Planuoja elektromobilių infrastruktūros gerinimą
„Delfi TV“ laidoje „Delfi tema“ Aplinkos apsaugos instituto direktorius Alfredas Skinulis vardijo, kad šiuo metu Lietuvoje registruotų automobilių yra apie 3300 ir pastaraisiais metais jų pirkimo tempai yra išaugę.
„Tas tempas nuolat didėja ir jei mes palygintume 2020 ir 2019 metus, matytume, kad registruotų elektromobilių skaičius padidėjo 2,2 karto. Jeigu pažiūrėtume į šių metų pirmąjį pusmetį ir praėjusių analogišką laikotarpį, matytume, kad šiemet registruota apie 70 proc. daugiau elektromobilių“, – skaičiuoja pašnekovas.
Stebint elektromobilių paklausos augimą, planuojama gerinti šiai transporto priemonei skirtą infrastruktūrą, ją plėsti ne tik magistraliniuose keliuose, bet ir pačių savivaldybių teritorijose. Susisiekimo viceministrė Agnė Vaiciukevičiūtė tikino, kad elektromobilių kiekio šalies gatvėse didinimas ir infrastruktūros gerinimas yra ne tik ES, bet ir Lietuvos kryptis, deklaruojama ir pagal Žaliojo kurso politiką.
„Elektromobilių įkrovimo prieigų sistemą planuojama didinti 15 kartų. Šiuo metu Lietuvoje yra labai minimalus, tik 360 įkrovos stotelių tinklas, kuris yra nepakankamas, todėl planuojame jį išplėsti iki 6000 iki 2025 metų. Taip pat reikėtų suprasti, kad dirbame ir su Energetikos ministerija, nes mes esame atsakingi už viešąją prieigą, o ji – už privačią. Pagal įstatymą, esame įsipareigoję turėti apie 60000 įkrovos taškų. Viešos ar pusiau viešos iki 6000, o Energetikos ministerija vystys visus projektus, siekdama pasiekti 54 tūkst. privačių įkrovos taškų“, – vardijo pašnekovė.
Ji tęsė, kad šiuo metu vyksta derybos, infrastruktūros planavimas su savivaldybėmis, nes elektromobilių įkrovos sistemos turi visų pirma būti suderintos su elektros pajėgumais ir ateities technologijomis.
„Tai visos savivaldybės turi pateikti savo elektromobilių įkrovos sistemų plėtros planus, suderintus su Energetikos ministerijos pavaldžiomis institucijomis ir tuomet prasidės investavimas, šiuo etapu, tikimės pavyks prijungti ir verslą“, – komentavo susisiekimo viceministrė.
Vienas didžiausių iššūkių – senųjų daugiabučių mikrorajonai
Didžioji dauguma Lietuvoje registruotų elektromobilių yra Vilniuje. Vilniaus savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ Judumo transformacijos vadovas Jonas Damidavičius laidoje „Delfi tema“ sakė, kad taip, veikiausiai, yra dėl dėl didesnio gyventojų skaičiaus, geresnio pragyvenimo lygio.
„Nuogąstavimų ar lūkesčių konkrečių dėl elektromobiliams skirtos infrastruktūros nesulaukėme. Kol kas tipinis elektromobilio vairuotojo paveikslas yra žmogus, gyvenantis individualiame name ir turintis galimybę individualiai pasikrauti savo elektromobilį. Tai tiek, kiek miestas dabar yra sukūręs, jam ir užtenka“, – tikino J. Damidavičius.
Tačiau norint, kad sostinėje didžiąją dalį gatvėse esančių automobilių sudarytų elektromobiliai, infrastruktūrą reikia tobulinti. Pasak J. Damidavičiaus, savivaldybė liepos mėnesį organizavo elektromobilio vairuotojų ir potencialių elektromobilių pirkėjų apklausą, kurios metu klausė, kur galėtų ir turėtų atsirasti įkrovimo infrastruktūra. Šie duomenys nugulė į savivaldybės elektromobilių infrastruktūros plėtros schemą.
„Matome poreikį infrastruktūrą įrengti daugiabučių gyvenamųjų namų kvartaluose, nes tai yra viena iš priežasčių, dėl ko gyventojai net nesvarsto įsigyti elektromobilį. Tai rengiamuose infrastruktūros planuose yra yra dedamas didžiausias akcentas į elektromobilių įkrovimo, parkavimo vietas. Kita dalis yra ta prievolė įrengti infrastruktūrą verslui, reglamentuota teisiškai. Ji yra nuo 2019 metų, kad statant daugiabučius, gyvenamuosius pastatus, kuriuose turėtų atsirasti ne mažiau nei 10 automobilių stovėjimo vietų, privaloma įrengti bent vieną elektromobilio stovėjimo ir įkrovimo vietą“, – aiškino pašnekovas.
Paklausus, ar tokių reikalavimų pakanka, kai daugiabutyje neretai gyvena ir 300 žmonių, J. Damidavičius akcentavo, kad teisės aktus, galiojančios naujos statybos daugiabučiams, koreguoja Aplinkos ministerija.
Visą pokalbį žiūrėkite laidoje „Delfi tema“.