Vien tik fakto neužtenka
Automobilių žurnalistas ir keliautojas Vitoldas Milius, ne kartą važiavęs snieguotais Šiaurės keliais, pasakoja, kad žieminės padangos yra ypač svarbios, nes net nesidairant į šiaurines šalis, Lietuvoje prasidėjus žiemai oras per vieną dieną neretai pasikeičiau net kelis kartus – sniegą keičia lietus, vėliau šlapdriba, lijundra, vėliau vėl ima kristi sniegas. Oro temperatūra taip pat neretai būna nepastovi – rytinį šaltuką keičia nulinė ar net teigiama temperatūrą, antroje dienos pusėje termometrų stulpeliai vėl krenta žemyn. Būtent dėl to, anot keliautojo, taupyti padangoms nereikėtų.
„Tą pačią dieną gali tekti važiuoti ir ledu, ir sniegu, ir vandeniu padengtu ledu, kas apskritai kelia ypač didelę grėsmę eismo saugumui. Dėl to tikrai reikia turėti geras padangas ir tikrai niekam nelinkiu taupyti, nes tai yra vienintelė dalis, kuria automobilis liečiasi su keliu. Kartais vairuotojai numoja ranka į stabdymo kelią ir teigia, kad kelionės tikslą galima pasiekti naudojant bet kokias padangas, tačiau būtent padangų kokybė ir jų efektyvumas yra kertiniai veiksniai lemiantys ar netikėta situacija baigsis tik techniniu eismo įvykiu ir automobilio apgadinimais, ar įvykus analogiškiems netikėtumams bus fiksuojama skaudi nelaimė, kurios metu nukentės ne tik automobilis. Ir visa tai tik dėl padangų“, – pasakojo V. Milius.
Pavojingiausios nuolat kintančios sąlygos
Keliautojas pasakojo, kad kelionių, kada teko automobiliu važiuoti itin atšiauriomis sąlygomis, buvo nemažai, tačiau, anot jo, Šiaurės šalims būdinga žiema su ypač daug sniego kelia netgi nėra tokia pavojinga, kaip toji, su kuria tenka susidurti lietuviams.
„Važiuojant Norvegijos Šiaurėje viskas daugiau mažiau aišku – yra labai daug sniego ir visi vairuotojai tai puikiai suprasdami, turėdami geras žiemines padangas. Dažniausiai jos būna su dygliais, kai kurie vairuotojai naudoja šiek tiek ilgesnius dyglius turinčias padangas, kurias mūsų keliuose naudoti yra draudžiama. Žinoma, pas juos ir keliai valomi kiek kitaip – ten keliai nebarstomi druska, jie nuolat valomi, kad mašinos neužklimptų, tačiau jie visą laiką išlieka snieguoti.
Tai ir yra didžiausias skirtumas – ten eismo sąlygos daugiau mažiau visur išlieka vienodos ir tai nėra taip pavojinga, kaip Lietuvoje, kur kelis kilometrus tenka važiuoti sniegu, kelis šlapiu asfaltu, vėliau tenka laviruoti ant ledo. Mūsų keliuose eismo sąlygos nuolat keičiasi, kartais vairuotojams pokyčius net sunku įvertinti ir pastebėti, ne veltui nuolat vairuotojams primenama apie juodojo ledo pavojų, kurį ypač sunku pastebėti. Todėl mūsų keliuose turėti geras padangas yra būtina“, – aiškino V. Milius, eismą žiemą Norvegijos Šiaurėje lygindamas su eismo sąlygomis Lietuvoje.
Svarbu pasirinkti tai, kas tinka mūsų klimatui
Automobilių žurnalistas taip pat atkreipė dėmesį, kad netgi renkantis naujas padangas ypač svarbu atsižvelgti į Lietuvoje vyraujančias sąlygas žiemą. Mat jo jau minėtoje Norvegijoje vairuotojai renkasi šiaurietiškas padangas skirtas važiuoti snieguotais keliais, tačiau toks pasirinkimas lietuviams nebus tinkamiausias variantas būtent dėl dažnai besikeičiančių sąlygų ir temperatūros.
„Tai, kas tinka šiaurinėms šalims, nebūtinai tinka, pavyzdžiui, vokiečiams. Vokietijos pietuose, kur sniego būna labai mažai, vairuotojai net ir žiemai renkasi kieto mišinio padangas bei toliau greitkeliais važinėja dideliu greičiu, kadangi minkšto mišinio padangos turi greičio limitus. Lygiai taip pat, kas tinka kitoms šalims, nebūtinai tinka važinėti mūsų keliais žiemą, todėl renkantis padangas taip pat svarbu atsižvelgti ar jos tinka mūsų žiemoms“, – pasakojo keliautojas.
Protektorius – ne vienintelis rodiklis
V. Milius teigė, kad judėdamas mieste dėmesį atkreipia ne tik į automobilius, tačiau ir tai, kokias padangas naudoja lietuviai. Automobilių žurnalistas prisipažino, kad būtent pastarasis sprendimas neretai stebina, mat vasarą nemažai automobilių galima pamatyti „apautus“ žieminėmis padangomis, tačiau anot jo, daug didesnį susirūpinimą kelia vairuotojų sprendimai, kai ateina laikas tas vasarą naudotas žiemines padangas pakeisti.
„Vasarą važinėti automobiliu su žieminėmis padangomis nėra draudžiama, nors akivaizdu, kad vasarai reikėtų vasarinių padangų, tačiau kai galima, vairuotojai tuo ir naudojasi. Tačiau būna atvejų, kai priartėjus žieminių padangų sezonui tas pats vairuotojas, kuris žiemines padangas naudojo vasarą, nusprendžia, kad protektoriaus gylis vis dar tinkamas, todėl tęsia jų naudojimą ir žiemą. Tačiau protektoriaus gylis nėra vienintelis veiksnys, į kurį svarbu atsižvelgti.
Išskirčiau netgi tris veiksnius, į kuriuos ypač svarbu atsižvelgti. Žinoma vienas iš jų yra protektorius, kai padangos nusidėvėjimas yra toks, kad ji tampa jau nebetinkama naudoti. Kitas veiksnys – padangų amžius. Bėgant laikui bei atsižvelgiant į tai, kaip tos padangos yra sandėliuojamos, jos praranda savo savybes ir net esant pakankamam protektoriui yra nebetinkamos naudoti. Trečias veiksnys – padangų tinkamumas jau minėtoms sąlygoms. Visiems žinoma, kad yra ne tik žieminė ir vasarinės padangos, tačiau ir tos universalios, kurias įstatymiškai galima naudoti ištisus metus. Renkantis tokias padangas vairuotojams labai svarbu įvertinti aplinkybes, nes kai kurios jų yra pakankamai gero, tačiau daliai tokių padangų modelių galima pritaikyti posakį, jog tai, kas tinka viskam, kartu netinka niekam“, – pabrėžė automobilių žurnalistas.
Keliautojas teigė, kad taupyti padangoms, taip mokant savo saugumo sąskaita, nereikėtų, mat kartais techniniai eismo įvykiai įvyksta ne tik dėl nesilaikomo saugaus atstumo, tačiau ir dėl to, kad priekyje važiuojant geresnėmis padangomis aprūpintam automobiliui ir prireikus staigiai stabdyti, jis sustoja pakankamai efektyviai, tačiau važiuojantis iš paskos, ir naudojantis prastesnės kokybės, nusidėvėjusias padangas, kelionę baigia atsitrenkęs į priekyje važiavusio automobilio galą.