Truputis istorijos
Žymi britų žūklės įrankių kompanija „Hardy“ 1932 m. užpatentavo pilną metalinį lankelį savo neinercinėje ritėje, pavadinimu „Altex“. Šį modelį ir galėtumėme laikyti pirmuoju modernios neinercinės ritės prototipu. Tiesa, verta paminėti, kad pačią neinercinės ritės koncepciją „Hardy“ nusižiūrėjo nuo 1905–1907 m., taip pat brito Alfredo Holdeno (Alfred Holden), kurto gaminio, pavadinimu „Illingworth No. 1“.
Vėliau tokios kompanijos, kaip prancūzų „Mitchell“ ar švedų „ABU“, turėjo didelę įtaką neinercinių ričių evoliucijoje. Kartu tobulėjo ir „malūnėliuose“ esantys stabdymo mechanizmai.
Pirmųjų neinercinių ričių būgnelio prasukos mechanizmas buvo priekyje. Vėliau, siekiant žvejams palengvinti gyvenimą, buvo stengiamasi jį patalpinti ritės korpuso gale. Viena iš pirmųjų tokiu principu sukurtų ričių buvo „Cardinal 44“, pagaminta švedų kompanijos „ABU“.
9 – 10 praeito amžiaus dešimtmetyje, japonų firma „Shimano“ stengėsi sukurti kuo tobulesnį galinį ritės stabdį. Savo ritėse įgyvendinusi tokius patobulinimus, kaip legendinį papildomą stabdį arba „Kovos stabdį“ (angl. „Fightin Drag“), „Shimano“ pasiekė puikių rezultatų galinio stabdžio tobulinimo srityje.
Kodėl priekinis stabdis?
Jei pastebėsite, šių laikų visų garsiausių rites kuriančių kompanijų produktai – flagmanai, yra gaminami su priekiniais stabdžiais. Kodėl? Viskas remiasi į konstrukcinius sprendimus.
1. Priekinio ritės prasukos mechanizmo diskai visada bus didesni, nei galinio. Didesnis stabdymo plotas lemia preciziškesnį priekinio stabdžio veikimą.
2. Kompaktiškumas. Ritė su priekiniu stabdžiu visada atrodys mažesnė ir bus lengvesnė, nei turintį galinį. Šiomis dienomis, kada rites stengiamasi sukurti kuo lengvesnes ir patvaresnes, tai tampa ypač svarbiu faktoriumi.
3. Elementarus ir paprastas veržlės principas. Ant ritės pagrindinės pavaros ašies esanti veržlė atlieka ritės būgnelyje esančių stabdžio diskų spaudimo funkciją. Tai paprastas, bet labai veiksmingas principas, leidžiantis stabdyti besisukančio elemento greitį.
Žinoma, negalima tvirtinti, kad ritės su galiniu stabdžiu yra niekam tikusios. Šiais laikais yra daug puikių „malūnėlių“, turinčių tokio tipo ritės būgnelio stabdymo mechanizmą. Tačiau reikia suprasti, kad kuo įrankio konstrukcija yra paprastesnė tuo – veiksmingesnė, kartu ir sugedimo tikimybė yra mažesnė.