Vis dėlto, sako mama ir dukra, prekės ženklo „GudaBoo“ įkūrėjos Jolanta Bakūnienė ir Gintarė Bakūnaitė dar tikrai yra originalių kelių parodyti dėmesį mylimiems žmonėms, o pervargimas nuo vartotojiškumo – puikus metas prisiminti tikrąją dovanų prasmę.
Anot sapnų baidykles (taip kūrėjos pavadino savo amuletus), kalėdinius rinkinius ir kitas jaukumo prekes kuriančios pašnekovės, per drąsu sakyti, kad turime viską. Tikrai yra, ko trokštame, apie ką svajojame, tačiau tai dažnai nebėra materialūs dalykai, rašoma pranešime spaudai.
Smulkų verslą kuriančios moterys dalinasi patarimais bei idėjomis, ką dovanojant niekada „neprašausime pro šalį“, kaip sukurti „vau“ efektą ir ką daryti tiems, kurie visiškai neturi laiko dovanų paieškoms.
Ką dovanoti, kai visi viską jau turi?
Gyvename laikais, kai dažnuose namuose yra visko, ko reikia. Jei kažko pritrūksta, žmonės paprastai nusiperka patys. Būtent tai, sako „GudaBoo“ prekės ženklo savininkė Jolanta Bakūnienė, yra priežastis, kodėl kartais taip sunku sugalvoti, ką dovanoti. Tos labai praktiškos, pragmatiškos dovanos tarsi atkrenta.
„Būna, klausi žmogaus – o ko norėtum dovanų, nes, galvoji „o, padovanosiu ką nors, ko tikrai reikia“, bet tuoj pat gauni atsakymą – „nieko man nereikia“, – apie dažnas prieškalėdines dilemas kalba ji.
Vis dėlto, pastebi pašnekovė, sakyti, kad „turime viską“ būtų tikrai per drąsu.
„Sociologai mūsų visuomenę vadina individualistų ir vienišių visuomene. Esame tarp žmonių, bet ne su jais. Mačiau dabar socialiniuose tinkluose plinta piešinėlis su užrašu, kad „esame liūdna visuomenė su gražiomis nuotraukomis“, – kalba J. Bakūnienė.
Būtent todėl, sako ji, kalbant apie dovanas, svarbu pagalvoti, prisiminti, kad dažnam šiuolaikiniam žmogui trūksta ne materialių dalykų, o ryšio, artumo, dėmesio.
„Visada sakome – dovanokite jausmą, niekada neprašausite. Dažnai svarbu net ne pats daiktas dovanos viduje, o tai, kiek meilės į tą dovaną sudėjome ją ruošdami. Kiek sudėjome, tiek kitas ir gauna išpakuodamas“, – šypsosi ji.
Paslaptis, kuri bet kuriai dovanai suteiks „vau“ efektą
Prekės ženklo bendraįkūrėja Gintarė Bakūnaitė pranešime spaudai papildo, kad yra viena paslaptis, kuri bet kuriai dovanai gali suteikti „vau“ efektą.
„Magija slepiasi mažuose dalykuose. Štai ir viskas, išdaviau, – juokiasi ji. – Nuo pat įsikūrimo pradžios apie tai kalbame. Labai įdomu, kad mes gyvenime siekiame didelių tikslų, didelių pergalių, bet iš tiesų labiausiai mus džiugina visai maži dalykai – pavyzdžiui, kavos ar arbatos puodelis tyloje. Taip yra ir su dovanomis. Kartais galvojame, kad štai, nupirksiu kažką brangaus, išleisiu šimtus eurų ir va čia tai bus dovana, bus „vau“. O žmogus išpakuoja, sako „o, fainiai“ ir keliauja prie kitos dovanos“, – kalba G. Bakūnaitė.
Anot jos, kuo daugiau mažų, papuoštų, apgalvotų smulkmenų atsiranda dovanoje, tuo tas „vau“ jausmas stipresnis. Taip žadinamas smalsumas, jausmas, kad viskas apgalvota, kad skirta daug dėmesio, dovanos gavėjas pasijunta svarbus, išsitęsia tiek išpakavimo procesas, tiek džiugesio jausmas.
Tai, pabrėžia G. Bakūnaitė, nereiškia, kad negalima dovanoti didesnių dovanų. Kelias smulkmenas, pataria ji, galima nesunkiai pridėti ir prie pagrindinės dovanos – pavyzdžiui, prie knygos mėgstamų guminukų dėžutę ar pačių surinktos žolelių arbatos maišelį.
„Ai, kartais sako žmonės, ir taip tų šūdniekių pilni namai. Tai čia aš sakau STOP – nemaišykime menkniekių su smulkmenomis. Kai kalbame apie smulkmenas, tai neturi nieko bendro su nereikalingais daiktais. Tai yra maži, bet reikšmingi, apgalvoti, galbūt suvartojami dalykai. Tai neturėtų būti tokie daiktai, kurių pats neturiu kur dėti, tai dovanoju kitam“ , – sako G. Bakūnaitė.
„Ai, neturiu laiko“
Vis tik abi kūrėjos sutinka, kad norint, jog dovana kurtų jausmą tam reikia skirti nemažai laiko. Pavyzdžiui, sako J. Bakūnienė, geriausia visus metus klausytis ir fiksuoti, rašytis, ko artimi žmonės nori, apie ką svajoja, kas juos džiugina. Tuomet, atėjus Kalėdoms, beliktų į tokį sąrašą tik pasižiūrėti ir taptų aišku, ką dovanoti.
„Kartais tai gali būti kažkokios visai buitinės smulkmenos, pavyzdžiui, sietelis arbatai nukošti. Bet jei artimas žmogus sakė, kad „va štai šito tai reikėtų, niekaip nenusiperku“, arba vis spjaudosi žolelėmis gerdamas žolelių arbatą, tokia dovana jam bus tarsi žinutė – aš tave matau ir girdžiu, pastebiu, ko tau reikia, galvoju apie tave dažniau nei paskutinę savaitę prieš Kalėdas“, – sako J. Bakūnienė ir priduria, kad neįmanoma, jog tokios asmeniškos dovanos galėtų nepaliesti emociškai.
Vis dėlto, pripažįsta G. Bakūnaitė, naivu tikėtis, kad dabartiniame skubančiame pasaulyje daug žmonių yra tokie disciplinuoti ir skiria tiek laiko galvojimui apie Kalėdas. Skubėjimas, sako ji, ir tapo viena pagrindinių priežasčių, kodėl po „GudaBoo“ prekės ženklu atsirado kalėdinės dėžutės, kuriose sudėti įvairūs rankų darbo produktai – nuo sapnų baidyklių iki rankomis megztų kojinių.
„Mes esame apie pauzes ir sustojimus. Mums svarbu, kad žmonės rastų laiko pakvėpuoti, o kaip tik prieš Kalėdas, atrodo, to laiko ir yra mažiausia. Todėl norėjome vieną užduotį iš kalėdinio sąrašo išbraukti, pagalvoti ir apie smulkmenas, ir apie jausmą, ir apie „vau“ efektą. Savo dėžutes pavadinome jausmų ir patyrimų vardais: tyla, šiluma, jaukumas, artumas ir meilė. Tikim, kad tai yra, ką dauguma mūsų nori dovanoti ir gauti.
O svarbiausia, labiausiai svajojame, kad žmonės neišleistų daug savo laiko galvodami apie dovanas ir jei tie resursai riboti, geriau juos skirtų ryšiui kurti – išsikepti pyragą su šeima, pavakaroti su draugais. Juk apie tai ir yra Kalėdos, ar ne?“, – sako G. Bakūnaitė.
Ji taip pat primena, kad Lietuvoje yra daug smulkių verslų ir akcentuoja, kad rankų darbo produktai visada yra tie, kurie kuria jausmą.
„Mes neatsižavime, kiek nuostabių kūrėjų yra Lietuvoje. Šiais metais dalvvaujame internetinėje „Lietuvos kūrėjų“ mugėje. Tai tikrai išeitis neturintiems laiko galvoti apie detales, bet vis tiek norintiems dovanoti jausmą. Dažnai smulkūs verslai į produktus sudeda visą širdį, pagalvoja apie viską nuo A iki Z, be to, užsisakant internetu nereikia blaškytis po parduotuves“, – sako G. Bakūnaitė.