Į „Delfi“ kreipėsi skaitytoja, kuri teigė, kad Vilniaus mero sprendimas supriešins naujais atėjusius ir seniau dirbančius mokytojus.
„Vilniaus meras R. Šimašius, matyt apimtas ne tik gatvių siaurinimo manijos, bet ir visuomenės sluoksnių priešinimo manijos, prieš naujus Mokslo metus pametėjo tarsi meduolį naujiems mokytojams kas mėnesį po 300 eurų, o iš esmės spjovė į veidą jau mokyklose dirbantiems mokytojams. Juo labiau, kad tai ne vienkartinė dovana, o kas mėnesį mokamas priedas prie algos.
Ką tai reiškia praktiškai? O reiškia, kad, tarkime, matematikos mokytojas, dirbantis mokykloje seniai, ką ten seniai, kad ir nuo pernai metų – kaip jam nepasisekė! – būdamas tos pačios kvalifikacijos už tą patį darbo krūvį kas mėnesį gaus 300 eurų mažiau. Tai liberalų „teisingumas“?
Kur jūs dar rasite tokį teisingumą? Palyginkime: priima į darbą „Maxima“ naują kasininkę, ir jai už tą patį krūvį moka 300 eurų kas mėnesį daugiau nei seniau dirbančiai kasininkei, argumentuodami tuo, kad... kasininkių trūksta.
Arba: priima į darbą R. Šimašius naują sekretorę, darbo krūvis toks pats, tačiau vienai moka 300 eurų daugiau nei kitai. Turbūt visiems kiltų klausimas, kodėl?
R. Šimašius turi teisinį išsilavinimą. Gal galėtų kaip teisininkas atsakyti, kiek tai atitinka galiojančius Lietuvos teisės aktus, kai žmonės, dirbdami tą patį darbą toje pačioje įstaigoje, turėdami vienodą kvalifikaciją, gauna gerokai daugiau vien už tai, kad naujai atėjo į darbą.
Jei mokytojo alga į rankas apie 1000 eurų, savaime aišku, kad mokytojams maždaug 30 procentų algos skirtumas jau nemažas tiek, kad sąžiningesnis naujas mokytojas su tuo priedu turbūt nejaukiai jausis prieš seniau dirbančius kolegas.
O jei nesugeba atsakyti R. Šimašius, gal galėtų solidesni teisininkai paaiškinti tokią liberališką „teisybę“. Ar tai atitinka Darbo kodeksą, kitus teisės aktus, akcentuojančius teisingą atlygį už darbą. Ir esminis klausimas: ar negalima mokytojo profesijos padaryti iš esmės prestižine labai paprastu žingsniu: visiems mokytojams pakėlus atlyginimą iki tiek, kad jis būtų konkurencingas rinkoje?
Kiek galima šitais 300 eurų, priemokomis studentams ir panašiais meduoliais vilioti, kurti papildomą biurokratinį aparatą, kuris vis tobulina Švietimo sistemą, o iš esmės ją tik griauna, nes iš tų tobulinimų tik didėja pinigų plovimas bereikalingiems projektams, tuštiems mokymams dėl „popieriuko“, kai reikia vieno vienintelio dalyko: konkurencingos algos.
Kai ji bus, nereiks vilioti ir studentų, patys stos, žinodami, kokia alga jų laukia. Dabar gi žino, kad laukia itin nervingas, psichologiškai sekinantis darbas už „Maximos“ kasininkės algą. Po 20 metų stažo – už „Maximos“ vyr. kasininkės algą.
Kai bus tinkama alga, mokytojams nereikės eiti į menkos kokybės mokymus, kuriuos kuria biurokratai. Mokytojas išgalės pats nusipirkti reikiamos literatūros, parašytos geriausių tos srities profesionalų, o ne klausyti neaiškios kokybės perpasakojimų, galės susimokėti už paties pasirinktus kursus youtubėje ir kitose platformose.
Gal reikia pagaliau panaikinti visokius Švietimo plėtotės centrus, fiktyvius edukologijos „mokslo“ institutus, kurie įsteigti tik savųjų darbo vietoms išlaikyti.
Tegu jų darbuotojai eina dirbti į mokyklas, juk taip išmano, ko ten reikia, nuleidinėdami mokyklų administracijoms begalę užpildytinų dokumentų...
Racionalu būtų palikti vienintelę Švietimo ministeriją, ir visiems mokytojams tiesiog padidinti algas, nesvarstant, kad mokytoja Onutė yra geresnė už mokytoją Birutę.
Kai algos bus didelės, per kelis metus blogos mokytojos Birutės mokykloje tiesiog neliks, nes konkurencija dėl gerai apmokamų darbo vietų bus didelė, ir nekvalifikuoti mokytojai tiesiog savaime atkris“, – rašė skaitytoja Raminta.
Vilniaus miesto savivaldybės vicemeras Tomas Gulbinas teigė, kad tokia skatinimo sistema padės pritraukti naujų mokytojų iš rajono.
„Atlyginimus mokytojams nustato ir moka ministerija. Mes tik už tai, kad atlyginimai būtų didinami visiems mokytojams. Tačiau Savivaldybės biudžeto Vilniuje tam nepakaktų. Miestas sprendžia 280 mokytojų trūkumą nuo rugsėjo 1 d. ir ieško būdų, kaip į Vilniaus mokyklas pritraukti daugiau mokytojų.
Tikimės, kad tai padės pritraukti mokytojų iš rajonų, kuriuose tokio trūkumo nėra. Natūralu, kad nusprendus dirbti Vilniuje, vien persikraustyti reikia papildomų išlaidų. Šiuo sprendimu siekiame kompensuoti tas pradines išlaidas.
Pasirinktas priedo prie atlyginimo būdas todėl, kad jis yra paprasčiausias, juo nekuriamas papildoma administracinė našta. Svarstyti ir kiti variantai, kaip buto nuomos ar transporto kompensacija, tačiau jie reikalautų daug administracinio darbo“, – sakė vicemeras T.Gulbinas.