Kur: Dance Arena, Exit 2013, Novi Sad, Serbija
Kada: 2 diena, Liepos 12d. 02:30
Antra didžiausia festivalio scena ką tik paskendo tamsoje. Ore susikaupusi laukimo nuotaika jau tuoj, atrodo, iškris krituliais. Daugiau nei 15 tūkst. muzikos gerbėjų pasiruošę bet kurią sekundę palikti žemę. Dar kelios minutės ir ekrane už scenos geltonai įsižiebia „Smiley face“ - Fatboy Slim logotipas.
Taip prasideda vienas labiausiai lauktų pasirodymų ne tik mano, bet, ko gero, ir didesnės dalies neramių sielų, šiemet susirinkusių į EXIT festivalį Novi Sad, Serbijoje. Trijų universiteto draugų iniciatyva pirmą kartą 2000 m. suorganizuotas renginys gimė kaip pareiškimas sau ir pasauliui apie troškimą „išeiti“ iš ilgus metus trunkančio chaoso valdant Slobodanui Miloševičiui.
2007 m. „UK Festival awards“ EXIT buvo pripažintas „geriausiu Europos festivaliu“, o šiemet renginys, vadinamas svarbiausiu Serbijos eksporto produktu, organizuojamas jau keturioliktąjį kartą.
Atidarymo vakaras
Festivalis truko keturias naktis – nuo vėlyvo vakaro iki ankstyvos aušros. Atidarymo vakarui organizatoriai paskvietė prieš beveik 40 metų susikūrusius amerikiečių disco ir R&B vilkus – Chic ft. Nile Rodgers. Galbūt kasdien ir neklausomų, bet visiems į kraują įaugusių hitų, tokių kaip „Everybody Dance“, „I Want Your Love“, „Le Freak“ ir kt. autoriai, savo pasirodymo metu į minią išspinduliavo didelius kiekius gerosios karmos.
Festivalio atidaryti susirinkę muzikos ištroškę gerbėjai kartu su grupe dainavo kiekvieną geriau žinomą dainą. Renginio teritorija, o ir kitoje Dunojaus pusėje esantis Novi Sad miestas kaip pat virto laimės ir džiaugsmo oaze. Tokia nuotaikinga pradžia žadėjo tikros laisvės ir nerūpestingumo pripildytas ateinančias keturias dienas. Ir ypač naktis.
Pirmoji diena
Snoop’is sukūrė daug teigiamos energijos, atlikdamas „Sensual Seduction“, „Young Wild and Free“, o taip pat keletą iš naujų regio įkvėptų dainų. Po šio pasirodymo turėdami laiko iki vėliau „Dance Arena“ laukiamo Fatboy Slim, patraukėm geriau apsižvalgyti teritorijoje.
Festivalis vyksta netradicinėje aplinkoje – XVII a. Petrovaradin tvirtovėje. Dalis festivalio metu surinktų lėšų skiriamos tvirtovės atstatymui. Tvirtovę supa aukštos sienos, takai veda per tunelius ir tiltus. Be abejonės, tokia aplinka festivaliui suteikia unikalumo ir padeda bent trumpam pabėgti nuo į nugarą kvėpuojančios kasdienybės. Iš viso EXIT 2013 m. paruošė per 20 scenų. Be dviejų pagrindinių – „Main Tesla Stage“ ir „Dance Arena“ – kiekvienas kažką sau artimo galėjo rasti „Riffs & Beats“, „Urban Bug“, „Latino“, „Reggae“, „Diskozone“ scenose ar „Silent Disco“.
Vėliau patraukus į „Dance Areną“ pasitiko pirmas malonus festivalio atradimas – prieš Fatboy Slim grojusi švedų ketveriukė – Kate Boy. Scenoje dominuojant šešėliams ir tamsai, tik 2012 m. susikūrusi grupė kaustė neįprasta electro-pop muzika. Na, o artėjant Fatboy Slim pasirodymo pradžiai, prie „Dance Arenos“ pajudėjo toks žmonių srautas, kad siekiant išvengti spūsčių trumpam buvo sustabdytas patekimas prie scenos.
Fatboy Slim pasirodymai visad išskirtiniai. Skirtingai negu kai kurie DJ, kurie savo programą neretai „atgroja“ užsibarikadavę už DJ pulto, FatboySlim nuolat atlieka vienus ar kitus savo „firminius“ judesius. Pasirodymo EXIT metu Fatboy Slim šokinėjo basas, vilkėjo sau įprastus šortus ir marškinėlius. Į minią skrido didžiuliai geltoni „Smiley face“ kamuoliai, ekranuose keitėsi aikčioti verčiančios vizualizacijos. Į orą kilo viso festivalio mantra tapęs ženklas – „Eat. Sleep. Rave. Repeat“.
EXIT vienas iškirtinių bruožų – „After2am“ bass programa. Pasirodymus baigus dienos headliner’iams (liet. pagrindinis tos festivalio dienos atlikėjas), pagrindinę festivalio sceną užima geriausi drum'n'bass, hip hop ir dubstep atstovai. Kasmet šiai festivalio daliai skiriamas išskirtinis dėmesys.
Šiemet organizatoriai, bendradarbiaudami su UKF, pasikvietė tokias įžymybes kaip Chase & Status, Diplo ir DJ Fresh. Ši, visad laukine energija trykštanti programa, festivaliui suteikia civilizacijos dar nepaliesto pogrindžio jausmo ir jau seniai ne tik tapo neatskiriama EXIT dalimi, bet ir sulaukė pripažinimo platesniu mastu. Instrumentiniams atlikėjams pagrindinę sceną užleidus bass specialistams, minią prie didžiausios scenos užvaldo įnirtingas reivas, besibaigiantis tik gerokai po aušros.
Antroji diena – The Prodigy
Daugiau nei prieš penkerius metus koncerto Paryžiuje metu pastebėti ir įvertinti talentai nuolat vyksta į pasirodymus kartu su The Prodigy. Groti prieš The Prodigy – didelis pasiekimas, o tuo pačiu ir atsakomybė, bet South Central, kaip pamatėm, buvo nusiteikę rimtai. Energija tryškę vaikinai kaitino prie scenos vis augančią minią.
Klausant South Central ir skaičiuojant minutes iki The Prodigy pasirodymo jautėme, kaip oras virš galvų pradėjo kaisti ir sunkėti. Likus keliolikai minučių iki pasirodymo pradžios visai netoliese pastebėjom vis didėjantį būrelį pusnuogių ir karingai nusiteikusių serbų jaunuolių. Netrukus jie pradėjo dainuoti kažką panašaus į serbišką karo dainą – „Srbija-a-a-a………Srbija-a-a-a……….Srbija-a-a-a“. Ore tvyrojo grėsmingo laukimo nuotaika, o minia degė troškimu išvysti The Prodigy.
Scena jau, atrodo, baigta ruošti, o serbų karo daina grėsmingai garsėja. Galima jausti, kaip prie žemės spaudžia didžiulis karščio ir jau maksimaliai įelektrinto oro debesis. Spaudžiamas iš visų šonų stoviu aptirpęs, bet po kojom nieko nejaučiu. Esu tik vienas iš 35 tūkst. kūnų, šį vakarą susirinkusių prie EXIT „Main Stage“, pergyventi ir išgyventi ilgai ilgai ilgai lauktą The Prodigy „Warrior’s Dance“.
Staiga scena nusidažo raudonai ir nutyla iki tol grojęs muzikinis fonas. Visai netoli stovintys minėti pusnuogiai serbai uždega deglą, kuris viską nudažo ryškia raudona šviesa. Akinančios šviesos, minios spinduliuojamas karštis, parako kvapas, jaudulys ir ilgas laukimas – viskas stumia į savotišką transą. Kažkur tarp „čia“ ir „ten“.
Kaip suerzintas bičių spiečius minia staiga pradeda ūžti – tarp raudonų šviesų ant scenos pasirodo siluetai. Pirmas ant scenos žengia – Liam Howlett –The Prodigy įkūrėjas. Iš kart už jo – Keith Flint ir Maxim Reality.
Pasikėlęs nuo žemės apatinį žandikaulį bandau išsilaikyti ant kojų. Vietoj kažkokios įžangos, ar pasisveikinimo, greičiau nei galima spėti susigaudyti oras pradeda griaudėti „Voodoo People“. „Magic people, voodoo people!“ (liet. dainos ištrauka – magiški žmonės, vudu žmonės). Per nugarą bėga šiurpuliukai ir šią akimirką esu žiauriai, žiauriai laimingas. „The voodoo, who do, what you don’t dare do people!“ (liet. vudu, kurie daro tai, ko jūs nedrįstate, žmonės).
„Voodoo People“ dar per pirmą pusę minutės visiškai susprogdina minią. Susirinkę gerbėjai į pirmus dainos akordus sureaguoja kaip statinė parako į kibirkštį. Priekinėse eilėse prasideda nekontroliuojamas chaosas. Žmonės virsta vientisa mase ir srovėmis pradeda plaukti į skirtingas puses, su savimi nešdamasi visus ir viską. Belieka tik stengtis neatsidurti po kojomis ir plaukti pasroviui.
Scenoje sproginėja ryškūs raudoni ir geltoni šviesų kamuoliai, kažkur smilksta deglas, „Voodoo People“ drebina kiekvieną kūno ląstelę, nuo karščio varva prakaitas, aplink žemę trypia grėsmingi serbų vyrukai. Prasideda tai, ko visi čia ir susirinko.
Kiekvienas iki kaulų smegenų įaugęs „gabalas“ kėlė nerealių emocijų ir vertė širdį pumpuoti ne kraują, o muziką. Aplink - visiška laisvė save išreikšti taip gyvuliškai, kaip nori. Išlaisvinti vidiniai žvėrys siautėjo nestabdomi ir godžiai rydami šviesas bei teisingus oro virpesius malšino savo muzikinį alkį.
Trečia diena
Iškart po jų, „After2am“ programos pradžią skelbė Chase Status. Žemų dažnių ištroškę gerbėjai netruko įsijausti į energingą grupės pasirodymą. Tuo tarpu „Dance Areną“, kiek ankščiau, vidurnaktį, užėmė vienas žinomiausių DJ pasaulyje – David Guetta. Scena kaip mat buvo užtvindyta rekordinės 25 tūkst. gerbėjų minios.
Nors ir vyko įspūdingas lazerių ir pirotechnikos šou, pasirodė, kad pačiam prancūzų dievuko DJ set’ui (liet.rinkiniui) trūko aštrumo. Tačiau reikalus greitai sutvarkė britų elektronikos DJ, jo didenybė – Mark Knight. Guetta dar nebuvo pasitraukęs nuo scenos, kai oras pradėjo griaudėti – „Mark Knight is in the house! Mark Knight is in the house!“ (liet. Markas Knight jau čia, Markas Knight jau čia). Tik pradėjus groti pirmam, ir labiausiai lauktam kūriniui – „ Your Love“, „Dance Arena“ virto meilės ir house’o oaze.
3 val. nakties estafetę perėmė vienas iš buvusios Swedish House Mafia trijulės narių - Steve Angello. Po fenomenalaus populiarumo, 2012 m. nusprendę išsiskirti, kiekvienas iš grupės narių toliau koncertuoja individualiai ir yra labai trokštami daugelyje festivalių. DJ karjerą Stokholme pradėjęs Steve, grojo „Show Me Your Love“, o taip pat Swedish House Mafia kūrinius „Greyhound“, „Antidote“ ir, žinoma, „Don’t You Worry Child“.
Kaip ir kiekviena ankstesnė naktis, deja, ši prabėgo per greitai. Vėl pareigingai patekėjusi saulė veja namo. Bet festivalis tęsiasi.
Ketvirtoji diena
Šis vakaras prasidėjo puikiu Bloc Party pasirodymu, po kurio dangų nudažė fejerverkai, skelbiantys apie EXIT festivalio pabaigą. Tačiau iki tikros pabaigos - dar visa naktis.
Po Bloc Party pasirodo šiandienos headliner’iai – Nick Cave & The Bad Seeds. Savo koncertą grupė pradėjo „We Know Who You Are“, o Nick Cave muziką išreiškė ne tik vokalu, bet ir įnirtingu šokiu, kurį gerbėjai palydėjo audringais plojimais. Susirinkę prie „Main Stage“ galutinai įsiaudrino, kai Nick užsiminė, kad grupės gitaristas George kilęs iš Serbijos.
Tuo tarpu „Dance Arenoje“ grojo du garsūs vardai: house atstovas Eric Prydz ir techno - Dubfire. Didesniame festivalyje neišvengiamai kartais tenka rinktis vieną iš tuo pačiu metu prie skirtingų scenų grojančių grupių. Nenoriai palikę „Dance Areną“ nuskriejom prie „Main Stage“. Čia labai lauktas Rudimental pasirodymas, deja, buvo atšauktas. Pasak organizatorių, buvo sumaišyti lėktuvai pakraunant grupės koncertinę aparatūrą ir skrydis į Belgradą vėlavo 12 valandų.
DIPLO – dar vienas šiandien labai lauktas atlikėjas. Su jo pasirodymu ir „Express Yourself“, EXIT festivalis paskutinį kartą šiais metais pavirto reiverių Meka.
EXIT'e Marko pasirodo jau trečią kartą, o šiemet jam patikėta uždaryti „Dance Areną“. Judėjom iki 7 val. ryto, kol įsitikinom, kad EXIT'ui atidavėm visą gyvybę, o gal nemažai ir avansu. Visiškai išsikvėpus ir taip pavargus, kaip niekad per šią savaitę, festivalį palikom vis dar gyvybingą.
Plačiau skaitykite tinklaraštyje.