Tiesiog naiviai tikiuosi, kad šis straipsnis prisidės prie bent menkiausių pokyčių šios srities darbuotojų elgesio normų keitimo, nes akivaizdu, kad tobulėjimo ribos vis dar yra nepasiektos ir primena akmens amžių.
Kokie mano išgyventi įspūdžiai? Pradėkime nuo pradžių. Nepaisant to, kad autobusas vėlavo gerą pusvalandį, pagaliau jis pasirodė. Įlipus į jį ir bandant atšilti visas įmanomas galūnes bei išsitrauki vienkartinį popierinį bilietėlį ir jį atžymėti privažiuoju kita stotelė. Kelionė (Europos aikštė (kur įlipau) – Konstitucijos pr.) išties truko labai daug laiko, pagal vilniustransport.lt - apskaičiavimus - net visą VIENĄ minutę.
Nors manau, kad ir tiek nesugaišom, nes šviesoforo reguliuojamoje pėsčiųjų perėjoje, per kurią turėjo pravažiuoti autobusas, jau degė žalias šviesoforo signalas. Čia ir pasirodo didžiausia problema - bežymint talonėlį autobusas sustoja Konstitucijos st. ir įlipa kontrolė. Tiesiog pribėga ir iš karto esi nurašomas kaip „zuikis“, kuris bando pasižymėti bilietėlį jiems įlipus, kas yra draudžiama.
Tai gana žeidžia kai išties esi pavyzdingas keleivis, atliekantis savo pareigą viešajam transportui už jo naudojimąsi, o „zuikis“ tikrai nėra antrasis tavo vardas. Apie kažkokį civilizuotą bendravimą autobuse nėra net kalbos - iškart išlaipinimas ir baudos išrašymas. Už ką? Kad laiku nespėjau pažymėti.
O kiek laiko aš turėjau, ar kas nors paklausė? Ne, nes tai niekam neįdomu. Juk jų teigimu, tu turi jau stotelėje stovėti su bilietėliu rankoj, nes jeigu nespėsi – tavo bėda, „mes nesigilinam į jokias susiklosčiusias aplinkybes“. Galbūt toje stotelėje reikėtų įspėjančio ženklo, kad visi dar stotelėje turėtų rankoje bilietėlį ir įlipę pultų prie komposterio žymėtis, antraip gali nesuspėti ir būti nubausti už nieką, o apie nuo šalčio sustabarėjusius pirštus pasaulis dar tikriausiai negirdėjo...Aišku, aš juokauju, nes tai būtų didžiulis absurdas, kaip ir visa šita istorija..
Mano manymu, susišnekėti su šios įstaigos darbuotojais beviltiška, nes į visus paaiškinimus apie įvykusią situaciją yra atsakoma vienu teiginiu - „nepasitenkinimą galite išreikšti nuvažiavę į Žolyno g. 15 (kur yra jų būstinė), o dabar bus išrašytas baudos kvitas, o visa kita manęs nejaudina“. Pažiūrėkime, kiek man tai kainuotų. Dar daugiau sugaišto brangaus laiko ir tikriausiai nieko nepešimo, nes teigimas, kad nespėjai pažymėti bilieto yra tarsi „Tėve mūsų...“ malda „zuikių“ pasiaiškinimų kalboje, o tu esi pripažintas kaip vienas iš jų atstovų.
Grįžtant prie bandymo rasti teisybę.. Aš sutinku, kad reikia kontroliuoti, jog žmonės, kurie važiuoja viešuoju transportu, sumokėtų už jį, bet ar turi mokėti baudas ir taip visada už viešojo transporto paslaugas mokantis žmogus? Nemanau. Nenuostabu, kad po tokių įvykių, kai yra nubaudžiamas niekuo neprasikaltęs žmogus paskui net nesinori lipti į Vilniaus autobusų parko viešąjį transportą ir širdis labiau linksta prie privataus, kuriuose vis dar yra išsaugotas žmogiškumas. Kur būdamas moksleivis ir pamiršęs pažymėjimą namie neturėsi mokėti baudos, o tik standartinę kaina su 50% nuolaida, nes 1,2 m nuo žemės ir su spalvota mokykline kuprine tu vis dar išlieki moksleiviu, o nesi pripažįstamas kaip suaugęs ar neteisėtai nuolaida besinaudojantis žmogus.
Galbūt dėl šių aklai vykdomų darbuotojų veiksmų yra kalta neteisingai pasirinkta darbo motyvacija. Nerijus Drochneris yra rašęs: „Nuo kiekvieno sučiupto „zuikio“ kontrolieriui prie minimalaus atlyginimo priskaičiuojama dar papildomai 15 litų, iš kurių dalis atitenka mokesčiams. Taigi, per mėnesį surašęs apie 100 protokolų kontrolierius į rankas gali gauti iki 1100 – 1200 litų“. Manau, tai daug ką paaiškina. Juk pinigų visiems reikia, bet kad to kaina yra paminamas žmogiškumas, nesiskaitymas su viešojo transporto naudotojais yra per daug.
Jeigu dar kartelį atsidarytume vilniustransport.lt puslapį ir peržvelgtume 45 punktą, kur yra išdėstytos keleivių kontrolės teisės, viena iš jų yra realiame gyvenime tiesiog praleidžiama, nors ji yra paminima net pirmoje vietoje. Tai - „45.1. išlaipinti iš autobuso/troleibuso keleivį be bilieto, jeigu jis atsisako jį įsigyti“.
Mano situacijoje išvis net nebuvo kalbos apie bilietėlio įsigijimą. Nors aš jį jau turėjau ir tiesiog nespėjau per minutę jo pažymėti, jokios kitokios alternatyvos nebuvo siūloma ir iškart pereinama prie 45.2. punkto: „išlaipinti iš autobuso/troleibuso keleivį, važiavusį be bilieto, siekiant surašyti administracinės teisės pažeidimo protokolą ar administracinį nurodymą“.
Akivaizdu, kad tik šio paskutinio punkto taikymas yra tiesiog naudingiau pačiam kontrolieriui materialine prasme. Nes kaip kitaip paaiškinti, kad dažniausiai pagavus tikrą „zuikį“ kiti keleiviai jau nebebūna tikrinami? Galbūt tiesiog nebelieka prasmės, kai jau vieną turi pasigavęs ir bandai jį išsaugoti.
Viešuoju transportu naudojuosi nuo pat vaikystės ir dar nuo tų laikų kai bilietėlis su nuolaida kainuodavo 40 ct. Esu mačiusi daug įvairiausių situacijų, kai akivaizdūs moksleiviai yra baudžiami už dokumento neturėjimą ir naudojimąsi nuolaida, kuri jiems nepriklauso tuo momentu, nors rytoj su pažymėjimu jau vėl priklausys, kaip šiurkščiai yra elgiamasi su vyresnio amžiaus žmonėmis ar tiesiog įžūliai bandoma įtikinti, kad pažymėjime esi ne tu, nors akivaizdu, kad ten tavo nuotrauka ir kiti duomenys. Mano manymu, dedamos visos pastangos, kad būtų išrašyta kuo daugiau administracinio pažeidimo protokolų.
Norėčiau visus paraginti nebūti abejingiems prieš neteisybę. Tiesiog, NETYLĖKIT! Kartais žmogaus žodžio iš šono galia turi daugiau galios negu užsimerkimas ir nematymas vykdomo neteisėto išpuolio prieš žmogaus orumą. Taip! Jūsų žodis gali nulemti tai, ar žmogus bus neteisingai apkaltintas ir nubaustas. ar ne. Taip pat ir viešoje erdvėje - niekad negalvokite, kad paprieštaravimas iš šalies nieko nereiškia ir nieko nepakeis. Juk Jūs ir tik Jūs esat liudininkas susiklosčiusios situacijos. Tas ŽODIS reiškia ir labai daug. Mano atveju, neatsirado kitų keleivių, kurie išdrįstų pratarti žodį. O kartu važiavusi draugė juk „nesiskaito“, kad ir ką sakytų.
Bet argi gaila man paremti SĮ „Susisiekimo paslaugos“? Juk ir taip tiek pinigų jau esu jiems sumokėjus už bilietėlius ir mėnesinius bilietus, tad tie 30 Lt jiems tiesiog priedas už gerą darbą nuo manęs. Ačiū Jums, visada norėjau prisidėti prie labdaringos veiklos ir Jūsų dėka man tai pavyko.
DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!
DELFI situaciją paprašė pakomentuoti SĮ „Susisiekimo paslaugų“ direktoriaus Ginto Bliuvo.
Jo teigimu, galimybės nustatyti, kada keleivis įlipo į viešojo transporto priemonę, nėra. „Dėl to, galiojančiose taisyklėse numatyta, kad autobusų ar troleibusų keleiviai viešojo transporto bilietus turi pažymėti nedelsdami. Tokiu būdu jie išvengs nesusipratimų su kontrolieriais, kurie keleivius gali išlaipinti remiantis Keleivių vežimo Vilniaus mieste taisyklių 42 punktu, o ne – 45. 1.“, - paaiškino jis.
Pagal 42-ąjį taisyklių punktą, „keleivis, įsigijęs važiavimo bilietą su nuolaida ir nepateikęs reikiamų dokumentų, patvirtinančių teisę į transporto lengvatas, važiuojantis autobusu/troleibusu be bilieto, vežantis vaiką nuo aštuonerių iki keturiolikos metų be bilieto, nesumokėjęs už bagažą arba vežęs draudžiamą bagažą, traukiamas administracinėn atsakomybėn įstatymo nustatyta tvarka. Kontrolierius turi teisę tokį keleivį išlaipinti iš autobuso/troleibuso“.
G. Bliuvas negalėjo pasakyti, ar dažnai baudos išrašomos nespėjus pažymėti talonėlio. „Baudos nėra klasifikuojamos pagal tam tikrus požymius ar viešojo transporto keleivių argumentus. Jos išrašomos, jeigu keleivis viešuoju transportu važiavo neteisėtai, t. y. neturėjo galiojančio viešojo transporto bilieto arba lengvatą įrodančio dokumento“, - sakė jis.
G. Bliuvas teigė, jog skundų, kad keleivių kontrolė nemaloniai elgiasi su moksleiviais ar senjorais sulaukia retai. „Keleivių vežimo Vilniaus mieste taisyklėse numatyta, kad keleivis turi pateikti dokumentą, patvirtinantį, kad jam suteikta nuolaida važiuoti viešuoju transportu. Jeigu toks dokumentas nėra pateikiamas, reikia įsigyti bilietą be nuolaidos. Tačiau žinoma, tais atvejais, kai keleivių kontrolieriams akivaizdu, jog keleivis yra moksleivis, jis nėra baudžiamas už nepateiktą dokumentą“, - apie keleivio amžiaus identifikavimą sakė jis.
Paklaustas, ar skaitytojos nurodyta informacija, kad nuo kiekvieno sučiupto „zuikio“ kontrolieriui prie minimalaus atlyginimo priskaičiuojama dar papildomai 15 litų, iš kurių dalis atitenka mokesčiams, jis atsakė neigiamai.
„Kontrolieriams priskaičiuojamas ne 15, o 9 Lt priedas už vieną teisingai užpildytą administracinio teisės pažeidimo protokolą, o visos surinktos pajamos už baudas patenka valstybės biudžetą“, - sakė jis.