Tačiau visada pastebiu, kad nėra tikrinamos išlipančios vyresnio amžiaus (tačiau toli gražu pensininkės) moterys, į jas tiesiog nekreipiama dėmesio ir nueinama tikrinti kitų keleivių. Taip pat netikrinami ir važiuojantys moksleiviai, jie tiesiog praleidžiami.
Štai praėjusį sekmadienį, vienas kontrolierius visgi patikrino išlipti norinčių jaunuolių gaują – visi keturi neturėjo jokių bilietų. Kontrolierius paklausė, kiek jiems visiems metų, o šie atsakė – 14, 15. Mane ne juokais supykdė kontrolieriaus atsakymas: „Na tiek to, eikit“. Pasidomėjus situacija plačiau, pasirodė, kad pagautiems zuikiams iki 16 metų keleivių kontrolė neturi teisės nustatyti tapatybės, reikia skambinti tėvams, nurodyti jų duomenis. Ar keleivių kontrolė taip daro? Tikrai ne. Jie tiesiog ima ir paleidžia nepilnamečius.
Tai pajutę jaunuoliai pradeda jaustis laisvai ir tiesiog nebepirkti bilietų, nes kam to reikia, jei vis tiek nenubaus? Taip pat prasidėjo ir manipuliacijos amžiumi, nepilnamečiai neteisingai pateikia savo tikrąjį amžių ir taip gali išvengti baudos. Tai puikiai iliustruoja be bilieto važiuojančių keleivių grupė feisbuke „Pranešk, kur keleivių kontrolė. Vilnius“, kur dalijamasi sėkmės istorijomis, kaip sumelavus amžių pavyko pasprukti be baudos.
Kokia mūsų ateitis laukia? Jei jau nuo pat mažų dienų vaikams leidžiama nemokėti už paslaugas, važiuoti zuikiu, išvengti baudų... Koks pavyzdys jiems rodomas? Kad nusižengti taisyklėms galima ir nieko tokio čia neatsitiks? Žinoma, kai jau vaikui sukaks 16 metų, jis taip pat nenorės už tą bilietą mokėti, nes prieš tai juk važinėjo nemokamai! Gal tada leiskime vaikams ir nemokamai parduotuvėse apsipirkti? Puikiai suprantu, kad viešasis transportas iš oro pinigų nepaima. Už jį turime sumokėti mes: keleiviai, MOKANTYS už bilietą, savivaldybė, o tai irgi taip pat mes, mūsų sumokami mokesčiai.
Mane labai skaudina, kad mano pinigai išeina viešojo transporto nuostolių kompensavimui, kai tokie štai zuikiai nesusimoka už važiavimą. Žinoma, geriau tėvų duotus pinigus bilietams išleisti cigaretėms ar „čipsams“! Mane ši situacija nuvilia. Kodėl vieni keleiviai turi mokėti už bilietus, o kiti įgauna teisę važinėti nemokamai...
DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!
Atsidūrėte panašioje situacijoje? Norite išsakyti savo nuomonę? Rašykite el. p. pilieciai@delfi. lt arba spauskite apačioje.
Komentuoja Domantas Putrimas, SĮ „Susisiekimo paslaugos“ viešojo transporto keleivių kontrolės skyriaus vadovas
Pagal šiuo metu galiojančias keleivių ir bagažo vežimo viešuoju transportu taisykles vaikams iki 7-erių metų sostinės viešasis transportas yra nemokamas.
Šiek tiek vyresniems vaikams, pirmų - ketvirtų klasių moksleiviams, siūloma viešojo transporto lengvata – pradinuko bilietas, su kuriuo moksleiviai visus metus gali važiuoti už 10 eurų, pateikę moksleivio pažymėjimą ar kitą galiojantį dokumentą. Vyresniems moksleiviams ir studentams taikoma 80 proc. nuolaida vienkartiniams ir terminuotiems viešojo transporto bilietams – naudojantis šia lengvata, taip pat prašoma pateikti moksleivio pažymėjimą ar kitą galiojantį dokumentą.
Tokių atvejų, kai moksleiviai neturi viešojo transporto bilietų pasitaiko, tačiau pakankamai retai. Šiek tiek dažniau fiksuojami atvejai, kai moksleiviai pamiršta pažymėjimą – tuomet jiems pagal esamą tvarką viešojo transporto lengvata (t. y. 80 proc. nuolaida vienkartiniams ir terminuotiems viešojo transporto bilietams) nebegalioja. Visgi tokiais atvejais keleivių kontrolė kiekvieną situaciją ir jos aplinkybes vertina individualiai – pavyzdžiui, prasidėjus mokslo metams, moksleiviai po vasaros atostogų natūraliai dažniau būna išsiblaškę, pamiršta reikalingus dokumentus, tad viešojo transporto keleivių kontrolė atsižvelgia į įvairias situacijas ir yra lanksti bei tolerantiška.
Norime paminėti, kad visos situacijos yra nagrinėjamos individualiai, tačiau pagal keleivių ir bagažo vežimo viešuoju transportu taisyklėse numatytą tvarką moksleiviams, pažeidusiems nustatytą tvarką, pirmąkart taikoma 5 eurų dydžio bauda, o vėliau – 8 eurų dydžio bauda.
Apibendrindami norime pridurti, kad moksleiviai sostinėje tikrai yra pakankamai pavyzdingi, todėl viešojo transporto kontrolė retai susiduria su probleminėmis situacijomis.