Vilnietis susirūpinęs: kodėl reikia mokėti už nieką?

Vilnietis Pranas gyvena daugiabutyje, tačiau yra susirūpinęs, ar namui priskirtas administratorius tinkamai atlieka savo darbą. Vyras kreipėsi į DELFI ir papasakojo, kas jį neramina.

„Turime savo administratorių ir kas mėnesį jam mokame apie 30 eurų mokestį, bet atrodo, kad už tą mokestį administratorius nedaro nieko. Jei kažkas nutinka – neveikia apšvietimas, kažkas sugenda, reikia pataisyti – mes išgirstam, kad reikia mokėti papildomai. Reikia lapus grėbti – mokėk papildomai, stogas prakiuro – papildomai. Tai aš klausiu, už ką mes mokam tą mokestį kas mėnesį. Man atsako, kad už administravimą. Tai čia reiškia, kad už nieką? Mes mokam, kad išrašo popieriukus, ir tiek žinių“, – dėsto Pranas.

Vyras kreipėsi į administratorių sakydamas: jei jau už viską reikia mokėti papildomai, gal būtų galima administratoriaus atsisakyti?

„Kai lapus reikia nugrėbti, samdom lapų grėbimo įmonę, kai reikia žolę nupjaut, samdom pjovimo firmą. O administratorius juokiasi iš mūsų ir sako, kad negalim atsisakyt namo administratoriaus – namas negali būti be jo. Žodžiu, gaunasi tokia juokinga situacija ir man kyla klausimas, ką administratoriai turi daryti už tuos pinigus, o ko neturi“, – domisi Pranas.
Lapų grėbimas

„Nieko nedaro, nieko netvarko, visko jo reikia atskirai prašyti, net ir už pinigus kitą kartą sunku prisiprašyti. Kai reikėjo padaryt rimtesnius darbus sugedus apšvietimui, tai vos ne pasityčiojimas – liepė surinkti visų kaimynų parašus. Sako, jei be parašų, tai čia gali būti didelė papildoma sąskaita, kurios kaimynai nenorės apmokėti. Laksčiau, parašus rinkau. Man, kaip gyventojui, kyla daug klausimų. Ką man daryti, jei turiu pasyvų namo administratorių?“, – klausia Pranas.

Mokestis apima darbų organizavimą ir smulkius darbus

Vis dėlto, administravimo mokestis nėra taikomas už „nieką“ – kaip aiškina „Mano būsto“ atstovas Paulius Ugianskis, administravimo mokestis taikomas už visų darbų organizavimą. Į tai įeina:

- Pastato apžiūra, defektų nustatymas, pasiūlymų defektams šalinti rengimas, rangovų kainų apklausos rengimas ir sąmatų pateikimas rangovo parinkimui;

- Pagal savininkų poreikius ir pastato paskirtį reikalingų priežiūros paslaugų parinkimas;

- Gyventojų priėmimas, konsultavimas namo eksploatavimo klausimais;

- Metinės ūkinės veiklos ataskaitos pateikimas gyventojų visuotiniam susirinkimui;

- Pagalba organizuojant gyventojų susirinkimus, dalyvavimas juose, priimtų sprendimų įgyvendinimas;

- Namo aprašo sudarymas, techninės priežiūros žurnalo pildymas, atnaujinimas;

- Daugiabučio namo kasmetinės apžiūros;

- Racionalus ūkio tvarkymas, teikiant pasiūlymus dėl inžinerinės įrangos tobulinimo, gedimų prevencijos, energetinių resursų taupymo;

- Rekomenduojamų remonto (paprasto ar kapitalinio (darbų sąrašo pateikimas ir darbų organizavimas, pagal poreikį);

- Mokesčių paskirstymas pagal buto naudingą plotą;

- Sąskaitų suformavimas ir pristatymas klientui.

Gyventojamas, nepriklausomai nuo administravimo tarifo dydžio, papildomai reikia mokėti už visus didesnės apimties remonto darbus: pradedant spynos pakeitimu, baigiant stogo remontu.
Nemokamai (iš eksploatavimo tarifo) atliekami tik mažos apimties remonto darbai (lempučių pakeitimas, durų ar langų sureguliavimas bendrosiose patalpose ir panašiai).

Administratoriaus pareigas numato teisės aktai

Aplinkos ministerijos aiškinimu, kai daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkai namo bendrojo naudojimo objektams valdyti neįsteigia bendrijos arba nesudaro jungtinės veiklos sutarties, savivaldybės vykdomoji institucija, vadovaudamasi Vyriausybės nustatyta administratorių atrankos ir skyrimo tvarka, organizuoja savininkų susirinkimą ar balsavimą raštu dėl administratoriaus pasirinkimo.
Daugiabučiai

Savivaldybė savo interneto svetainėje skelbia asmenų, pretenduojančių teikti administravimo paslaugą, sąrašą, jame nurodo pretendento vardą, pavardę arba pavadinimą, administravimo tarifą (1m2/mėn/Eur, kuris negali viršyti savivaldybės tarybos nustatyto maksimalaus administravimo tarifo), kitus duomenis ir informaciją.

Pagrindinis administratoriaus uždavinys – administruoti namo bendrojo naudojimo objektus – užtikrinti jų priežiūrą pagal teisės aktų nustatytus privalomuosius statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimus, įgyvendinti įstatymų nustatyta tvarka namo butų ir kitų patalpų savininkų su bendrąją nuosavybe susijusius sprendimus, jiems atstovaujant.

Administratoriai gali teikti namo techninės priežiūros, kitas su namo bendrojo naudojimo objektų priežiūra, naudojimu, atnaujinimu susijusias paslaugas, jei nustatyta tvarka savininkai susirinkime ar balsuojant raštu pritaria šių paslaugų ar darbų sąmatoms ir tarifams.

Administratorių veiklos priežiūrą ir kontrolę vykdo savivaldybės vykdomoji institucija, kuri nagrinėja savininkų prašymus, skundus dėl administratoriaus funkcijų ir pareigų vykdymo, teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę bausti už netinkamą funkcijų vykdymą ar nevykdymą.
Daugiabučių laiptinės

Teisinė informacija daugiabučių namų valdymo ir priežiūros tema skelbiama Aplinkos ministerijos interneto svetainės skiltyje „Statyba ir būstas“ > „Būstas“ > „Būsto teisinis reglamentavimas“ > „Daugiabučių namų valdymas ir priežiūra“.

Nepatenkinti gyventojai gali kreiptis į savivaldybę

Vilniaus miesto savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento direktoriaus pavaduotoja Stasė Kvederienė teigia, kad jeigu vilnietis nėra patenkintas daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytojo veikla, jis gali kreiptis į Vilniaus miesto savivaldybę nurodydamas savo duomenis (vardą pavardę, namo numerį, buto numerį ir apibūdinti situaciją).

„Savivaldybė pagal kompetenciją nepriskirta kontroliuoti, kaip sutarties šalys vykdo sutarties sąlygas. Savivaldybei paskyrus administratorių, šis veiklą vykdo teisės aktų pagrindu. Savivaldybė vykdo daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų valdytojų – Bendrijos pirmininko, Jungtinės veiklos sutartimi įgalioto asmens ar savivaldybės paskirto administratoriaus veiklos priežiūrą ir kontrolę“, – aiškina S. Kvederienė.

Taip pat ji prideda, kad tuo metu, kai yra suformuotas žemės sklypas apie daugiabutį namą, namo bendrojo naudojimo objektų valdytojas turi organizuoti jo priežiūrą. Kai žemės sklypas nėra suformuotas, daugiabučio namo aplinkos priežiūrą vykdo Savivaldybės atrinkta įmonė. Kokia tai įmonė, galima sužinoti www.vilnius.lt seniūnijų skiltyje.