Automobilių servisas, įsikūręs A+ energinės klasės pastate
Laidos „Keturios sienos“ komanda lankėsi autoservise ir kartu naujų bei naudotų automobilių salone „Juta“, kuris yra įsikūręs Vilniuje. Daugiafunkcinis pastatas pastatytas 2019 metais. Jame suorganizuotos skirtingos veiklos: automobilių ir jų detalių pardavimas, automobilių saugyklos, automobilių servisas ir pan. „Juta“ stovi gana neįprastoje vietoje – visai netoli miesto centro. Jos vadovas Vaidas Sinkevičius sako, kad tokia lokacija pasirinkta neatsitiktinai.
„Norėjome sukurti panašų kompleksą į tą, kurį turime Kaune, kai vienoje vietoje sukoncentruota visa automobilistui aktuali veikla: naujų automobilių salonas, naudotų automobilių prekyba, servisas, kad būtų, kur patogiai pasikeisti padangas“, – tikina V. Sinkevičius.
Pašnekovas tęsia, kad vietą centrui rinkosi pagal tai, kiek ji yra patogi infrastruktūriškai, ar yra galimybė ją lengvai pasiekti ne tik vilniečiams, bet ir kitų miestų gyventojams. Žinoma, reikėjo ir nemažo sklypo, kad būtų galima pastate sutalpinti visas reikalingas funkcijas.
„Pirmame aukšte ir naujų automobilių salonas, antrame aukšte – naudotų automobilių pardavimas. Servisai yra pirmame aukšte, kur įsikūręs ir kėbulų cechas. Taip pat yra parduotuvė, didelis sandėlis“, – vardija pašnekovas.
Pastatui, kuriame atliekama daug skirtingų funkcijų, taikomas pluoštas įvairiausių techninių reikalavimų. Juos įvykdžius, toks statinys, esant poreikiui, paskirtį gali ir pakeisti.
„Pastatas neįprastas yra dėl to, kad jis yra industrinis pramoninis, turintis aukštas perdangas. Pastatui rinkomės aukštesnę energinę klasę nei galėjome, nes skaičiavome eksploatacinius kaštus. Taip pat turėjome omenyje, kad galbūt pastatą reikės parduoti ar išnuomoti, naudoti kitoms paslaugoms“, – sako V. Sinkevičius.
Pašnekovas paklaustas, ar projektas dėliojosi sklandžiai, sako, jog iššūkių būta.
„Mums visuomet kas nors nori palengvinti gyvenimą, turiu omenyje valdžią. <...> Būna etapų, kai nėra aišku, kas už ką atsakingas. <...> Iššūkių buvo pradžioje, kai reikėjo funkcionaliai, šiuolaikiškai sutalpinti visas veiklas į vieną pastatą“, – prisimena V. Sinkevičius.
Projekto vadovas Arūnas Pupelis pasakoja, kad vienas didžiausių iššūkių planuojant autocentrą – techninių parametrų išpildymas.
„Gavome nemažai užduočių, pavyzdžiui, įrengti maksimaliai dideles vitrinas, šviesius autoserviso vartus, kad žmonės galėtų dirbti kuo didesnėje dienos šviesoje. Tai reikėjo į visa tai atsižvelgti ir dar pastatyti tokį netipinį pastatą, nes ne viskas būna įgyvendinama“, – sako A. Pupelis.
Infrastruktūra planuota milimetrų tikslumu
Daug laiko šiam projektui skyrė ir statinio architektas Gintaras Čaikauskas, kurio teigimu, planuoti tokios paskirties pastatus nėra mažiau įdomu nei gyvenamuosius namus.
„Šiuo atveju pastatas proporciškai įdomus, ir dar svarbiau, kad tame sklype buvo anglių prekybos įmonė. Tai įkvėpė sukurti išraiškingą turį, kuris architektui suteikia galimybes pasireikšti“, – komentuoja pašnekovas.
G. Čaikausko teigimu, kadangi vietoje, kurioje dabar stovi pastatas, anksčiau buvo vykdoma anglies prekyba, dabartinis statinys yra tamsių spalvų, tarsi atkartodamas šios vietos istoriją.
„Urbanistiškai kalbant, šio pastato forma suvokiama pro jį judant automobiliu. Kadangi mes vertinome ir šalia esantį transporto mazgą, kaip jis apsuptas iš visų pusių automobilių, kaip pagrindinį akcentą projektavome tokią architektūrinę raišką, kuri gali būti suvokiama akimirksniu, pralekiant automobiliu“, – paaiškina architektas.
Pašnekovas tęsia, kad šį pastatą kompoziciškai galima palyginti su degtuko forma. Jo galva yra stiklinis pastato priekis, kuriame yra eksponuojami automobiliai, o kitas tūris – ramus ir skulptūriškas. Be kita ko, pastatas yra išskirtinėje infrastruktūriškai vietoje.
„Yra labai tiksliai apibrėžta schema, kuri atitinka miesto judėjimo galimybes ir aplinkinių gatvių realią funkciją. Tai praktiškai įvažiavimai ir visas eksploatacinis funkcionalumas susijęs su aplinkinio transporto galimybėmis ir su eismo taisyklių reikalavimais. Čia yra numatyta galimybė ir krovininiam transportui atvažiuoti, todėl visi infrastruktūros sprendimai buvo skaičiuojami milimetrų tikslumu“, – tikina G. Čaikauskas.
Projektą vysčiusios bendrovės „YIT Lietuva“ NT verslo vadovas Gytis Jakučionis sako, autoservisas išties yra išskirtinėje ir patogioje vietoje, o jo planavimo metu, kaip dažniausiai ir būna, iššūkių kilo dėl terminų, tačiau viskas pavyko laiku.
Tokio tipo projektai retai kada atsiduria žiniasklaidos dėmesio centre. Ir be reikalo. Juk jie parodo, kokiu keliu eina ne tik gyvenamosios paskirties pastatų ar tradicinių verslo centrų vystymas, bet ir kokie tikslai keliami pramonės, paslaugų sektoriaus statiniams. Jeigu norime, kad pastatai Lietuvoje būtų tvarūs, kokybės kartelę turime kelti visiems.