Anglijos kasininkė nuo kolegės iš Lietuvos skiriasi ne tik gaunamo atlyginimo dydžiu, bet ir kitais labai svarbiais dalykais. Ten, toli nuo Lietuvos, kasoje aptarnauja neskubant, tačiau kokybiškai. Pasisveikinama nepriverstinai, nusišypsoma, o pati kasininkė primena žmogų, dirbantį šį darbą bent jau nebėgdama nuo bado.
Kitas klientas aptarnaujamas tik tuomet, kai iš kasos išeina prieš jį buvęs pirkėjas su savo pirkinių maišeliais. Jam padėkojama, atsisveikinama. Klientas yra žmogus, kuris gerbiamas visada ir net už prekybos centro ribų. Yra tam tikra kultūra, abipusė pagarba. Tai visiškai neprimena statistinės situacijos lietuviškajame prekybos centre.
Populiariame tautiškame prekybos centre pati nemaloniausia apsipirkimo proceso dalis yra būtent atėjimas į kasą. O tai privalai daryti, nes kaip gi kitaip susimokėsi už pirkinius? Savitarnos kasų dažnai nėra, o internetu užsisakyti prekes ne visada gali. Kasose stebina nuolatinis skubėjimas, prekių mėtimas, pernelyg didelis uolumas. Čia brangi kiekviena sekundė ir jeigu kas nors nesuspės – taps šio konvejerio priešu amžinai.
Jei jau su tavim pasisveikins, tai dažniausiai tyliai, nenuoširdžiai, kiek liūdnokai. Priverstinis pasisveikinimas, kuris toks visai nebūtinas, bet juk gautas įsakymas iš parduotuvės administracijos, o įsakymus reikia vykdyti. Žmogiškumo galima kartais daugiau surasti savitarnos kasoje nei vietinio prekybos centro kasoje, kurioje ne žmogiškumas svarbiausia, o pelnas ir greitis.
Labai svarbi taisyklė perkant Lietuvoje: pirmiausiai prekes susidėk į pirkinių maišelius, tik tuomet susimokėk. Nors šią itin svarbią taisyklę daugelis jau žino, tačiau atsiranda ir žioplių, gal atostogaujančių emigrantų, kišančių pagalius į sklandų konvejerio darbą. Kai kurie skubėdami pamiršta, nes skubėti būtina – konvejeris negali sustoti. Vargšas suklydęs pirkėjas pirmiausiai susimoka už prekes, o tik tuomet pradeda jas krauti į pirkinių maišelius. Tai kitos probleminės situacijos pradžia.
Ką daro kasininkė? Gal palaukia? Ji ima ir pradeda nuskaityti kito pirkėjo prekes, nes, atrodo, įsakymas duotas nesustoti, nestabdyti konvejerio jokiais būdais, net jeigu už lango prasidėtų karas. Argi gali tas paprastas mirtingasis paprašyti kasininkės sustoti? Nors klientas visada teisus, tačiau viršininkas teisesnis ir esamos tvarkos griauti nevalia. Tokiais atvejais atsiskaičiusiojo už prekes pirkėjo prekės ,,šiek tiek“ susimaišo su kito pirkėjo prekėmis. Skubėjimas tokiais atvejais jokios naudos neduoda, nes atlikus procesą kokybiškai lėčiau rezultatas būtų kur kas geresnis.
Angliška tvarka – tavęs neaptarnaus, jei kasoje vis dar yra kitas pirkėjas. Jei krauna prekes į maišelius, tai reiškia, kad jis vis dar ne visiškai apsipirko. Pirkimo procesas baigiasi ne tuomet, kai už prekes atsiskaitoma, o tuomet, kai pirkėjas išeina iš kasos. Juk pirkėjas lieka žmogumi ir po atsiskaitymo, o žmogų gerbti reikia net ir tuomet. Žinoma, kad konvejerio principu veikiančioje kasoje toks reiškinys kaip pagarba žmogui yra sunkiai įmanomas, nes tai tiesiog nenumatyta įsakymuose, taisyklėse ir šiaip tai nereikalinga praktika žiūrint vietinio verslo akimis.
Atrodo, kokia paprasta ta kasa, koks tai nesvarbus dalykas. Lyg ir nereikšminga, tačiau tai tik vienas pavyzdys dideliame negražiame paveiksle, susidedančiame iš daugybės mažų dalelių. Tos dalelės aplink mus: keliuose galiojanti (ne)kultūra, darbo (ne)kultūra darbe, (ne)kultūra politikoje, (ne)kultūra...mažesnis – silpnesnis, sutrinkime ir sunaikinkime jį dėl bendros gerovės.
Kasininkė-robotas yra tik didžiulio tinklo maža dalelė, atspindys liūdnos tikrovės, kurioje mes gyvename ir apgaudinėjame, kad viskas gerai. Ji tik žmogus su mažu atlyginimu, verta greičiau ne pagarbos, o užuojautos. Tik dar vienas liūdnas vietinio verslo darbuotojas. Beveidis, bevardis, kasininkas Nr. 5971. Su įsakymu šypsotis ir sveikintis. Ar mes galime įsakyti kasininkės darbdaviui pagaliau būti žmogumi?
DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!
Norite pasidalinti savo mintimis? Esate dirbę aptarnavimo sferoje? Papasakokite kaip sekėsi! Rašykite žemiau arba el.paštu pilieciai@delfi.lt: