Pernai Lietuvos transporto saugos administracija pranešė, kad net 4 iš 10 lietuvių nedėvi atšvaito tamsiu paros metu, atskleidė naujausias „KOG instituto“ reprezentatyvusis visuomenės tyrimas. Tai viena iš gyvybes Lietuvos keliuose nusinešančių priežasčių – ištyrus 2020–2022 m. eismo įvykius nustatyta, kad net 43 asmenų žūties priežastis buvo šviesą atspindinčių elementų nedėvėjimas.

Šį rudenį jau taip pat įvyko nelaimių, kurių metu nukentėjo atšvaito nedėvėję žmonės. Pavyzdžiui, policija praneša, kad lapkričio 6 d. Raseinių r., magistralinio kelio Vilnius–Kaunas–Klaipėda (189-as km) ir kelio Viduklės geležinkelio stotis–Plačiuva–Paupys sankirtoje, vyro vairuojamas automobilis „Volvo XC90“ partrenkė ir mirtinai sužalojo ta pačia kryptimi be šviesą atspindinčios liemenės dviračiu važiavusį vyrą.

Policijos pareigūnai perspėja, kad lapkričio–kovo mėnesiai yra pavojingiausias metas eismo dalyvių saugumui.

„Tamsa, dargana, rūkas, lietus, sniegas blogina matomumą kelyje ir tai sukelia papildomų pavojų ne tik vairuojantiems, bet ir pėstiesiems. Jei automobilis važiuoja su įjungtomis artimosiomis žibintų šviesomis, vairuotojas pėsčiąjį su atšvaitu pastebi iki jo likus 150 metrų, jei pėsčiasis atšvaito neturi, jis bus pastebėtas vairuotojo tik iš 30– 50 metrų atstumo. Toks atstumas yra per mažas, kad laiku pavyktų sustabdyti transporto priemonę ir išvengti susidūrimo“, – rašoma jų pranešime.

Policijos pareigūnai perspėja, kad lapkričio–kovo mėnesiai yra pavojingiausias metas eismo dalyvių saugumui.

Saugaus eismo ekspertas Darius Kanapinskas taip pat pritaria, kad atšvaitas yra būtinas pėsčiojo atributas, o tiems, kurie jais nepasirūpina, turi vieną patarimą.

„Pėstiesiems, kurie nedėvi atšvaitų, pirmiausia reikėtų užimti vairuotojo poziciją ir pažiūrėti, ką reiškia tokia vaikščiojanti giltinė. Gerai, kad šį rudenį pakankamai geras oras, nėra rūkų, lietaus, nors buvo ir tokie periodai, bet tas žiburiukas vairuotojams yra aukso vertės informacija“, – sako D. Kanapinskas.

Pasak jo, itin svarbu ir tai, kur atšvaitas yra prikabintas. Kartais pėstieji užsideda atšvaitą ir įsivaizduoja, kad dabar yra labai gerai matomi, tačiau jis visiškai neatlieka savo funkcijos.

„Svarbi detalė – kurioje vietoje atšvaitas pritvirtintas. Pastebiu, kad dalis jį yra prisisegę prie kuprinės, bet einant ne pėsčiųjų taku, o kairiu kelio kraštu pagal Kelių eismo taisykles, tai klausimas, kaip vairuotojas matys tą atšvaitą, kuris yra už nugaros?“, – teigia D. Kanapinskas.

Vairavimas naktį

Kaip pasakoja saugaus eismo ekspertas, svarbu, kad atšvaitas būtų matomas iš visų pozicijų. Pavyzdžiui, aplink koją ar ranką juosiamas atšvaitas yra matoma tiek iš priekio, tiek iš nugaros, tiek iš šono. Taip pat geras variantas turėti ir apvalų pakabinamą atšvaitą, kuris kabo išmestas iš kišenės, nes jis taip pat matomas iš visų pusių, o žmogui einant juda ir taip atkreipia vairuotojo dėmesį.

„Pavyzdžiui, man labai patinka policininkų uniformos, dėstydamas pareigūnus pavadinu „Kalėdinėmis eglutėmis“, nes jų nepastebėti – neįmanoma. Žinoma, pėstiesiems tiek nereikia, bet bent vienas atšvaitėlis turėtų pasibelsti ir ateiti į širdį“, – pasakoja D. Kanapinskas.

Jis priduria, kad svarbiausia kelyje – pagarba vienas kitam. Dėvėdamas atšvaitą pėstysis gerbia ne tik save, bet ir vairuotojus, kurie galės jį geriau pastebėti einant keliu ar žengiant į pėsčiųjų perėją.

Tie, kurie vaikšto mažai, dažnai turi pasiteisinimą neturėti atšvaito, esą jie eina tik iki automobilio, o grįžę eina tik iki namų, tačiau tokios kalbos yra nieko vertos.

Atšvaitas

„Iki automobilio eini kaip pėstysis ir nesvarbu, koks tavo aprangos kodas, gal eini su gražiu kostiumu ir lagaminu, bet manau, kad atšvaitas jokios aprangos kodo nesugadins“, – pabrėžia D. Kanapinskas.

Dar vairuotojams jis pataria įsitikinti, ar jų šeima, vaikai, kuriuos jie paveža, tačiau didžiąją dienos dalį jie eisme dalyvauja pėsčiomis, turi atšvaitus ir yra matomi, kai palieka automobilio vidų.

Policijos pareigūnai pataria, kokių priemonių reikėtų imtis, kad žmogus būtų kaip įmanoma geriau matomas:

  1. Pakabinamas atšvaitas, pervertas grandinėle ar virvele yra prisegamas prie drabužių, geriausia – prie kišenės, dešinėje pusėje, kad švytuotų kelių aukštyje. Toks atšvaitas gali būti pritvirtinamas ir prie kuprinės, rankinės, krepšio.

  2. Juostinis atšvaitas dedamas ant viršutinio drabužio rankovės truputį aukščiau dešinės rankos dešinės riešo ar ant taip pat dešinės kojos blauzdos, nes jos yra arčiau gatvės.

  3. Atšvaitas turi būti matomas kitiems eismo dalyviams.

  4. Jei neturite atšvaito, neškitės prožektorių ar šviečiantį žibintuvėlį, arba vilkėkite ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.

  5. Judėkite tik šaligatviais, pėsčiųjų takais arba pėsčiųjų ir dviračių takais, o kur jų nėra – kelkraščiu arba važiuojamosios kelio dalies kraštu prieš transporto priemonių judėjimo kryptį, tai yra, kairiąja kelio puse.

Už nustatytų elgesio tamsiuoju paros metu ar esant blogam matomumui reikalavimų nesilaikymą yra numatytos baudos nuo 20 iki 40 eurų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)