Kol kas bus apsiribota vien raginimais, tačiau diskutuojant apie priemones, galinčias padėti įgyvendinti išsikeltą užduotį, aptariamos ir lėkščių mažinimo galimybės.
Koks „Oranžinės vėliavos“ tikslas
Turkijoje pradėtas vykdyti projektas „Oranžinė vėliava“ jau dabar vadinamas tikra reforma, priversianti ir viešbučių savininkus, ir turistus pakeisti požiūrį į maitinimo paslaugas, teikiamas pagal sistemą „Viskas įskaičiuota“.
Kaip sako projekto iniciatorius Аli Аkgunas, jis pasipiktino pamatęs, kiek maisto tokio tipo viešbučiuose palieka viena turistų pamaina ir kiek nebaigtų valgyti patiekalų nukeliauja į atliekas.
Pasak akcijos sumanytojo, maisto atliekų problema Turkijoje yra ypač aktuali: kiekvienais metais visoje šalyje išmetama 18 mln. tonų vaisių bei daržovių ir 4,9 mln. kepalėlių duonos. Paprašytas nurodyti maisto atliekų vertę, A. Аkgunas įvardijo 214 mlrd. Turkijos lirų (32 mlrd. eurų) siekiančią sumą. Kokio dydžio šių išlaidų dalį lemia viešbučių sektoriaus veikla, aktyvistas nenurodė, tačiau kaip tik viešbučiai tapo pirmaisiais kovos už atliekų mažinimą taikiniais.
Viešbučių savininkai su projektu „Oranžinė vėliava“ jau supažindinti. Jo organizatoriai tikisi, kad šiemet prie akcijos turėtų prisijungti 250 viešbučiai.
„Oranžinės vėliavos“ (pavadinimas analogiškas „Mėlynai vėliavai“ – kovos už švarius paplūdimius akcijai) organizatoriai pasiryžę per 5-erius metus net 70 proc. sumažinti maisto atliekų kiekį viešbučiuose, laukiančiuose svečių ypač gausiai turistų lankomuose regionuose.
Pradėjęs nuo viešbučių, toliau A. Akgunas ketina pareiti prie miestų rajonuose esančių restoranų ir mokyklų.
Kaip viešbučiai ketina įgyvendinti idėją
Dalyvauti projekte „Oranžinė vėliava“ viešbučių savininkams leidžiama apsispręsti savanoriškai. Visgi sutinkant su iniciatyvos sąlygomis, tenka prisiimti tam tikrus įsipareigojimus. Pirmiausia, optimaliau planuoti produktų sąnaudas bus mokomas personalas – virėjai, produktų užsakovai ir kt.
Viešbučiai taip pat turės aktyviau raginti svečius suvalgytų viską, ką įsideda į lėkštę, nes mėtyti maisto – nevalia.
Tokio tipo agitacija bus vykdama pasitelkus įvairiausias priemones: restoranus bei viešbučių numerius ketinama aprūpinti atitinkamais plakatais bei lankstinukais, šeimoms ir vaikams informacijos suteiks konsultantai, aptariama ir mažesnių lėkščių idėja.
Kurie būtent viešbučiai nutarė jungtis prie akcijos „Oranžinė vėliava“, kol kas neskelbiama, tačiau pasiūlymų dalyvauti įvairių Turkijos ministerijų ir institucijų remiamame projekte yra išsiųsta į Antalijos, Alanijos, Bodrumo, Izmiro ir kitų kurortų viešbučius.
Numatoma turistų reakcija
Kaip sako vienos stambios turizmo agentūros atstovai, vis daugėja turistų, paisančių valgymo kultūros ir net pasirengusių sudrausminti tuos viešbučio svečius, kuriems etiketo taisyklės svetimos.
Teigiamą atgarsį „Oranžinės vėliavos“ idėja turėtų sukelti ypač todėl, kad vis daugiau žmonių stengiasi laikytis tinkamo mitybos režimo, o tokia nuostata, savo ruožtu, suponuoja ir didesnę atsakomybę.
Svarbu ir tai, kad visame pasaulyje, neišskiriant nė Turkijos, vykdoma daugybė įvairių viešbučiams pritaikytų programų, kurių tikslas – akcentuoti tam tikrų problemų aktualumą. Viena iš populiariausių aktualizuoti pasirenkamų temų – ekologija. Su ja susijusios problemos tapo tokių programų kaip „Žalia žvaigždė“ ir jau minėta „Mėlyna vėliava“ centrine ašimi.
Dalyvavimas programose, beje, ne tik atsakomybe, bet ir skatinimu pagrįsta iniciatyva. Kaip tik dėl to viešbučiai programas remia, o įvertinimą už aktyvų dalyvavimą laiko pakankama motyvacija. Ypač tai pasakytina apie penkių žvaigždučių viešbučius. Todėl tikėtina, kad ir „Oranžinę vėliavą“ labiausiai palaikys aukščiausios klasės viešbučiai, kuriems įvertinimai ypač svarbūs.
Pasak stebėtojų, kai kuriuose didžiausiuose Turkijos viešbučiuose jau dabar mėginama spręsti maisto atliekų problemas. Tarkim, kai kuriuose penkių žvaigždučių viešbučiuose turistai gali pastebėti užrašų, skelbiančių, kad visos maisto atliekos bus atiduodamos beglobiams gyvūnams.
„Žinoma, vykdyti „Oranžinės vėliavos“ projekte išdėstytas nuostatas pasirengę dar ne visi. Tačiau ekologijos požiūriu racionalaus vartojimo idėjos tolydžio populiarėja, todėl tikėtina, kad ir Rusijoje, ir Turkijoje kada nors taps įprasta rūšiuoti šiukšles, kaip kad daroma Skandinavijos viešbučiuose, ir niekas nereikalaus pakeisti rankšluostį po vieno panaudojimo. Akivaizdu, kad laukia ilgas procesas, tačiau jį būtina pradėti“, – samprotauja vienos stambios turizmo agentūros atstovas.