Mano sesuo gegužės pradžioje sulauks jubiliejaus, kurį dar nuo praėjusios vasaros buvo gražiai susiplanavusi pažymėti ne giminės susibūrimu prie valgiais nukrauto stalo, o poilsio kelione. Kad būtų smagiau, į tą kelionę sesuo prikalbino vykti ir dvi savo drauges (aišku, jos susimoka pačios).

Apie ketinimus pirkti savaitės trukmės kelionę į Egiptą iš sesės sužinojau dar sausio mėnesį. Kadangi sesuo – ne iš turtuolių, patariau jai kelionės ieškotis internetu – taikomos papildomos nuolaidos. Bet, gaila, nei sesuo, nei jos draugės neturi tokios patirties. Ką gi, mielai sutikau padėti.

Vienoje kelionių agentūroje internetu, sumokėdama iš savo banko sąskaitos 1473 eurus, nupirkau kelionę į Egiptą (balandžio 2 – 9 d. laikotarpiu) sesei ir dviem jos draugėms. Pasakiau, kiek kainuoja vienam žmogui, visos trys jos man pervedė kelionės kainos sumą į mano banko sąskaitą.

Ir štai – karantinas! Kadangi minėta kelionė buvo atšaukta, sesuo ir jos draugės ėmėsi ieškoti, kaip atgauti pinigus, sumokėtus už tą kelionę.

Pasirodo, pinigai grąžinami ne sutartyje nurodytiems keliautojams, o tik tam asmeniui, kuris už kelionę mokėjo!

Nieko kito neliko, kaip kreiptis man į agentūrą, iš kurios tą nelemtąją kelionę sesei ir jos draugėms pirkau, ir paprašyti grąžinti pinigus. O tvarka, pasirodo, yra tokia: turiu rašyti prašymą nebe kelionių agentūrai, bet didesnei įmonei – kelionės organizatoriui.

Parašiau tą prašymą dar kovo 24 dieną ir elektroniniu laišku nusiunčiau. Po to pakartotinai užklausiau, kada gausiu atsakymą. Bet iki šiol – jokios žinios. Telefonu neatsiliepia.

Aišku, nesėdėjau rankų sudėjusi ir nelaukiau – vėl kreipiausi į kelionių agentūrą, kur minėtą kelionę įsigijau, bet atsakymas – tas pats. Laukite, kol atsakys didesnysis organizatorius. Tiesa, kelionių agentė dar pasiūlė neįvykusią kelionę perkelti į rudenį, bet mano keliautojoms jau ne kelionės galvoje.

Visų jų pinigai neaiškiam laikotarpiui „užšalo“ privačiame versle, o jos, provincijos gyventojos, kaip tyčia, dėl karantino prarado pajamas, finansinė būklė – katastrofinė.

Jos mane kiekvieną dieną spaudžia į kampą, kada atiduosiu pinigus, nes, kaip minėjau, tik aš tų pinigų galiu prašyti. O ką daryti man, jei organizatorius ignoruoja visus mano prašymus?

Valdžia dėl kelionių organizatorių verslo jau pasistengė – priėmė teisės aktus, kad žmonėms už neįvykusias keliones būtų dalinami kuponai, kurie galiotų metus. Na, o jei jau žmogus kelionės keitimo (į rudenį ar 2021 metus) atsisakytų, pinigai jam gali būti sugrąžinami vėliau.

Bet mano moterims, kurias aš, gero norėdama, jaučiuosi apgavusi, jau ne pagal finansines jėgas tos ateities kelionės – jos prarado pajamas ir valgyti bei už butą mokėti turi šiandien!

Nejau aš būsiu priversta iš savo pinigų padengti toms moterims neįvykusios kelionės išlaidas? Man tikrai jų labai gaila, bet kodėl paprasti žmonės eilinį kartą paliekami kvailių vietoje?

Labai apmaudu, kad į tą pačią verslininkų dūdelę pučia ir Vartotojų teisių apsaugos tarnyba – gavau jų atsakymą, neva reikia suprasti verslą, jam dabar sunkus metas.

O kas supras paprastą žmogų?

***

Keliones organizuojančios didesniosios laiške minėtos įmonės atstovai teigė patys laukiantys valdžios sprendimų.

„Klientės atsiprašome už nesklandų bendravimą. Šiuo metu tiek mes, tiek kelionių agentūros gauname ypatingai daug užklausų, todėl užtrunkame atsakyti ilgiau nei įprastai.

Virusas sujaukė ne tik keliautojų, bet ir visų mūsų planus. Suprantame, kad dėl atšauktų kelionių žmonėms kyla klausimų. Įprastomis aplinkybėmis už atšauktas keliones pinigai žmonėms grąžinami per 14 dienų, bet šiandienos situacija nepatenka į jokius įprastų sutarčių rėmus.

Daugelis Europos šalių dėl pandemijos sukeltų skrydžių ir kelionių ribojimų susiduria su ta pačia situacija ir ieško sprendimų, kaip esamą reguliavimą padaryti veiksmingesnį.

Dėl teisinio reguliavimo neaiškumo kol kas negalime atsakyti, kada bus išspręstas klausimas dėl pinigų grąžinimo už dėl pandemijos atšauktas keliones – tikimės, kad atsakingų institucijų sprendimai bus priimti kuo greičiau.

Seimas antradienį pritarė prezidento veto ir paliko galioti 14 d. pinigų grąžinimo terminą, tačiau sprendimas nėra galutinis, įstatymai dar bus koreguojami Seimo ekonomikos komitete ir svarstomi iš naujo.

Dėl įmokėtų lėšų žmonėms jaudintis nereikėtų – jos yra visiškai saugios dėl kelionių organizatorių veiklai taikomo draudimo ir bankų garantijų.

Turizmo industrija visame pasaulyje yra sudėtingoje situacijoje – ne išimtis ir Lietuva. Dėl laikinai nevykdomų skrydžių ir sustojusių pardavimų tiek kelionių organizatoriai visame pasaulyje, tiek ir mes patiriame sunkumų.

Situaciją dar labiau apsunkina ir tai, kad nemaža dalis kelionių organizatorių lėšų už ateinantį vasaros sezoną jau buvo įmokėtos partneriams užsienio šalyse – apgyvendinimo, pervežimo paslaugų tiekėjams.

Nepaisant visko, keliautojams siūlome itin palankias kelionių keitimo sąlygas ir planus atidėti vėlesniam laikui, kai keliauti bus vėl saugu.

Suprantame, kad dėl pinigų grąžinimo norisi aiškių atsakymų, todėl tikimės sprendimų greitu metu. Tai atneštų aiškumo tiek turizmo verslo atstovams, tiek ir keliautojams“, – sakė atstovas.