Visų pirma, kiekvieną savaitę stebiu karo prievolininkų sąrašą (https://sauktiniai.kam.lt/) ir kaip vyksta procedūros šauktinių atžvilgiu. Pastebėjau, jog praėjus dokumentų pateikimo terminui, tokio šauktinio įrašo eilutėje atsiranda įrašas, kad šaukimo procedūros vykdomos, nors praeitą savaitę akivaizdžiai matai, jog yra šimtai šauktinių, kurie tą terminą tikrai praleis ir nieko nepadarys, kad pateiktų prašomus dokumentus.
Dar daugiau, jau yra tekę skaityti, kad vienais metais buvo tūkstančiai prievolininkų, kurie tiesiog praleido dokumentų pateikimo terminą ir taip pradėjo „rinktis baudas“. Aišku, nepasakysiu, kiek tokių šiais metais, bet vargu, ar yra pagrindo tikėtis, jog situacija pasikeitė. Tačiau galbūt būtų gerai, jeigu tokia informacija visuomenei būtų teikiama? Turbūt nėra korektiška pateikti tokios informacijos prie karo prievolininko įrašo eilutės, tačiau skaičius, kuris rodytų, kiek yra šauktinių laiku nepateikusių dokumentų, visuomenei būtų įdomus, nes tai parodytų, kiek turime neatsakingų ir tarnybos vengiančių piliečių, ir leistų pagrįsti, ar mano toliau šiame tekste pateiktas pasiūlymas taikyti kitokio pobūdžio nuobaudas yra pagrįstas.
Toliau yra dar įdomiau. Tai yra, taikomos nuobaudos už tarnybos vengimą. Lyg ir sako mums, kad visi, vengiantys tarnybos, gaus baudas, niekas jų neišvengs. Gerai, bausmės neišvengiamumu galbūt ir galima tikėti, nors būtų gerai irgi žinoti statistiką, kiek prievolininkų jau gavo tokias baudas, keli gavo baudas už antrą vengimą, keliems buvo pritaikytas Baudžiamojo Kodekso straipsnis. Tai parodytų, kaip kariuomenė efektyviai vykdo karo prievolės vengimo prevenciją. Ir kartu parodytų, ar nėra taip, kad kariuomenei dėl prastos nuobaudų sistemos tenka dirbti daugiau nei būtų galima.
Toliau juokina taikomų nuobaudų dydis. Taikoma nuobauda, jeigu skiriama administracinė nuobauda, tėra vargani 30 Eur ir 300 Eur – daugiausia. Ar tikrai manote, kad visi vengiantys tarnybos piliečiai jaustųsi nuskriausti praradę 300 Eur? Yra tokių, kurie tiek uždirba, kad jiems tie eurai – kaip kitiems centai. Kitaip tariant, tokia nuobauda dažnu atveju net nepadarytų norimo poveikio, prievolininkas tarnybos toliau vengtų.
Dar daugiau, verta pakalbėti ir apie galimybę pritaikyti baudžiamąją atsakomybę. Atrodo, viskas gan rimta – gali grėsti kalėjimas iki trejų metų. Bet ar tikrai? Koks teismas skirtų tokią bausmę, jeigu baudžiamasis nusižengimas yra pirmas per visą prievolininko gyvenimą, o pats nusižengimas yra gerokai lengvesnis negu, pavyzdžiui, žmogaus nužudymas, suluošinimas ar narkotinių medžiagų platinimas. Būtent, joks netaikys. Taigi, geriausiu atveju galima tikėtis, kad asmeniui būtų paskirta bauda arba areštas. Tačiau tuo viskas nesibaigia. Žmogus, kuriam pritaikytos sankcijos pagal Baudžiamąjį Kodeksą, jau laikomas teistu, vadinasi, žmogus jau tarnauti kariuomenėje nebegali, nes yra teistumas. Pati kariuomenė teigia, kad teistų asmenų neima. Iš to išeina, kad esama nuobaudų sistema yra paprastas būdas išvengti tarnybos, uždirbančiam daugiau nei minimumą – rinktis baudas, gauti teistumą, viską susimokėti, apsimesti, kad gailisi, ir tarnybos bus išvengta.
Tad ką noriu pasakyti, administracinio ar baudžiamojo pobūdžio sankcijų taikymas realiai yra ne bausmė, o spraga, leidžianti sėkmingai išvengti karo prievolės, elgtis nepilietiškai. Ir tai, manau, turėtų būti kitaip sprendžiama. Visų pirma, mano nuomone, reikėtų panaikinti baudžiamosios atsakomybės taikymą, jog karo prievolininkas niekaip negalėtų išvengti tarnybos. Sutikime, nors prievolės vengimas yra rimtas nusikaltimas, bet tai yra ne nužudymas, kito žmogaus suluošinimas ar narkotikų platinimas. Kitaip tariant, pati veika neturi sunkaus ar net apysunkio nusikaltimo požymių. Todėl verta panaikinti baudžiamojo pobūdžio taikymą išvis.
Tad išeitų, kad verta palikti tik administracinio pobūdžio pritaikymą. Ar tai padėtų priversti prievolininkus nevengti tarnybos? Dar nemanau, nes baudos ganėtinai juokingos. Manau, jos turėtų būti gerokai padidintos. Pavyzdžiui, būtų galima už pirmą vengimą skirti 3000 Eur baudą arba 10 proc. nuo asmens metinių pajamų, jeigu 10 proc. nuo metinių pajamų yra daugiau nei 3000 Eur. Už antrą vengimą – jau 6000 Eur arba 20 proc. nuo metinių pajamų, jeigu tai yra daugiau nei 6000 Eur. Kitaip tariant, galėtų būti +3000 Eur arba +10 proc. nuo metinių pajamų už kiekvieną ignoravimą. Galbūt skaičiai ir kiti galėtų būti, bet čia jau juk galima skaičiuoti, analizuoti.
Pati nuobaudų esmė yra tokia – už karo prievolės vengimą turi būti gerokai didesnės finansinės bausmės, tai yra, tokios, kurios visiškai panaikintų motyvaciją siekti išvengti karo prievolės neturint tam jokių pagrįstų priežasčių. Juk turint pagrįstas priežastis, galima rašyti prašymą tarnybai atidėti. Pavyzdžiui, pagal 2018-04-30 duomenis, tarnyba buvo atidėta jau 3493 prievolininkams, kas akivaizdžiai įrodo, jog kariuomenė kiekvieną prašymą priima ir įvertina rimtai, nors yra tekę girdėti nusiskundimų, jog ne visai taip yra, bet skaičius kalba pats už save. Grįžtant prie bausmių, tai, jeigu būtų tokios bausmės kaip siūlau, tuomet manau, kad prievolės nevengtų absoliučiai niekas. Net ir turtingi asmenys, nes jie kentėtų jau dėl +10 proc. nuobaudos, kas yra itin daug net ir tokiam žmogui.
Kas svarbiausia, administracinė nuobauda galėtų būti taikoma kiek norima kartų, tačiau tai vis tiek nepadėtų tarnybos išvengti, nes nebūtų įmanoma pasiekti teistumo. Manau, tokiu būdu absoliučiai niekas nebandytų išvengti tarnybos „rinkdamiesi baudas“, o tiesiog geriau apgalvotų, ar tikrai yra rimtų priežasčių, dėl kurių tarnyba galėtų būti atidedama. O dabar, jeigu tokių žmonių yra tūkstančiai, galimai per juos nukenčia tie, kurie turi rimtų priežasčių tarnybai atidėti dėl finansų, paskolų, bet kariuomenė jau nelabai gali atidėti, nes mato, kad laikas surinkti šauktinius senka, tinkamų savanorių vis dar neužtenka. Ar kariuomenė taip daro, kai atidėjimo priežastys yra sunkiau įvertinamos, nežinau, bet tikėtina, kad kai kuriais atvejais yra priversta taip daryti.
Ir paskutinis siūlymas. Tarkime, prievolininkas, net ir įgyvendinus mano siūlomas nuobaudas, vis vien piktybiškai vengs tarnybos ir kažkokiu stebuklingu būdu jos išvengs, nes einamaisiais metais jau bus baigta formuoti padalinius, taigi, šauktinių iš einamųjų metų sąrašo daugiau nebereikės. Manau, šią spragą užlopyti reikėtų tokiu būdu – į kitais metais formuojamą sąrašą visus tokius vengėjus įtraukti pirmu numeriu, o likusius – tiesiog sušaukti loterijos principu (arba gal geriau būtų šaukti visus vaikinus ir merginas, pabaigusius mokyklą ar kuriems ir kurioms sukako einamaisiais šaukimo metais 18 metų?). Kitaip sakant, jeigu vengi tarnybos, atsidurtum sąraše pirmu numeriu ir galėtum toliau sau mokėti baudas, pildyti valstybės biudžetą. Tada tebus tik laiko klausimas, kada tokio vengėjo finansiniai ištekliai pasibaigs.
O valstybei bent jau šiokia tokia nauda bus, nes tokio dydžio baudos atsvertų visus administracinius kaštus.
Tad noriu paklausti mūsų Seime dirbančių asmenų, apskritai valdininkų, ir prašau neįsižeisti. Ar jūs tokie apatiški, nesuvokiantys, kas vyksta aplink jus, kaip bent jau bendrai mąsto Lietuvos piliečiai, jog nesugebate suprasti paprasto dalyko? Jeigu norite išties greičiau surinkti reikiamą skaičių prievolininkų, reikėtų taikyti visai kitokias bausmes, o Baudžiamojo kodekso straipsnių taikymą tokiais atvejais išvis panaikinti. Kas iš to gąsdinimo kalėjimu, jeigu faktiškai joks teismas už tarnybos vengimą nepasodins? Arba galbūt galite visuomenei paaiškinti, kodėl yra būtent šitaip, o ne taip kaip pasiūliau, tai yra, taip kaip galėtų pasiūlyti bet kuris labiau su situacija susipažinęs mūsų šalies pilietis ar pilietė.
Viską apibendrinus, pasiūlymo idėja paprasta – karo prievolės vengimas, manau, turėtų būti ne nusikaltimas, o tiesiog karo prievolininkui itin finansiškai nenaudinga veikla, niekaip nepadedanti išvengti tarnybos.
DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!
Norite paprieštarauti autoriui? Arba išsakyti savo nuomonę? Rašykite el. p. pilieciai@delfi. lt.