Į „Delfi“ kreipėsi skaitytojas Algimantas, kuris teigė, kad dirbant troleibuso vairuotoju buvo užpultas agresyvių jaunuolių.
„Dėl keleivių bilietų kontrolės. Dirbu troleibuso vairuotoju Kauno autobusų parke. Liepos 14 dieną, dėl tos pačios kontrolės buvau užpultas agresyvios jaunų,iš elgesio pradedančių banditų grupės,kai pareikalavau atsižymėti bilietus. Puolė staigiai ir labai agresyviai,nepaisydami mano amžiaus,tarsi aš pareikalavau kažko labai neteisėto.
O tik vykdžiau savo pareigą. Buvo iškviesta policija,ji atvyko gan greitai,bet šita gauja vis tiek spėjo išnykti tarp namų.Patyriau didžiulį stresą,teko kviesti greitąją pagalbą,nes užspaudė širdį. Kokias poveikio priemones mes turime prieš agresyviai nusiteikusius keleivius,kurie kad ir pro priekines duris įlipę, eina ir praeina pro vairuotoją, kaip pro tuščią vietą.
Neturim jokių priemonių. Esam beginkliai,uždaryti mažoje kabinoje,erdvės pajudėti gynybai nėra. Bet koks banditas kumščiu ar koja gali išmušti apsauginį stiklą ir sužaloti,sumušti vairuotoją. Ar mes čia kokie karatė meistrai,kad galėtume pasipriešinti kiekvienam bandiūgai?
Kodėl mes turime kiekvienam sustojime iš keleivių girdėti šūksnius ir užgauliojimus: „ar tu debilas,ar aklas,toks ir anoks,kad neatidarai durų ir pan.“ Per vadovybės sprendimus,kaip ir buvo viename straipsnyje paminėta,keleiviai laiko mus savo priešais. Ir mes su tokia sudirginta emocine būsena turim 8–9 val dirbti linijoje,būti atidūs,laikytis grafiko ir pan.
Tegul keleivių kontrole ir užsiima kontrolieriai. Kaip minėjau,mes jokių priemonių sutramdyti agresyviems keleiviams neturim. Jie paprasčiausiai nepaiso vairuotojo reikalavimų. O dirbant vakare ta kontrolė tampa ypač pavojinga. O ir tai kontrolei nėra laiko, grafikai suspausti iki minimumo. Savo sveikatą ir išsaugotas nuo sugadinimo troleibusas mums yra svarbiau negu, kokių agresyvių keleivių kontrolė. Dirbkim visi savo darbą “, – rašė skaitytojas.
„Delfi“ pasidomėjo šia situacija ir kreipėsi į UAB „Kauno autobusai“ komentaro apie susiklosčiusią nesaugią vairuotojams situaciją.
„Kauno autobusų“ transporto eksploatacijos direktorius R. Stankaitis teigė, kad keleivių kontrolė nėra nauja vairuotojų pareiga.
– Ar vairuotojai turi užtikrinti keleivių kontrolę ar tai daro kontrolieriai?
– Viešojo transporto vairuotojai turi teisę prašyti keleivio įsigyti bilietą, pažymėti bilietą viešojo transporto kortele ar parodyti Žiogo programėlėje pažymėtą bilietą. Vairuotojai neatlieka tiesioginių keleivių kontrolieriaus pareigų, tačiau turi atkreipti dėmesį, kad įlipantys keleiviai turėtų bilietus ir, kad visi keleiviai viešuoju transportu keliautų atsakingai.
Svarbu paminėti, kad tai nėra nauja vairuotojų pareiga, kuri keistų jų darbo specifiką. Vežamų keleivių bilietų patikra visada buvo viena iš vairuotojų vykdomų darbo funkcijų, o nuo šiol ji yra motyvuojama darbo užmokesčio didinimu. Keleivių ir bagažo vežimo Kauno mieste taisyklėse bei autobusų ir troleibusų vairuotojų pareiginiuose nuostatuose yra nurodyta, kad vairuotojai turi teisę tikrinti vežamų keleivių bilietus ir neturintiems jų parduoti arba keleivį išlaipinti, jeigu keleivis atsisako įsigyti bilietą. Nei pareiginiai nuostatai, nei darbo sutartis dėl šių nuostatų nebuvo keičiami.
– Kai vairuotojai nukenčia nuo keleivių, kokių priemonių yra imtasi?
– Ne tik keleivių, bet ir vairuotojų saugumas yra mūsų prioritetas. Tokių situacijų, kuriose vairuotojai nukenčia nuo keleivių, pasitaiko labai retai, tačiau vairuotojai yra supažindinti, kad iškilus pavojui svarbiausia yra laikytis pagrindinių saugumo priemonių – likti savo darbo vietoje bei kviesti saugumo tarnybą ar policijos pareigūnus.
Visose transporto priemonėse yra įrengtos vaizdo stebėjimo kameros, todėl visa filmuota medžiaga apie įvykius transporte, įskaitant ir vairuotojų užpuolimus, yra perduodama nagrinėti policijai. Įvykus eismo įvykiui ar incidentui autobuse/troleibuse, kurio metu vairuotojas nukentėjo ir dėl to tęsti darbo nebegali, visuomet suteikiama visokeriopa pagalba pagal poreikį.
– Ar vairuotojams suteikiamos kokios savigynos priemonės?
– Konkrečios savigynos priemonės vairuotojams nėra suteikiamos, tačiau vairuotojų saugumu transporto priemonėje yra pasirūpinta. Įsigyjant transporto priemones itin didelis dėmesys skiriamas vairuotojo kabinos įrengimo specifikacijai. Kabina turi būti kuo daugiau uždaresnė, kad vairuotojas būtų apsaugotas ne tik nuo agresyvių keleivių veiksmų, bet ir nuo kitų išorinių veiksnių, pvz., virusinių ligų plitimo.
Dėl saugumo užtikrinimo taip pat visose transporto priemonėse įrengtos vaizdo stebėjimo kameros, kurios veikia,kaip prevencinė priemonė bei padeda surasti keleivius, kurie apgadino transporto priemonę, fiziškai ar emociškai paveikė transporto priemonės vairuotojus.
– Kaip vairuotojas turėtų sutramdyti agresyvius keleivius, o ypač tamsiu paros metu?
– Visada vairuotojams primename, kad tramdyti agresyvių keleivių jie neturėtų. Jie turėtų likti savo vietoje, kuri užtikrina jų pačių saugumą bei pranešti apie reikalingą pagalbą. Likdami savo kabinoje jie gali išvengti agresyvių bei neprognozuojamų keleivių veiksmų.
- Ar bus ar yra galvojama apie apsaugos/kontrolės steigimą šalia vairuotojo?
– Kol kas nėra planuojamas apsaugos/kontrolės steigimas šalia vairuotojo.