Kaimynas ėmė statyti automobilį bet kur
Perkant naujos statybos butą gyvenamosios paskirties daugiabutyje kai kuriais atvejais yra poreikis įsigyti daugiau nei vieną automobilio stovėjimo vietą, jeigu šeima turi kelias transporto priemones. Tačiau vystytojai, remdamiesi Statybos techniniu reglamentu, gali pasiūlyti ribotą vietų skaičių vienam butui. Tokiais atvejais gyventojai automobilius stato šalia gatvių, prekybos centrų, šalia kitų, pavyzdžiui, senos statybos daugiabučių. Tačiau būna ir taip, kad kelių automobilių savininkas savo transporto priemonę ima statyti kaimyno automobilio stovėjimo vietoje arba bet kur aikštelėje.
Apie tokią kaimyno savivalę „Delfi būstas“ pasakoja vilnietė Dalia. Ji gyvena naujos statybos daugiabučių komplekse, po kuriuo yra požeminė automobilių stovėjimo aikštelė. Moteris sako, kad kiekvienas buto pirkėjas turėjo galimybę įsigyti stovėjimo vietą ir kurį laiką aikštelė buvo tvarkinga. Tačiau prieš daugiau nei mėnesį aikštelėje atsirado automobilis, kuris buvo statomas bet kur.
„Paskutinį syki automobilis buvo pastatytas prie pat išvažiavimo iš aikštelės ir dar taip, kad teko gerokai pasistengti norint jį apvažiuoti neužkliudžius“, – sako Dalia.
Vilnietė tęsia, kad kaimynams kantrybė trūko ir jie iškvietė policiją, prašydami išsiaiškinti, kam priklauso automobilis ir įpareigoti savininką transporto priemonę patraukti. Tačiau, Dalios teigimu, atvykę pareigūnai niekuo negalėjo padėti.
„Jie tikino, kad jokio ženklo, draudžiančio toje vietoje statyti automobilį, nėra ir galimybių nubausti automobilio savininką taip pat nėra. Mums buvo rekomenduota patiems kalbėtis su savininku ir aiškintis situaciją. Mes nesuprantame, kodėl policija negali padėti, juk automobilis stovi ne stovėjimo vietoje“, – pabrėžia pašnekovė.
Policija – bejėgė
Policijos pareigūnai iš tiesų tokioje situacijoje yra bejėgiai. Advokatų kontoros „Triniti Jurex“ vyresnysis teisininkas Marius Choniakovas „Delfi būstas“ paaiškina, kad jei vieną parkavimo vietą įsigijęs gyventojas automobilių stovėjimo aikštelėje laiko 2 automobilius, užimdamas papildomą kaimyno vietą ar statydamas automobilį bendro pravažiavimo zonoje, jis pažeidžia naudojimosi automobilių stovėjimo aikštele tvarka. Tačiau tokiu atveju iškviesta policija bausti vairuotojo negali, nes policija nevertina, ar yra laikomasi bendrojo naudojimo automobilių stovėjimo aikštelės naudojimosi tvarkos.
Teisininkas paaiškina, kad naujai projektuojamų daugiabučių automobilių stovėjimo vietų įrengimo reikalavimus nustato Statybos techninis reglamentas. Jame numatytas ir minimalus automobilių stovėjimo vietų skaičius įvairios paskirties statiniams. Vis tik, teisininko teigimu, nurodytas reglamentas nesprendžia (nereglamentuoja) automobilių stovėjimo vietų nuosavybės ar naudojimosi jomis klausimų.
„Atitinkamai susiformavo praktika, kad automobilių stovėjimo vietos, kaip daugiabučio namo sudėtinės dalys, yra parduodamos konkretiems asmenims, o ne paliekamos naudotis visiems daugiabučio namo gyventojams“, – pabrėžia M. Choniakovas.
Siekiant naudotis automobilių stovėjimo vieta, būtinas teisinis pagrindas
Tam, kad į tokias automobilių stovėjimo aikšteles nepatektų pašaliniai asmenys, jos yra aptveriamos, statomi pakeliamieji užtvarai, vartai ir pan. Vis tik, kaip sako M. Choniakovas, dažnu atveju problemų kyla ir tarp pačių automobilių stovėjimo aikštelės savininkų, t. y. name butus ir automobilių stovėjimo vietas įsigijusių asmenų.
„Dažna situacija, kai vienoje šeimoje yra ne vienas automobilis, o perkant butą įsigyjama tik viena automobilio stovėjimo vieta. Tačiau tai nereiškia, kad įsigijus vieną automobilio stovėjimo vietą ir turint galimybę patekti į atitvertą automobilių stovėjimo aikštelę, joje galima laikyti neribotą skaičių automobilių. Siekiant naudotis automobilių stovėjimo vieta, būtinas atitinkamas teisinis pagrindas“, – paaiškina teisininkas.
Tas teisinis pagrindas – naudojimosi nekilnojamojo turto objektu (automobilio statymo aikštele) tvarka, kurioje numatoma, kas turi teisę ta aikštele naudotis. Ji yra numatoma notarinėje turto įsigijimo sutartyje arba atskiroje notarinėje sutartyje.
„Tokią sutartį pasirašiusiam ar butą name įsigijusiam asmeniui tokia tvarka yra privaloma ir jis turi jos laikytis. Namo gyventojų svečiai, esant atitinkamo gyventojo leidimui, gali naudotis tik šiam gyventojui priklausančia automobilio stovėjimo vieta. Tačiau tokie asmenys negali užimti kitų automobilio stovėjimo vietų, kurių jiems užimti leista nebuvo. Taip pat tokia vieta gali naudotis ir butą besinuomojantys asmenys, kuriems tokia teisė yra suteikta sudarytoje nuomos sutartyje arba atitinkamos stovėjimo vietos nuomininkas“, – paaiškina M. Choniakovas.
Reikia kreiptis į teismą
Visgi automobilių stovėjimo aikštelė dažniausiai yra joje automobilių stovėjimo vietas turinčių asmenų bendrosios nuosavybės teisės objektas, kuris yra naudojamas bendraturčių sutarimu taip, kaip numatyta naudojimosi tvarkoje.
Todėl, teisininko teigimu, bet kuriam iš bendraturčių nesilaikant nustatytos tvarkos, tas bendraturtis, kurio teisės naudotis jam priklausančia daikto dalimi yra pažeidžiamos, turi teisę kreiptis į teismą dėl įpareigojimo nutraukti neteisėtus veiksmus ir reikalauti atlyginti dėl tokių neteisėtų veiksmų patirtų nuostolių atlyginimo. M. Choniakovas sako, kad tokie nuostoliai galėtų susidaryti, pavyzdžiui, jei negalint naudotis savo automobilio stovėjimo vieta, automobilį reikėtų statyti mokamoje automobilio stovėjimo vietoje.
Taigi, policijos pareigūnai tokiose situacijose tikrai mažai kuo gali padėti, tačiau M. Choniakovas pažymi, kad jeigu gyventojams sunku susitarti patiems, daugiabutį administruojanti bendrovė ir netgi pats vystytojas, parduodamas automobilių statymo vietas, dar naudojimosi automobilių stovėjimo aikštele tvarkos sutartyje galėtų nurodyti baudas už numatytos tvarkos nesilaikymą.
„Vis tik, tokiu atveju baudų geranoriškai nemokant, įpareigoti tą padaryti galėtų tik teismas. Tokiais atvejais vertėtų pasvarstyti ir apie papildomų fizinių kliūčių konkrečioje automobilio stovėjimo vietoje įrengimą, tokiu būdu fiziškai pašalinant galimybę naudotis automobilio stovėjimo vieta asmenims, kurie neturi teisės ja naudotis. Tai turbūt būtų greičiausias ir efektyviausias būdas užtikrinti galimybę nekliudomai naudotis sau priklausančia automobilio stovėjimo vieta“, – pataria teisininkas.