Tačiau telieka tai istorija, o dabar norėčiau prisiminti ne tokią seną praeitį. Kai maždaug prieš dešimtmetį automobilių parodoje išvydau pirmą „Tesla Model S“, skirtą Europai, įvertinau jį skeptiškai – nors ir būdamas didelis, savo kokybe jis nei iš tolo neprilygo rafinuotiems BMW, „Audi“ ir „Mercedes“ flagmanams iš Vokietijos. Bet štai „Model 3“, konkuruojantis su kompaktinės klasės „Premium“ atstovais, atrodo kur kas geresnė alternatyva. O kalbant apie dinamiką ir eksploatacijos sąnaudas – ir kur kas pranašesnė.
Neslėpsiu, kad dar prieš kelis metus elektromobilius (o, tiksliau, patirtį juos testuojant) vertinau neigiamai – tai, kas paskutiniuosius dešimt metų debiutuodavo Europoje, labiau primindavo gamintojų eksperimentus tiems pirkėjams, kurie dėl vienokių ar kitokių priežasčių labai norėjo važinėti elektra varomu automobiliu. Nes tokios mašinos būdavo itin didelis kompromisas – tiek savo nuvažiuojamu atstumu, tiek ir įranga, tiek ir važiavimo savybėmis. Ir, žinoma, kaina.
Tačiau vienas pirmųjų elektrinių modelių, privertęs rimčiau pažvelgti į alternatyvia energija varomus modelius, buvo „Hyundai Kona“ – su net 64 kWh talpos akumuliatoriumi jis nesunkiai galėdavo nuvažiuoti 400 ir dar daugiau kilometrų. Bet, vėlgi, kloti už B segmento mažą krosoverį daugiau kaip 40 000 eurų tikrai neatrodė racionalus sprendimas.
O šiemet debiutavo ir ilgai lauktas „Volkswagen ID.3“ – pirmas vieno didžiausių pasaulyje automobilių gamintojo elektromobilis, turintis specialiai jam sukurtą platformą (anksčiau „Volkswagen“ siūlė tik elektrinę pavarą turinčius „e-Golf“ ir „e-Up“) ir kainuojantis nuo 32 000 eurų. Nuobodu? Tada galima rinktis „Peugeot“, „Opel“, „Renault“, „Nissan“, „Kia“, „Honda“, „Mazda“ ar kitų markių elektromobilius – tokių pasiūlymų vis daugėja. Bet elektromobilumo lyderis pasaulyje bent jau kol kas abejonių nekelia – tai „Tesla“. O „Model 3“ yra ir populiariausias pasaulyje elektromobilis, gerokai pralenkęs ne tik ilgą laiką buvusį perkamiausią pasaulyje elektromobilį „Nissan Leaf“, bet ir daugybę šiandien Kinijoje gaminamų modelių.
„Tesla“ nuo pat pradžių gamino tik elektromobilius, todėl jie iš esmės skiriasi nuo tradicinių automobilių gamintojų modelių, kuriems buvo pritaikytos elektros pavaros. Pirmiausiai teks priprasti prie skirtingos nei įprastuose automobiliuose valdymo koncepcijos. Atrodo, toks elementarus dalykas kaip vairo reguliavimas – kas gi čia gali būti sudėtingo? Bet kaip tą padaryti jei nėra jokių matomų rankenėlių ar valdiklių? Ogi kaip ir kitų funkcijų nustatymą, taip ir vairo reguliavimą reikia pradėti nuo milžiniško informacinio ekrano. Aktyvavus norimą funkciją, vairo padėtis nustatoma vienu iš dviejų ant vairo esančiu valdikliu. Kurie, beje, nėra pažymėti, kadangi jais pasirenkamos skirtingos funkcijos.
Pakeisti veidrodėlių padėtį ar juos užlenkti? Ekrane pasirinkus atitinkamą funkciją ir reguliuojant tais pačiais valdikliais ant vairo. Atidaryti daiktadėžę? Mygtuko paspaudimu ekrane. Priekinis gaubtas, po kuriuo yra mažas krovinių skyrius, taip pat atveriamas lietimu ekrane. Taip pat kaip ir bagažinė. Ir, turiu pasakyti, kad tai visai patogu. Man patinka šiuolaikinis valdymas liečiamuosiuose ekranuose, bet tik tada, kai informacija juose pateikiama aiškiai didelėse piktogramose (ir kurių nereikia ieškoti, „verčiant“ kelis puslapius), o funkcijomis naudotis patogu (pavyzdžiui, liečiamasis ekranas nėra per toli nuo vairuotojo). Ir „Tesla“ dėl to jokių priekaištų neturėjau – parinktys išdėstytos logiškai ir aiškiai su visada matoma pagrindinių nustatymų juosta.
Iki visiškos laimės pritrūko tik projekcinio ekrano – jis negalimas net už papildomą kainą. Neabejoju, kad taip yra dėl to, kad „Tesla“ neįsivaizduojamas be jų įrangos sąraše vadinamos „Autopiloto“ funkcijos (6200 eurų), todėl gamintojui papildomi važiavimo duomenys, rodomi priešais vairuotoją, pasirodė neaktualūs. Radaras, aštuonios aplinkinio vaizdo kameros, dvylika ultragarso jutiklių, fiksuojami ir didesniam interaktyvumui ekrane rodome greta esantys automobiliai, pėstieji, šviesoforai – nekyla jokių abejonių, kad automobilis visą laiką žino kas vyksta aplinkui. Ir todėl nesistebiu, kad jo autonominio važiavimo funkcijos – atstumo palaikymas, važiavimas savo juosta, persirikiavimas – yra vienos pažangiausių ir labiausiai ištobulintos tarp visų automobilių gamintojų. O esami funkcijų apribojimai egzistuoja daugiau dėl teisinių priežasčių nei elektromobilio galimybių.
Bet man, kol vis dar reikia laikyti rankas ant vairo, kur kas smagiau vairuoti pačiam. Ir „Tesla 3“ yra tikras automobilis vairuotojui – tai buvo vienas iš daugelio atradimų šio elektromobilio bandymo metu. Didelės 75 kWh talpos akumuliatoriai užtikrina žemą svorio centrą, bandyta „Long Range“ versija turi visus varančiuosius ratus ir dviejų elektros variklių pasiekiamą bendrą 351 arklio galią (bazinėje versijoje siūlomas tik vienas motoras, sukantis galinius ratus). Toks galios agregatų rinkinys iki 100 km/val. leidžia įsibėgėti vos per 4,4 sekundes, 510 Nm sukimo momentas pasiekiamas akimirksniu, tad bet kuriame važiavimo etape dinamika yra daugiau nei pakankama. Jei ką, „Tesla 3“ maksimalus greitis siekia 233 km/val. – Vokietijos greitkeliuose tai taip pat bus svarus argumentas.
Bet kam reikia dar didesnės galios, visada gali rinktis „Performance“ modelį, kurio dviejų variklių galia siekia net 462 AG ir 639 Nm, tad elektromobilis iki 100 km/val. iššauna vos per 3,1 sekundes ir pasiekia maksimalų 261 km/val. greitį. Abi versijos, remiantis WLTP duomenis, gali nuvažiuoti atitinkamai 580 ir 567 kilometrų. Iki šiol neatsistebiu kaip su tokia galia ir gana nemažu 1847 kg svoriu pasiekiamos tokios mažos sąnaudos – bandymo metu net ir važiuojant greitai (tiesa, be salono šildymo, bet su įjungtu kondicionieriumi), energijos sąnaudos buvo vos 17,4 kWh... Lieka tik stebėtis, kaip „Tesla“ pavyksta pasiekti tokio ekonomiškumo – tiek bandyto „Audi e-tron“, tiek „Jaguar I-Pace“ vidutinės energijos sąnaudos buvo apie pusantro karto didesnės ir siekė iki 30 kWh/100 km.
Todėl su taip naudojama energija net ir didesnės kaip 90 kWh bendros talpos europietiškų elektromobilių akumuliatoriai leisdavo labai savęs nevaržant nuvažiuoti iki 300 kilometrų. O su „Tesla“ ir tokiomis energijos sąnaudomis – kad ir visus 400. Ir tai jau yra ta riba, kada gali nebesukti galvos dėl vienu įkrovimu įveikiamo atstumo, juolab, kad šio elektromobilio greito įkrovimo galia siekia net iki 250 kWh. O iki 100 proc. įkrauti akumuliatorius namuose, naudojant „Wallbox“ stotelę, užims apie 7 valandas. Tiesa, gamintojai rekomenduoja elektromobilių akumuliatorius įkrauti ne daugiau kaip 80 proc., o tai užims dar mažiau laiko – paskutiniai 20 proc. įkraunami ilgiausiai.
Taip pat „Tesla“ patiko savo apgalvotomis ir itin paprastomis naudojimosi savybėmis – tiesiog sėdi prie vairo, palenki už jo esančią svirtelę į D padėtį ir važiuoji. Dar kartą spustelėjus rankenėlę žemyn aktyvuojasi „autopilotas“. Sustoji (galima nustatyti ar automobilis riedės ar stovės vietoje), pradarai dureles ir nieko daugiau daryti nereikia, o elektromobilis išsijungia – nereikia nei perjungti režimo, nei aktyvuoti stovėjimo stabdžio. Elementaru ir paprasta.
Ir bent jau matomai apdailai didesnių priekaištų neturiu – stilingas minimalizmas ir gana kokybiškos medžiagos. Žinoma, internete yra nemažai informacijos apie prastą „Model 3“ surinkimą ir blogą garso izoliaciją. Dėl garso izoliacijos galiu sutikti (lyginant su vokiškais „Premium“ segmento atstovais) – į be garso veikiančio elektromobilio saloną patenkančio aerodinaminio triukšmo norėtųsi mažiau, o dėl to galima kaltinti tiek dureles su stiklais be rėmų, tiek ir pačias garsą izoliuojančias medžiagas, kurių galėtų būti daugiau. Tiesa, papildoma izoliacija reiškia ir didesnį svorį, ir, atitinkamai, didesnes energijos sąnaudas.
Tad tai – bene vienintelis trūkumas, jei lyginti „Model 3“ su 3 serijos BMW, „Audi A4“ ar C klasės „Mercedes“. Bet daugmaž panašią dinamiką kaip šis elektromobilis užtikrins tik galingiausios (ir brangiausios) vokiškos versijos, o ką jau kalbėti apie eksploatacines išlaidas. O ir pradinė įsigijimo kaina, vertinant „Premium“ modelių klasės masteliu, atrodo labai patraukliai – nuo 40 990 eurų. Tiesa, prie šios kainos dar reikia pridėti PVM, ko aš nepaminėjau vaizdo apžvalgoje, taip pat modelis su dviem varikliais atsieis nuo 49 900, dar papildomai tikriausiai neabejotinai reikės užsisakyti „autopilotą“, kad nereikėtų pačiam „pilotuoti“ ir kuris nuolatos yra papildomas naujomis savarankiško važiavimo funkcijomis. Žinoma, visa tai įdiegiant ar atnaujinant nuotoliniu būdu.
Daugiau apie „Tesla Model 3“ elektromobilį žiūrėkite vaizdo medžiagoje.