Ne taip seniai turistai iš užsienio pakliuvo į eismo įvykį, kai į juos, sustabdytus kontroliuojančių pareigūnų automagistralėje, atsitrenkė kita transporto priemonė. Panašu, kad jokių išvadų dėl transporto priemonių stabdymo procedūrų padaryta nebuvo.
Kodėl policijos pareigūnai, jokio pažeidimo nepadariusią transporto priemonę „Ford“, susistabdė pagrindinio Radviliškio kelio sankryžoje? Tokioje vietoje susistabdyti eismo dalyvius draudžia tiek Kelių eismo taisyklės, tiek Policijos patrulių veiklos instrukcija, kurią patvirtino generalinis policijos komisaras.
Jei išsigandęs „Ford“ vairuotojas sustojo sankryžoje ir prieš pėsčiųjų perėją, buvo galima paprašyti jį išsukti iš pagrindinės miesto arterijos į šalutinį keliuką eiliniam patikrinimui.
Deja, kaip interviu sakė sustabdytame „Ford“ buvę asmenys, jiems jau buvo atiduodami dokumentai. Tai yra, patikrinimo veiksmas atliktas ir pasitraukti neprašyta nei nuo sankryžos, nei nuo perėjos. Taip atsirado kliūtis pirmojoje eismo juostoje. Nors ir trumpam laikui, bet su kraupiomis pasekmėmis.
Labai dažnai važiuojant automagistrale matoma situacija – policininkas iššoka iš savo transporto priemonės ir moja lazdele. Mašinų srautas juda 120-130 kilometrų per valandą greičiu abiejose eismo juostose ir staiga visi priversti spausti stabdžius, nes prasideda blaškymasis.
Kiti eismo dalyviai, dešimtys mašinų per minutę, priversti staigiai manevruoti, persirikiuoti dėl atsiradusios kliūties automagistralėje – sustojusio automobilio, darinėjamų durų ir vaikštančių asmenų.
Po to policininkas vaikšto, pažeidėjas vaikšto – o juk pėsčiųjų eismas apskritai draudžiamas automagistralėje. Ar tai yra būtinasis reikalingumas? Kodėl Vokietijoje policijos automobilis automagistralėje stabdydamas aplenkia pažeidėją ir užsidega užrašas „Sek paskui mane“ galiniame lange. Tuomet kartu vykstama iki artimiausios aikštelės ir ten aiškinamasi dėl pažeidimo.
Lietuvoje ir Vokietijoje policininkų mašinos vienodai naujos ir turi vienodą įrangą, kameras. Bet įpročiai – skiriasi dešimtmečiais.
Akivaizdu, kad jei kažkas juda 130 kilometrų per valandą greičiu ir staiga yra priverstas visiškai sustoti dėl į kelią iššokusio policininko susidaro milžiniškas greičių skirtumas. Tokia kliūtis – ne kelio darbai, apie kuriuos įspėjama prieš kelis kilometrus.
Vaizdo klipe labai aiškiai matyti, kad sunkvežimį „Daf“ stabdęs policininkas tinkamai įvertino, kad transporto priemonė nestoja ir pasitraukė į šalį. Jam pavojus sukeltas nebuvo ir jis akivaizdžiai rengėsi sėsti į automobilį pas trečiąjį policininką vytis „Daf“.
Tačiau pirmojoje juostoje buvo kliūtys – neleistinoje vietoje, sankryžoje prieš perėją sustabdytos transporto priemonės. Šias ir kliudė „Daf“.
Nebūtų tų kliūčių – suvestinėje girdėtume „apie sulaikytą kelis kartus baustą sunkvežimio vairuotoją“, o ne kraupią žūtį. Juk sunkvežimį pavyti nėra sunku su moderniomis policijos mašinomis, kuriomis aprūpinta policija.
Kitas klausimas – kodėl policijos pareigūnai nevykdė kito Policijos patrulių veiklos instrukcijos punkto – „26. Tamsiuoju paros metu <...> stabdyti transporto priemonę šviečiančia reguliuotojo lazdele arba skrituliu su raudonu atšvaitu, įjungus tarnybinės transporto priemonės mėlynos ir (arba) raudonos spalvos švyturėlius.“ Švyturėliai stabdant sunkvežimį „Daf“ naudojami nebuvo – tai akivaizdu vaizdo įraše.
Labai nesinori teisinti „Daf“ vairuotoją, nes jis buvo girtas ir tai yra ypač šiurkštus pažeidimas. Neverta spėlioti – matė sunkvežimio „Daf“ vairuotojas stabdantį policininką, ar nematė. Tačiau jei esi kelyje ir kišiesi į eismą stabdydamas transporto priemones – turi būti matomas.
Kelininkams šis klausimas jau seniai nebekyla. Visi apvažiavimai pažymimi geltonais mirksiukais kaip ir dirbančios kelininkų mašinos. Lėtini eismą, trikdai jį – turi būti matomas, ir ne šiaip sau – o ryškiai matomas.
Liūdna, bet akivaizdžiai matyti, kad policininkai stabdymo procedūras atlikinėjo netinkamai. Stabdė transporto priemones bet kur ir bet kaip. Nebuvo atsižvelgta nei į tai, kad tamsus paros metas, nei į tai, kad dėl sustabdytų „Ford“ ir „Audi“ atsirado kliūtys pirmojoje eismo juostoje įvažiuojant į Radviliškį iš Panevėžio pusės.
Sunkvežimio „Daf“ vairuotoją įvertins teismas. Tačiau norėtųsi, kad vidaus reikalų ministerijos valdžia ne vien politikuotų, bet ir imtųsi sau pavaldžių įstaigų priežiūros. Neturėtų būti leidžiama stabdyti automagistralėse tiesiog mojuojant lazdele, dėl ko prasideda automobilių blaškymasis ir vaikščiojimai po važiuojamąją dalį.
Neturėtų būti leidžiama stabdyti ir kitur tokiose vietose, kur sustabdytos mašinos iš karto tampa kliūtimis kitiems eismo dalyviams. Kad nekiltų pavojus nei sustabdytiems asmenims, nei kontroliuojantiems pareigūnams. Tad policininkų darbo kultūra ir darbo saugos standartai turi būti aukščiausio lygio.
Generalinis komisaras Linas Pernavas per spaudos konferenciją, surengtą dėl tragiško įvykio, tikino, kad pareigūnai viską atliko taip, kaip priklauso.
DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!