Autokroso varžybos skaičiuose
Paskutinis Aukštaitijos mėgėjų autokroso sezono etapas sutraukė rekordinį skaičių dalyvių. Jų finaliniam etapui užsiregistravo net 37. Prieš vardijant klasių nugalėtojus ir prizininkus verta paminėti ir bendrą sezono statistiką. Per sezoną, kurį sudarė šeši etapai, trasas išbandė net 54 skirtingi vairuotojai, kurių gretose buvo galima išvysti ir tris merginas. Būtų tobula, jei visi 54 dalyviai turėtų galimybę kitąmet dalyvauti kiekviename etape. Deja, apie tokią statistiką pasvajoti negali net Lietuvos autokroso čempionato organizatoriai. Ką jau kalbėti apie tuos, kurie šiame sporte dažniausiai važiuoja be rėmėjų pagalbos, savo lėšomis.
Kartu su krosu po Aukštaitiją
Aukštaitijos mėgėjų autokroso sezonas prasidėjo pirmuoju etapu Rokiškyje. Į jį susirinko 25 dalyviai. Vėliau sportininkai rinkosi į Biržų rajoną, kur jų gretos sumažėjo iki 22. Po to sekė trečiasis etapas Kupiškyje. Atnaujinta trasa čia priviliojo net 35 lenktynininkus. Ketvirtasis etapas surengtas Joniškio trasoje subūrė 25 dalyvius. Penktojo etapo batalijos vyko Ramygalos trasoje, kur varžėsi 32 sportininkai. Galiausiai šeštasis, finalinis etapas į Bajorų trasą sukvietė 37-ių sportininkų legioną.
Jaunimo klasėje – biržiečio triumfas
Šioje klasėje, lemiamose lenktynėse startavo 7 dalyviai, tačiau paskutinis etapas Rokiškyje klostėsi pagal biržiečio Eriko Narbuto scenarijų. Vaikinas stabiliai ir šaltakraujiškai suko ratus visuose važiavimuose ir visai nekvaršino sau galvos dėl to, jog finišuos antroje vietoje. 17-os taškų, skiriamų už antrą vietą, jam pakako aukščiausiam laipteliui sezono įskaitoje užimti. Šeštame etape greičiausias buvo Domas Meilus, kuris šio sezono rikiuotėje, jaunimo klasėje užėmė garbingą trečią vietą. Trečias finaliniame etape finišavo Karolis Petrovičius, kuris, visą sezoną mynęs ant kulnų Erikui Narbutui, šiemet liko trečioje vietoje.
Beje, finalinis važiavimas Karoliui Petrovičiui buvo gana kovingas. Jis ne kartą šonais glaustėsi su Ernestu Stumbriu. Verta paminėti ir vieną kontaktą, po kurio Karolis Petrovičius vos nepatyrė „stogo“. Jaunasis Ernestas Stumbrys oponento automobilį vidinėje posūkio dalyje užstūmė ant šlaito. K. Petrovičiaus „VW Golf“ jau buvo pakilęs dviem ratais į orą ir bepradedąs verstis, tačiau atsirėmė stogu į Ernesto „Mazda MX-3“ šoną ir sėkmingai vėl nusileido ant žemės.
Ne efektingai, bet efektyviai arba tegyvuoja stabilumas
Ši klasė finaliniam etapui subūrė 9 sportininkus. Papramogauti į paskutinį etapą atvyko ir visų didžiai gerbiamas Stasys Norkus. Jis šiemet važiavo pensiniu režimu, ir trasose apsireikšdavo lyg jaunas mėnulis - tik retkarčiais. Įvairiuose etapuose veteranas startuodavo netgi skirtingais automobiliais, o į Rokiškį šį kartą atvyko „Seat Ibiza“ bolidu ir daugelį nustebino savo pasirinkimu važiuoti klasėje. Joje automobilius į priekį gena 1,6 litro darbo tūrio varikliai. Nieko nestebino ir tai, kad šioje klasėje, paskutiniame etape Stasys Norkus ir nugalėjo. Už jo liko Nerijus Mišenis su „Seat Toledo“, o trečias šachmatinę vėliavą kirto Egidijus Nevulis.
O dabar metas pakalbėti ir apie šios pastraipos antraštėje slypinčius žodžius. Egidijus Nevulis, ko gero, puikiai moka matematiką, tad pernelyg nesirūpino tuo, kad lemiamame etape finišavo tik trečias. To jam pakako, kad stabiliai aukštose pozicijose visuose etapuose važiavęs, jis į viršų galiausiai kėlė pelnytą pirmosios vietos taurę M-1600 klasės metinėje įskaitoje. Antros vietos taure šioje klasėje už per metus nuveiktus darbus apdovanotas Almantas Januševičius, o trečioji vieta atiteko Remigijui Januševičiui. Abiems vyrams galima spausti dešinę už tai, kad jie šiuos trofėjus iškovojo vairuodami senus „Žigulius“.
M-2000 klasės lyderiui nesutrukdė net ir nesėkmės
M-2000 klasėje startavo 10 dalyvių, o čia rimčiausiu pretendentu į aukščiausią vietą sezone buvo Gražvydas Venckus. Tačiau dar prieš startą jo „Opel Astra“ pradėjo rodyti kaprizus. Deja, Gražvydą persekiojo nesėkmės ir finaliniame važiavime jis liko devintoje vietoje. Šeštame etape pirmą vietą užėmė šokinėjantį „VW Golf“ vairuojantis Giedrius Janavičius. Antras liko Eitvidas Bačiulis, o trečiąją vietą išplėšė Žilvinas Kauneckas, kuriam šį sezoną pagalius į ratus šiek tiek kišo gendanti technika.
Užsidirbę atitinkamą kiekį taškų paskutiniame etape, dalyviai pasidalijo ir sezono taures. Čia, nepaisant nesėkmės paskutiniame etape, aukščiausią vietą užėmė Gražvydas Venckus. Dėka sėkmingo šeštojo etapo, antra viso sezono pozicija M-2000 klasėje atiteko „spyruokliuojančio“ „VW Golf“ vairuotojui Giedriui Janavičiui. Vos tašku nuo jo atiliko ir šiemet trečią vietą užėmė autokroso veteranas Vitalis Sarsevičius.
Didžiausia šeštojo etapo Rokiškyje nesėkme galima pavadinti Raimundo Kukenio pasirodymą. Nors jis prieš šį etapą sezono įskaitoje turėjo ambicijų žengti ant prizininkų pakylos, tačiau paskutiniame važiavime nulūžus jo „Opel Kadett“ ratui, visos sportininko viltys žlugo. Įkąsti šios klasės prizininkams Raimundas Kukenys galės bandyti nebent kitąmet.
OPEN klasėje – garbingai pabaigtas sezonas
Paskutiniame etape Rokiškyje vėl apsireiškė Dalius Valiukas, su savo keturių varomų ratų „VW Golf“. Jis Aukštaitijos mėgėjų autokroso sezone jau buvo pasirodęs varžybose, kurios vyko Kupiškyje. Tačiau Rokiškyje pirmą vietą užėmęs Dalius Valiukas konkurentu buvo nebent pats sau, mat dėl sezono apdovanojimų čia vyras nekovojo. Antrą vietą finaliniame etape užėmė Deividas Vareika, o trečias finišavo itin linksma mechanikų komanda pasižymintis Artūras Stanys.
Viso sezono OPEN klasės įskaitoje per plauką pirmoji vieta atiteko Donatui Stašiūnui – Žvėriui. Jis finalo važiavime patyrė gedimą, tačiau uždirbo šiek tiek taškų. To pakako, kad jis, surinkęs 90 balų, vos dviem aplenktų Deividą Vareiką.
O dabar metas užsiimti matematika. Konkrečiau – jos teorija. Jei paskutiniame etape nebūtų startavęs Dalius Valiukas, o etapo nugalėtoju būtų tapęs Deividas Vareika, pastarasis, ko gero, sezono rikiuotėje vienu tašku būtų aplenkęs Donatą Stašiūną. Tačiau „kas būtų, jeigu būtų“ jokiame sporte nevertinama nei taškais, nei taurėmis. Taigi, teisėjų verdiktas aiškus - Žvėris pirmas, Deividas antras, o trečias ir etape ir sezone – dar vienas panevėžietis, jau minėtas – Artūras Stanys.
Komandinė taurė
Šiame etape daugiausia taškų surinko ekipa, kuri varžėsi namų trasoje. Rokiškėnai šeštame etape pelnytai iškovojo šį kolektyvinį apdovanojimą. Tiesa, visame sezone daugiausiai pergalių šventė sportininkai iš Biržų, tad jiems atiteko taurė, tituluojanti biržiečius, kaip geriausią viso sezono komandą.
Žvilgsnis į 2014-uosius. Perspektyvos
Džiugu, kad pastaruoju metu automobilių krosas išgyvena atgimimą. Bent jau toks įspūdis susidaro žvelgiant į Aukštaitijos mėgėjų autokroso šių metų sezoną. Dėliojant kitų metų sezono viziją derėtų paminėti tuos, iš kurių galima laukti staigmenų kitąmet.
Malonia tradicija tampa merginų įsiliejimas į šį vyrišką sportą. Būtų smagu, jei kitąmet moterų padaugėtų bent pora damų. Galbūt tuomet, kai trasoje varžytųsi penkios merginos, būtų galima pagalvoti ir apie atskirą jų klasę. Reikia tikėtis, kad Miglė Česnelienė, Eglė Strumskytė ir prie šių merginų paskutiniame etape prisijungusi Vidmina Blažytė sulauks dar dviejų, žinančių, kad „gazas po dešine“, bendraminčių.
Jaunimo klasėje taip pat matomos vis ryškesnės perspektyvos. Laikas nuo laiko čia iššauna Justo Lapašinsko talentas. Tikėtina, kad šis sportininkas kitam sezonui pasiruoš dar labiau konkurencingą automobilį, mat šio sezono jo „VW Golf“ jau galima rasti viename automobilių skelbimų portale. Kita, auganti autokroso viltis – Ernestas Stumbrys. Nepilnametis sportininkas į sezoną įsiliejo šiam jau įpusėjus, tačiau parodė, kad kitąmet dabartiniai jaunimo klasės lyderiai į galinio vaizdo veidrodėlius žiūrėti privalės dažniau. Nederėtų nurašyti ir Mariaus Kanopecko, Manto Laskovo ir Antano Petrėno. Tikėtina, kad jie dar parodys savo ir jų technikos charakterį.
M-1600 klasėje kitąmet kovos galima laukti iš šios klasės lyderių, kadangi apie karjeros pabaigą čia kol kas nešneka niekas. Taip pat benzino į ugnį, kaip visada, šliūkštelės Nerijus Mišenis, o jam talkinti turėtų ir jaunieji „broliai-šaunuoliai“ Arnas Grabauskas ir Vytautas Strazdauskas. Nederėtų užmiršti ir Stasio Norkaus. Galbūt jo pasirodymas paskutiniame šių metų etape Rokiškyje su „Seat Ibiza“ buvo užuomina varžovams, kad „seniukas“ pasiruošęs šturmuoti M-1600 klasės aukštumas.
M-2000 klasėje kitąmet nemažai tikimąsi iš Raimundo Kukenio, kuriam šie metai buvo jei ne užkeikti, tai bent jau tikrai nesėkmingi. Žinoma, apie lyderių norą išsaugoti titulus nėra nei kalbos, tačiau jiems iššūkį mesti gali ir Eitvidas Bačiulis. Niekas nenuvertina ir Jono Ramanausko, Žilvino Kaunecko, Dariaus Blažio, Gintaro Bėlskio, Audriaus Pavilonio ir Daliaus Varžinsko. Visi šeši ką tik išvardyti sportininkai galutinėje sezono rikiuotėje „sutilpo“ į dešimties taškų amplitudę, tad bekompromisės kovos kitąmet galima tikėtis iš kiekvieno vairuotojo.
OPEN klasėje kol kas neaiškus Donato Stašiūno likimas. Žvėries pravarde besidangstantis lenktynininkas jau anksčiau buvo užsiminęs, kad trauksis iš šio sporto. Šiuos metus jis pabaigė vyriškai, garbingai iškovodamas pirmą vietą. Ar Žvėrį matysime ir kitąmet? Tai priklauso tik nuo jo paties. Tačiau vieną dalyką galima beveik šimtu procentų užtikrinti jau dabar. Jei Donatas vis dėlto nuspręstų kitąmet irgi startuoti, paskutiniame šių metų etape sugadinta jo „Opel Corsa“ remontuojama bus vis tiek paskutinę naktį prieš pirmąsias kito sezono varžybas.
2014-aisiais kartu su Donatu šios klasės „flagmanais“ turėtų būti ir Deividas Vareika, Artūras Stanys ir Marius Kisielis. Deja, pastarajam šiemet koją kišo technika. Brangiai kainavęs jo „VW Golf“, 2013-ųjų sezone sportininką ne kartą pavedė. Aišku viena – jei kitąmet Marių dar išvysime trasose, OPEN klasės lyderiai nei prieš vieną etapą ramiai miegoti negalės. Ambicijų veikiausiai nestokoja ir Žilvinas Lingė. Šiemet sportininkas patyrė pirmąjį, krikšto „stogą“, o galbūt kitąmet jis taikysis į lyderių trejeto gretas? Klausimas lieka atviras.
Reziumė
Šis sezonas buvo įdomus, užvedantis, įtraukiantis, neprognozuojamas ir tikrai pavykęs. Dalyvių, žiūrovų, emocijų, azarto, kontaktų ir technikos gedimų, fotoaparatais užfiksuotų akimirkų per šešis etapus buvo apstu. Reikia tikėtis, kad kitąmet šio sporto lygis bei populiarumas Aukštaitijos regione tik augs, o 2014-uosius galėsime vadinti rekordiniais metais.
Daugiau nuotraukų iš finalinio Aukštaitijos mėgėjų autokroso etapo Rokiškyje galite rasti socialiniame tinklapyje „Facebook“, „Markelevicius Automoto Photography“ paskyroje.