Naujasis koronavirusas tapo vyšnaite, kuris parodė, kad Lietuvoje egzistuoja neliečiamųjų kasta – mokytojai. Judinti mokytojus valdžia jau seniai bijo. Šie turi tvirtą profsąjungą, kuri diktuoja savo taisykles. Bet kažkaip reikia sutaupyti. O būdą taupymui pavyko rasti visai gretai. Tai – ikimokyklinio ugdymo įstaigos.
Balandžio 6 dieną Lietuvos savivaldybių asociacija pateikė diskriminacinę rekomendaciją savivaldybių merams: teigiama, kad verta uždaryti ikimokyklinio ugdymo įstaigas. Koks argumentas? Na, žinoma, tas, kad ugdymas nėra kokybiškas. Juk mažamečiai negali atlikti užduočių be tėvų pagalbos.
Pati esu ikimokyklinio ugdymo pedagogė ir galiu drąsiai teigti – tai juokinga argumentacija. Ikimokyklinės ugdymo kokybės niekas netyrė, tad keista girdėti tokį argumentą.
Juk ir pradinukai be tėvų pagalbos užduočių negali atlikti. Tačiau pradinio ugdymo mokytojų niekas nejudina, nes bijo. Mokytojai turi rimtą profsąjungą, kuri stos ginti savo kolegų. Tuo tarpu ikimokyklinio ugdymo pedagogai nėra vieningi ir nėra kam juos ginti.
Tai nėra pirmas atvejis, kada ikimokyklinio ugdymo pedagogai yra palikti už borto, atskirti nuo savo kolegų, kurie dirba su vyresniais vaikais. Seniau buvo žadėta, kad nuo Naujų metų pakils atlyginimas ir taip jis bus susilygintas su pradinių klasių mokytojų atlyginimu. Tačiau šis atlyginimų sulyginimas buvo nukeltas rugsėjui, bet dabar abejoju, kad tai bus išvis įgyvendinta.
O štai dabar yra siūlymas darželių mokytojas „varyti“ kasmetinių atostogų. Bet juk ir Švietimo, mokslo ir sporto ministras, ir Premjeras ragina visus vadovus neatleisti dirbančiųjų, nevaryti jų kasmetinių atostogų.
Ugdymo procesas nėra nutraukiamas. O jeigu ugdymo procesas tęsiasi, tai kokio velnio darželių mokytojas siūlo išleisti kasmetinių atostogų? Pagrindas – nekokybiškas ugdymas, kurio niekas neištyrė. Mano asmeninė patirtis rodo, kad nuotolinis ugdymas šiuo metu vaikams yra reikalingas ir naudingas. Nesvarbu, kad tėvai yra pavargę.
Net tam, kad darbuotojui būtų skirta prastova, yra taisyklės. O čia tiesiog vienu mostu nusprendė, kur sutaupyti.
Pavyzdžiui, prastova skiriama tik tuo atveju, kai nėra užtikrinamas darbas. Bet juk ikimokyklinio ugdymo mokytojos dirba. Ir daug dirba.
Užduočių sugalvojimas ir jų pateikimas vaikams nėra toks paprastas darbas. Kai tik paskelbė karantiną didžioji dalis tėvų pergyveno, nes nežinojo, kuo užimti savo vaikus. Dabar ši situacija ištaisyta, bet vėl blogai, nes reikia vaikams padėti.
Kyla klausimas: išvarius ikimokyklinio ugdymo mokytojas atostogauti, kuo užimti bus vaikai? Iš tėvų pasisakymų matosi, kad dalis nenori užsiimti su savo vaikais. Sakoma, kad neturi tam laiko (o gal ir noro), nes dirba. Tačiau pamokėlės vaikams užima tik 20 minučių, nes vaikams sunku ilgiau išlaikyti dėmesį.
Ikimokyklinio ugdymo mokytojos prideda daugiau užduočių vaikams, bet tik tam, kad vaikai turėtų kuo užsiimti. Užduotys yra tik mažytė darbo dalis. Priminsiu, kad šiuo metu tėvai už nuotolinį ugdymą nemoka.
Kodėl skaudu, kai ikimokyklinio ugdymo mokytojų sąskaita taip bandoma taupyti? Mes esame mažiausiai apmokama mokytojų grupė. Jei tokia diskriminacija galvojama pakelti šios profesijos prestižą – tai vėl nevykusi mintis. Greitai turėsime tokią situaciją, kad vaikų darželio veikla stos ne dėl karantino, o dėl to, kad nebus dirbančiųjų.
Ir dar paskaičiuokime. Jei dabar per karantiną atostogausime, o į darbą pareisime birželio mėnesį, kiek laiko mes dirbsime be atostogų? Primenu, kad dirbame triukšme ir grupėje yra ne du vaikai, o dvidešimt. Kas norės vesti savo vaikus pas pervargusią, 13 mėnesių dirbančią, psichologiškai išsekusią mokytoją?
O Lietuvos savivaldybių asociacijai noriu pasakyti, kad ikimokyklinio ugdymo mokytojos užsiima vaiko ugdymu, o ne vaiko priežiūra. Jei nesupratote apie ką aš, pasižiūrėkite į savo rekomendaciją.
***
Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovų teigimu, formuojant rekomendacijas atsižvelgiama į visumą.
„Puiku, kad ši auklėtoja net karantino metu nuotoliniu būdu, kaip teigiama, kokybiškai ugdo savo auklėtinius. Neabejojame, kad tokių teigiamų pavyzdžių yra ir daugiau.
Deja, tačiau ne visų patirtis tokia. Savivaldybių vadovai teigia, kad jų bendruomenėse nemažai tėvų nurodo, jog nuotolinis ugdymas, ypač mažamečių vaikų, yra nepilnavertis (pavyzdžiui, apsiriboja nuorodomis į vaikiškas daineles internete) arba jo iš viso nėra.
Be to, merai akcentuoja, kad pastaruoju metu dauguma tėvų dirba nuotoliniu būdu ir labai tikėtina, jog vasarą grįžus į darbus jie tikrai neskubės imti kasmetinių atostogų, todėl mažamečių vaikų priežiūra bus labai aktuali. Darželiai galėtų veikti visu pajėgumu – to labai reikės vaikų tėvams.
Nepamirškime ir to, kad darželių darbuotojus išleisti arba neišleisti atostogų gali tik darbdavys – darželių vadovai, o savivaldybių administracijos gali tik rekomenduoti, jei mato tokią būtinybę.
Lygiai taip pat ir asociacija savivaldybėms gali tik rekomenduoti tam tikrus veiksmus, remdamasi savo valdybos narių – merų – nuomone. Tačiau savivaldybės pačios sprendžia, kaip elgtis, atsižvelgdamos į savo bendruomenių poreikius“, - komentavo atstovai.