Na gerai, pradėjome tipiškai britiškai, nuo ne visiems suprantamo pokšto, o dabar tęskime rimčiau. Dar nespėjo ausyse nustoti ūžti tūkstančio ir šešių kilometrų lenktynių bolidai, o čia – pusdienis su „Rolls-Royce“. Gyvenimas rieda teisinga vaga.
Ką išvydome saulėtą pirmadienio rytą gavę masyvų raktelį vienoje Vilniaus Senamiesčio gatvių? Sofistikuotas, prabangus, elegantiškas, solidus. Visos savybės, kurias priskirtum bet kuriam išdidžiam „Rolls-Royce“ automobiliui, tačiau šis yra šiek tiek kitoks. Juk tai – kabrioletas! Ir dar beveik 5,3 metro ilgio.
Neseniai jau rašiau apie automobilį, kuriame man pasirodė svarbiausia ne techniniai parametrai, ne jo kūrybos istorija, bet emocijos ir pojūčiai, kuriuos jis gali suteikti. Šioje kategorijoje neabejotinai yra ir „Rolls-Royce Dawn“ – turint omenyje, kiek jis kainuoja, tokio kabrioleto savininkas gyvenime turėtų vadovautis ypatingais kriterijais ir ieškoti savito hedonizmo, unikalumo ir tuo pačiu laisvės pojūčio derinio.
Valdymo dvasia
Nepaisant akivaizdaus panašumo su „Wraith“ kupė automobiliu, „Rolls-Royce“ pabrėžia, kad kabrioletas yra pakakamai (80 proc.) autentiškas modelis. Belieka pridurti, kad ir maždaug dešimčia procentų brangesnis.
Abu modeliai dalijasi pakaba, benzininiu 12 cilindrų 6.6 litro darbinio tūrio varikliu su dviem turbinomis ir kai kuriais inžineriniais sprendimais. Tiesa, „Wraith“ modelis sveria maždaug 200 kg mažiau, o variklio galia forsuota iki 624 AG. „Dawn“ išvysto 563 AG pajėgumą prie 5250-6000 aps./min. Motoro aliumininis blokas pasiskolintas iš ankstesnės kartos 7-osios serijos BMW modelių.
Apskritai – šio „Rolls-Royce“ valdymas yra toks lengvas ir smagus, kokio sunku tikėtis žiūrint į jį. Didelio skersmens vairas iš pradžių pasirodo net per lengvas, tačiau jis reaguoja į aplinką adaptyviai, nors sunkėja vis tiek ribotai ir iš esmės rankų raumenų dideliu darbu neapkrauna net pasiekus didesnį greitį.
Tokia valdymo dvasia signalizuoja, kad šis „Rolls-Royce“ skirtas vairuoti pačiam, tačiau gamintojas aiškiai žino, kokia asmenybė greičiausiai jį vairuos.
Ieškant pakilimo tako
Panašu, kad automobilio pakabai nebaisūs jokie keliai: tiek smulkios, tiek didesnės duobės ir nelygumai „lydosi“ net ir po 21 colio ratais (pasirenkama opcija, iš pradžių siūlomi 20-ies) ir salone girdėti tik duslūs tolimi dunkstelėjimai, pneumatika užtikrina pakankamą prošvaisą, kad prašmatnus automobilis nepabijotų ir nuo asfalto nulipti, jeigu jau to labai pareikalaus nenumaldomas lietuvio genetinis paveldas.
Posūkiuose jauti visu kūnu, kad tai ilgas ir sunkus automobilis – tuščias jis sveria kiek daugiau nei 2,5 tonos, susodink keturis žmones ir jau 3 tonos nebetoli. Apskritai reikia pasakyti, jog „Dawn“ vairavimo charakteris tikrai nekurtas sportiško kabrioleto dvasia, nepaisant automobilio galimybių. Kėbulas pakankamai „judantis“, kad nenorėtum daryti smarkių judesių. Žodžiu, automobilis reikalaujantis solidaus, brandaus, žinančio, ką daro, vairuotojo.
8 laipsnių kompanijos ZF automatinė pavarų dėžė dirba labai švelniai, greitai ir tiksliai, o automobilis iki 100 km/val. nepastebimai nei laiko tėkmės, nei greičio pojūčio prasme įsibėgėja per 5 sek.
„Boeingas“, – sako ant galinių sėdynių įsitaisę kolegos ir negaliu su jais nesutikti, išskyrus patikslinimą apie „Airbusus“. Automobilio įsibėgėjimo efektas iš tiesų primena lėktuvus, kuriems „Rolls-Royce“ gamina variklius. Smagiai paspaudus akseleratorių ilgas kabrioleto priekis šiek tiek pakyla aukštyn, o vairuotojas ir keleviai gauna vienintelį šansą nors kiek išgirsti smagiau kauktelėjusį variklį.
Kad ir kokį greitį rodytų spidometras, atrodo, kad spaudimas prie sėdynės nesibaigs niekada, tačiau, skirtingai nuo lėktuvo, „Dawn“ negalvoja kilti (nors pavadinimas lyg ir įpareigotų), o kaip tik pradeda spaustis prie žemės.
Įsibėgėdamas automobilis lekia fantastiškai užtikrintai nepaisant nei jo parametrų, nei fakto, kad mus į priekį stumia tik galiniai ratai – vairuotojas gali būti visiškai ramus ir garantuotas dėl savo veiksmų, kaip Mazuronio piniginė Europarlamente ar Vyriausiosios rinkimų komisijos teisininkė nustatydama, ką gali rašyti žurnalistai.
Vairuoti pačiam negalima samdyti – kur kablelį dėsim?
Todėl tik dar smagiau skamba pačios „Rolls-Royce“ 1300 vatų galios garso sistema, kurią sudaro 18 kanalų stiprintuvas su 18 garsiakalbių. Jos galimybės tikrai neeilinės – eliminuoja garso iškraipymus, kurie atsiranda dėl atsimušimo į langus, o galingumas leidžia pajausti visus kabrioleto privalumus, kai išorės triukšmai neturi jokios įtakos muzikos klausymui, mat sistema pati derinasi prie aplinkos fono.
Beje, stogą galima atidaryti ir uždaryti važiuojant iki 50 km/val. greičiu, tad pradėjus lyti (kaip mums ir nutiko bebandant automobilį), nebūtina visiškai sustoti.
Keturvietis „Rolls-Royce“ ir yra keturvietis: dėl tris metrus viršijančios ratų bazės šiame kabriolete gali patogiai įsitaisyti keturi vidutinio sudėjimo žmonės. Tik apie didesnių lagaminų vežiojimą reikėtų pamiršti, mat bagažo skyriuje pakeltu stogu tilps tik 321 l dydžio golfo lazdų krepšys.
Čia ne pokštas, bagažinės forma iš tikrųjų labiausiai tinkama būtent tokiems krepšiams su jūsų aironais ir draiveriais.
Paskutiniuoju žodžiu tikrai nenorėjau pasakyti, kad bagažinėje prireikus sukišite savo vairuotoją. Šis „Rolls-Royce“ yra absoliučiai skirtas vairuoti pačiam ir tuo mėgautis. Gamintojo atstovų teigimu, kompanija po truputi juda tokia linkme, mat šiuolaikinė technika vis labiau leidžia mėgautis vairavimu, skirtingai nuo ankstesnių laikų, kada vairo sukiojimas buvo prilyginamas nelengvam darbui.
Rankų darbas
Automobilis aprūpintas moderniomis sistemomis (pavyzdžiui, infraraudonųjų spindulių kamera radiatoriaus grotelėse leidžia per monitorių stebėti vaizdą priešais iki 300 metrų atstumu, jeigu naktį papuolėte į neįsivaizduojamo tankumo rūką, ką jau kalbėti apie tradicinėmis tampančias perspėjimo dėl nukrypimo nuo eismo juostos arba adaptyvią greičio palaikymo sistemas), tačiau „Dawn“ akivaizdžiai kurtas patikti ne dėl šių dalykų.
Neabejotinai kompanijoje galvojama, kad savininkui, greičiausiai dėl jo amžiaus, pirmoje vietoje bus ne elektroniniai žaisliukai, todėl jau geriau pagaminkime ne tik elektrinį bagažinės dangtį, bet ir dureles. Juk įsėdus prie vairo daug smagiau aristrokratiškai spustelėti mygtuką ir palaukti, kol jos užsidarys, nei toli lankstytis ir tampyti brangaus kostiumo audinį.
Beje, didelės durys klasiška maniera atsidaro į priešingą pusę: neįprasta, tačiau patogu ir kitoniška. Man nepatikęs dalykas ant jų – dideli šoniniai veidrodžiai, paliekantys mažus plotus iki įkypo priekinio stiklo, todėl tose zonose apribotas matomumas – dar vienas dalykas, reikalaujantis įpratimo.
Bet grįžkime dar į saloną. 10,3 colio skersmens centrinis ekranas, multimedijos sistema labai primena 7-osios serijos BMW su keletu pakeitimų – beje, labai patogi ir intuityvi, nes pakankamai paprasta. Paprasta, bet tikrai neprasta – funkcijų gausa joje vis tiek pareikalaus šiek tiek laiko viskam išsiaiškinti.
Daugybė originalių detalių: čia ir savito dizaino sėdynės, ir neatsiejamas atributas centrinėje konsolėje ciferblatinio laikrodžio pavidalu, ir galios rezervo matuoklis prietaisų skydelyje priešais vairuotoją, o legendinė „Spirit of Ecstasy“ skulptūrėlė, daugiau nei šimtmetį puošianti „Rolls-Royce“ automobilių variklių gaubtus, gali būti dekoruota penkiais variantais (tarp jų ir paauksuota), stogą galima rinktis iš šešių spalvų, net vairas siūlomas bent keturių spalvų (tarp jų ir keleto spalvų kombinacijos).
„Rolls-Royce“ tradiciškai siūlo ir galybę unikalių aksesuarų: nuo kokteilių gaminimo ar pikniko rinkinio iki avies vilnos itin švelnių kilimėlių. Ir visa tai – rankų darbo, suprantama.
Rankų darbas ir daugybės detalių gaminimas pagal užsakymą akcentuojami kiekviename žingsnyje – net odos paviršių dygsniavimas gali būti parinktas pagal užsakovo pageidavimus. Įnoringesniam klientui „Rolls-Royce“ pasiruošusi sukomplektuoti absoliučiai individualizuotą automobilį: tam kompanijoje yra specialus ekspertų skyrius, kuris išnagrinėja pageidavimus ir pasiūlo galimus variantus.
O dabar įkvėpkite giliau ir įsitverkite jūsų prabangaus X5/Q7/GLE valytuvo – mūsų bandytas „Rolls-Royce Dawn“ su jo originalia įranga kainuoja 440 tūkst. eurų.
Kad jau suplosite tokią sumą, „Rolls-Royce“ pasiūlys ir specialias šios markės valymo priemones, kurios skirtos konkrečiai šių automobilių dažams, odai ar medžio apdailai. Kad aušros spinduliai gražiai atsispindėtų kiekvieną rytą.
Papildomos pastabos ir mažiau reikšmingos detalės:
1. Ši apžvalga tyčia nesivadina testu. Nes vieninteliai dalykai, kuriuos ištestavome, tai smalsūs praeivių žvilgsniai gatvėse ir draugų feisbuke pakantumas nuotraukoms.
2. Jeigu jums atrodo, kad mūsų keliuose tokių automobilių nėra, neskubėkite spręsti. Trijose Baltijos šalyse šiuo metu jau yra apie 50 „Rolls-Royce“ automobilių, o Vilniuje prieš kelias savaites dar ir atidarytas jų servisas. Niekas neinvestuos tikrai nemažų pinigų, kad tiesiog pasidėtų gyvenimo pasiekimų sąraše varnelę ties „atidarėm „Rolls-Royce“ servisą“ langeliu. Be to, pažiūrėkite, kiek lėšų dar neįdarbinta.
3. Mūsų kelyje „Dawn“ vidutiniškai naudojo apie 16 litrų benzino šimtui kilometrų. Gamintojo deklaracija – 21,8 litro mieste ir 14,3 mišriu režimu. Varikliui tinkamas 95 oktaninio skaičiaus benzinas.
4. Tikslūs kabrioleto parametrai: ilgis – 5295 mm, plotis – 1947, aukštis – 1502 mm, ratų bazė – 3112 mm.
5. Visi nori šalia nusifotografuoti, bet prie šviesoforo niekas nebesiūlo lenktyniauti, kaip kad reguliariai nutikdavo su kitais galingais automobiliais. Aušra nušvietė protus.