Tarkime, jauna šeima naujam būstui gali skirti 100 – 110 tūkst. eurų. Už tokią sumą Vilniuje ji gali įsigyti 65-70 kv. m ploto ekonominės klasės butą Vilniuje arba 90-100 kv. m ploto kotedžą priemiestyje.
Neretai tenka susidurti, kad jaunos šeimos už turimą pinigų sumą pasirenka šiek tiek didesnio ploto turtą užmiestyje. Šie pirkėjai norėtų gyventi nuosavame name su savo kiemu, bet tokio nekilnojamojo turto (NT) neįperka tad renkasi būstą, kuris bent truputį primintų šią svajonę.
Yra iš ko rinktis
Kotedžų pasiūlos ir paklausos statistika nėra tiksli – Statistikos departamentas individualių namų bei kotedžų statistiką skaičiuoja bendrai. Analitikai skaičiuoja, kad Vilniaus ir Vilniaus rajono pirminėje kotedžų rinkoje – kai jie parduodami statytojų – šiuo metu yra apie 610 neparduotų kotedžų. Prie šio skaičiaus drąsiai galima pridėti apie 200-250 pavienių žmonių parduodamų kotedžų, todėl bendrai Vilniaus regione pasiūloje yra apie 810-860 kotedžų.
Kiek augs jų pasiūla, preliminariai galima prognozuoti iš išduodamų statybos leidimų statistikos – per 2018 metus gali būti pastatyti 1800-2000 naujų individualių namų ir kotedžų. Tiesa, ne visi jie pateks į rinką nes Vilniuje žmonės labiau linkę patys sau statytis namus nei pirkti. Tik kas 4 naujas pastatytas namas yra parduodamas. Taigi, pirkėjams per šiuos metus gali būti pasiūlyta dar apie 500 namų bei kotedžų.
Statistikos departamento pirmojo šių metų ketvirčio duomenys (kol kas naujausi) rodo, kad namų ir kotedžų Vilniuje bei Vilniaus rajone užbaigta statyti 67 proc. daugiau nei tuo pačiu metu pernai.
Gyvenimo sąlygos taps nuviliančios
Akivaizdžiai didėjanti kotedžų pasiūla skatina būsto pirkėjų susidomėjimą – pardavimai nuosekliai auga trejus metus. O per pirmąjį pusmetį šiemet buvo parduota 611 naujų individualių namų bei kotedžų ir tai yra 6,1 proc. daugiau nei praėjusiais metais per tą patį laikotarpį.
Tačiau prognozuojame, kad dabartiniai kotedžų pirkėjai, išsikeliantys į naujai plėtojamus kotedžų kvartalus – Pavilnyje, Guriuose, Kalnėnuose, Pilaitėje, Buivydiškėse, Tarandėje – po poros metų grįš į miesto butų rinką.
Pagrindinė šios būsimos migracijos priežastis ta, kad priemiesčių transporto ir socialinė infrastruktūra neatlaikys aktyvios kotedžų kvartalų plėtros. Pavyzdžiui, Pilaitėje, Kalnėnuose, Pavilnyje gyventojai jau dabar susiduria su didelėmis rytinėmis spūstimis, o šiems rajonams tankėjant, problema dar labiau aštrės. Pilaitėje šią problemą bandoma spręsti tiesiant naujas gatves, tačiau Kalnėnuose naujų susisiekimo koridorių statyti neplanuojama. Be to, minėtuose rajonuose opi yra ugdymo įstaigų trūkumo problema.
Tankėjant kotedžų kvartalams, gyvenimo sąlygos priemiestyje taps nuviliančios, kas paskatins šeimas grįžti į miestą ir ieškoti buto arčiau darbovietės bei vaikų mokymo įstaigų.