Didieji automobilių gamintojai, kadaise buvę apsėsti ambicingų plėtros idėjų ir įmerkę kalnus pinigų į vegetuojančias konkurentų bendroves, vieną dieną panūdo gauti grąžos. Geriausias būdas tai padaryti - sugundyti pirkėjus naujais, kokybiškais ir nebrangiais ratuočiais. Skamba kaip kliedesys, tačiau iš tiesų viskas gerokai paprasčiau. Tereikia kokį nors aparatą, savo gyvavimo metais pelniusį šlovę ir vietą ant konvejerio užleidusį technikos šviežienoms, prikelti naujam gyvenimui kitu pavadinimu. „Renault" taip pasielgė su „Dacia", o „Audi" - su „Seat". Pirmuoju atveju rinkoje atsirado pačia plačiausia prasme pigūs, tačiau kantrūs „Logan" ir „Sondero" modeliai, o ispanai, gavę visą teisingos mašinos gamybos receptūrą iš bendrovės Ingolštate, žengė dar toliau. Naujasis daikčiukas, kurį sėkmingai galima vadinti ir „Seat A4", ir „Audi Exeo", iš tiesų yra maloni staigmena. Štai kaip viskas buvo.
Vadinamoji B7 platforma, sukurta „Volkswagen" inžinierių ir iki 2008-ųjų naudota konstruojant „Audi A4", užuot iškeliavusi į sendaikčių muziejų, buvo perleista ispanams. Visa automobiliui surinkti reikiama įranga buvo tvarkingai išardyta, sukrauta į sunkvežimius ir nugabenta į netoli Barselonos įsikūrusią „Martorell" gamyklą. Po maždaug 18 mėnesių parengiamųjų darbų „Seat" pristatė „Exeo" modelį. „Nauju" jis gali būti vadinamas tik smarkiai įsikarščiavus: ispaniškais simboliais pasipuošęs vidutinės klasės modelis nuo senosios A4 skiriasi tik priekiniais ir galiniais žibintais, buferiais, radiatoriaus grotelėmis, išoriniais veidrodėliais ir keletu kitų kėbulo smulkmenų, kurias gali aptikti tik itin atidžiai lygindamas greta sustatytas mašinas. Interjeras taip pat kaip iš akies luptas „Audi A4" kabrioleto - toks pat ergonomiškas, funkcionalus ir kokybiškas. „Seat" pardavėjai pripažįsta, kad šie modeliai skiriasi, rodos, 120 detalių.
Kadangi ir vokiečiai, ir ispanai įgyvendinę šį projektą nemažai sutaupė, „Exeo", atitinkantis visus svarbiausius premium klasės automobiliui keliamus reikalavimus, siūlomas už apčiuopiamai mažesnę kainą. Už panašios komplektacijos A4 reiktų pakloti bent 20 tūkst. litų daugiau. Mūsų rinkoje „Exeo" universalo kėbulu, 2 litrų darbinio tūrio, 143 AG ir 320 Nm sukimo momentu pasigirti galinčiu dyzeliniu motoru su automatine „Multitronic" pavarų dėže galima įsigyti maždaug už 92 tūkst. litų.
Beje, Lietuvoje ši galimybė atsirado palyginti neseniai, nes ankstesni bandymai įkurti „Seat" ambasadas dėl vienokių ar kitokių priežasčių baigdavosi nesėkmėmis. Padėties vertinimas iš „beviltiškos" į „nuosaikiai optimistišką" pasikeitė tik tada, kai bendradarbiavimo sutartį su „Seat" importuotojais Lenkijoje pasirašė kauniškė įmonė „Autojuta". Dėl šios priežasties iš esmės tik dabar atsirado galimybė susipažinti su ispaniškais automobiliais.
Susitaręs dėl akistatos su „Exeo ST", jau pačią pirmą dieną buvau priverstas atremti aštrialiežuvių atakas. Ant demonstracinio universalo šono buvo priklijuotos dvi vėliavėlės: prie vokiškos prismeigtas užrašas „TECHNOLOGIJOS", o prie ispaniškos - „GROŽIS".
„Gerbiamasis, malonėkite parodyti šitos mašinos „grožį"? Gal kur nors slepiate? O gal nesivežiojate kartu?" - su kreiva šypsenėle lūpose teiravosi dizaino mokslus krimtęs kaimynas.
Iš tiesų, „tikri" ispaniški „Seat" modeliai - „Ibiza" ar „Leon" - gali pasigirti emocionalumu pulsuojančiomis kėbulo formomis, o „Exeo" greta jų atrodo lyg būtų pasipuošęs šliūbine prosenelės suknele. Ištraukta iš kaustytos skrynios ir persismelkusia naftalino tvaiku. Šio modelio eksterjeras toks nykus, kad ieškodamas mašinos stovėjimo aikštelėje greta „Akropolio" pirmą kartą neišvengiamai prapėdini pro šalį nepastebėjęs. Galėčiau lažintis, kad pasakų varguoliams bučiuotis su varlėmis, retsykiais virstančiomis princais, buvo kur kas maloniau.
Visa laimė, kad „Exeo" bėdos tuo ir baigiasi. Adaptuodami „Audi" paveldą savoms reikmėms ispanai nieko nesugadino. Salonas liko šiek tiek senamadiškas, tačiau ergonomikos požiūriu nepriekaištingas: vienu prisėdimu nuvažiavęs maždaug 1200 kilometrų nuo Vilniaus iki Suomijos gūdumos galėjau skųstis nebent miego trūkumu. Tradicinis ilgų kelionių palydovas - nugaros maudimas - šįkart savęs nepriminė.
Universalo pakaba tinkamai subalansuota, todėl leidžia džiaugtis tiek tiksliu valdymu, tiek komfortišku važiavimu kreiseriniu režimu. Vienintelis pageidavimas - salone variklio murkimas galėtų būti šiek tiek tylesnis. Tai, kas leidžiama vadinamajai biudžetinei mašinai, į premium klasę pretenduojančiam aparatui nedaro garbės. Švelninanti aplinkybė - ispanų inžinierių rankų palytėtas motoras dirba itin tolygiai, į akceleratoriaus spustelėjimą reaguoja akimirksniu ir ryja beveik tiksliai tiek dyzelino, kiek žadama techniniuose dokumentuose. Neerzinant eismo priežiūros pareigūnų galima keliauti 100 kilometrų deginant 5,3-5,5 litro. Degalų sąnaudos net mieste nešoka radikaliai aukštyn, nes tiek „Start/Stop" sistema, tiek 7 laipsnių automatinė pavarų dėžė „Multitronic" veikia pavyzdingai. Iki 100 km/val. „Exeo ST" įsibėgėja per 9,2 sekundės. Žodžiu, jei nesate beviltiškas svaičiotojas jei-vesti-tai-tik-karalienę, su šia mašina galite drąsiai megzti romaną.
SPECIFIKACIJA
SEAT EXEO ST
SKAIČIAI
1968 cm3, dyzelinas, 143 AG, 320 Nm, priekiniai varantieji ratai, 5,3 l/100 km, 139 g/km CO2, nuo 0 iki 100 km/val. per 9,2 sekundės, 214 km/val., 1490 kg
KAINA
92 930 litų
NUOSPRENDIS - 6
Sprendimas gimdyti „Exeo" pratęsė „Audi A4" gyvavimą dar vienai kadencijai. Tegu ispaniškoji šio modelio versija neturi Šarūno Jasikevičiaus charizmos, tačiau techniniu požiūriu automobilis vis dar puikus.
KONKURENTAS
VOLVO V60
Dalis „Exeo" varžovų išvaizdesni, modernesni ir brangesni. Nors tautosaka byloja, kad vienas muštas vertas dešimt nemuštų.