau šį menką lašelį deguto lengva pamiršti pradėjus važiuoti. „GR Circuit“ važiuoklę turintis modelis standus. Norintiems komfortiško važiavimo tai gali nepatikti, mat mygtuko, leidžiančio reguliuoti važiuoklės kietumą, „GR Yaris“ neturi – kaip jau gamykloje inžinieriai suprojektavo, taip ir yra. Tad Lietuvos gatvių nelygumai, guzai, išmalti keliai ir panašiai tikrai bus juntami salone. Antra vertus, standumas užtikrina, kad automobilis įlekiant į posūkius net tikrai dideliu greičiu nė nesusvyruoja ir yra labai tiksliai valdomas.

Žemas svorio centras, visi varantieji ratai, riboto slydimo diferencialai leidžia „GR Yaris“ nukreipti tiksliai ten, kur norisi vairuotojui. Pasikeitus režimą – net ir dailiai išslysti posūkį. Panašiai taip, kaip ralio varžybose tą daro profesionalai. Iš tiesų, automobilis sukurtas taip, kad vairuotojui jis teiktų maksimalų džiaugsmą ir tuo pačiu – leistu pasijusti geresniu ir gebančiu daugiau.

Tiesa, plačiausią šypseną automobilis veide „nupiešia“ tada, kai variklio sūkiai pasiekia 3000 ribą – tada įsisuka turbina ir pradedi jausti, kad mažylis visais keturiais ratais kasasi į priekį. Iki tol jis kiek vangokas, tačiau drauge tai padeda išvengti bereikalingo šou gatvėje. Mat vėliau, nori nenori, „GR Yaris“ traukia aplinkinių dėmesį ir neišvengiamai atsiranda tokių, kurie pamėgina pasimatuoti jėgomis nuo „STOP“ linijos sankryžoje.

Tad ar verta pasidomėti „GR Yaris“ įdėmiau? Taip, jei ieškote išskirtinio, daug galinčio, tvirtai suręsto karšto hečbeko, tinkamo smagiems pasivažinėjimams net ir lenktynių trasoje. Ne, jei tikitės kasdienio komforto, minkštų kelionių mieste, galimybės į automobilį įsėsti su visa šeima. Visgi jei skaitote šį tekstą, greičiausiai esate vienas tų, kuriuos „GR Yaris“ kaip reikiant sudomino. Jokia paslaptis, kad nors praėjusiais metais rinkoje pasirodė daugybė puikių automobilių, joks kitas nesukėlė tiek daug ažiotažo, noro bandyti, nesulaukė tiek daug teigiamų atsiliepimų ir prisipažinimų, kad toks automobilis vertas vietos svajonių sąraše.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (191)