Praėjus vos keliems mėnesiams po vestuvių sutikau žavingą, inteligentišką ir intelektualią merginą. Įsimylėjau iki ausų. Žinau, kad ir ji man buvo neabejinga. Ne kartą tai atvirai išsakė. Svarstėme apie šeimą, bet Lietuvoje nėra numatyta teisinio mechanizmo vyrui kurti šeimą su dviem žmonom ar atvirkščiai. Priešingai, negu daliai skaitytojų gali atrodyti, meilė teisėtai žmonai dėl naujų santykių nesumažėjo. Tad apie skyrybas kalbos nebuvo. Supažindinau abi savo meiles, abi viena kitai patiko.
Nesant galimybių kurti trijų asmenų šeimą galiausiai su nauja mergina išsiskyrėme. Nenorėjome vienas kito skaudinti santykiais be perspektyvos. Tai buvo labai jautri patirtis abiems, su liekamosiomis pasekmėmis.
Lietuvos Konstitucijoje 38 straipsnis teigia, kad santuoka sudaroma laisvu vyro ir moters sutarimu. Bet nėra parašyta, kad vienu metu galima gyventi tik vienoje santuokoje. Taigi, nėra jokio prieštaravimo Konstitucijai, kad vienas asmuo gali sudaryti keletą santuokų. Bet tai draudžia žemesni įstatymai. Kodėl?
Tiek judėjų Tanachas, pripažįstamas ir krikščionių, tiek musulmonų Koranas leidžia vyrui turėti daugiau kaip vieną žmoną. Naujajame testamente vienpatystė nurodoma tik Bažnyčios tarnautojams, bet nėra tokio nurodymo eiliniams tikintiesiems. 1249 m. Christburgo sutarties tekste nurodoma, kad pagonys prūsai taip pat praktikavo daugpatystę, o lietuvių kultūra, etika ir religija buvo labai artima prūsams, tad logiška galvoti, jog tai galėjo būti bendri baltų papročiai.
Nors visi šie atvejai nurodo patriarchalinę privilegiją, pats principas leisti žmogui turėti daugiau, negu vieną šeimos partnerį fiksuotas aiškiai ir plačiai. Mūsų dienomis daugvyrystė galėtų būti prilyginta daugpatystei ir abi galėtų būti įteisintos, jeigu tam atsirastų politinės valios. Tad kas gi trukdo? Kodėl CSĮ, kuris net nėra visapuses šeimos teises suteikiantis dokumentas, nėra numatyta poligamijos galimybė? Kodėl apribojimas skaičiumi paliekamas?
Heteroseksualius ir homoseksualius asmenis jungia meilė? Poliamorinių santykių dalyvius lygiai taip pat. Heteroseksualūs ir homoseksualūs santykiai kitiems netrukdo? O kam ir kuo trukdo poliamoriniai santykiai? Poligamija daugumai piliečių moraliai nepriimtina? Tegul niekas neįsižeidžia, bet pažiūrėkime, ką statistika sako apie Lietuvos gyventojų nuomonę homoseksualumo atžvilgiu. Tiek už, tiek prieš argumentai vienodi. Pagaliau poligamija nėra vien heteroseksualų reikalas: kodėl biseksualus asmuo, mylintis vyrą ir moterį, negalėtų su jais abiem sukurti teisinių ir socialinių santykių?
Poligamija nėra vieno partnerio išdavystė su kitu. Antrasis partneris ateina ne vietoj, o šalia pirmojo. Poligaminių santykių įteisinimas leistų jų trokštantiems piliečiams tapti laimingais. Tai sukurtų pridėtinę socialinę ir ekonominę vertę, nes laimingi piliečiai geriau dirba ir daugiau sumoka mokesčių. Pagaliau CSĮ, leidžiantis kurti poligaminius santykius teisine forma, suteiktų socialines garantijas poliamorų vaikams. Deja, dėdamiesi modernūs vis dar skendime gūdžiuose viduramžių supratimuose apie moralę. Kas šiais laikais gali primesti savo moralę kitiems?
Poliamorai taip pat yra žmonės ir šios valstybės piliečiai. Jie taip pat nori džiaugtis. Ar į tai bus atsižvelgta?