Iš nufilmuoto epizodo matyti, kaip mergina atkiša pasturgalį, o vaikinas, tarsi mėgindamas apiplauti, aptaško jį šventu vandeniu.
Toks vaizdas, savaime suprantama, įžeidė begalės indoneziečių jausmus – čekai sulaukė griežtos kritikos, be to, jų poelgis paskatino diskusiją apie turistų Balyje keliamas problemas, rašoma coconuts.co.
Anot filmuotos medžiagos „herojės“ Sabinos Dolezalovos, pirmiausia vaizdo įrašas buvo įkeltas į „Instagram“ kaip savotiška kelionės po Balį iliustracija. Vėliau jis išplito ir po kitus socialinius tinklus. S. Dolezalovos pasturgalį vandeniu, kuris garbinamas kaip šventas, taškantis vaikinas – taip pat čekas Zdenekas Slouka.
Bet kokias padorumo ribas peržengiantis vaizdo įrašas sukėlė milžinišką Indonezijos gyventojų pasipiktinimą. Viena iš griežtos kritikos pažėrusių piliečių – iš Balio kilusi dizainerė Niluh Djelantik. Ji akcentavo, kaip svarbu, kad Balyje besilankantys turistai bent kiek išmanytų ir gerbtų tenykštę kultūrą.
„Balis nuskęs, jei nesugebėsime apsiginti ir nevykdysime į salą atvykstančiųjų atrankos“, – tvirtina N. Djelantik „Instagram“ paviešintame pranešime.
Kilus kritikos bangai, čekų pora paskelbė dar vieną vaizdo įrašą, kuris turėtų būti suprastas kaip atsiprašymas. Jame jie reiškia apgailestavimus dėl tokio savo poelgio ir aiškina nepakankamai žinoję apie šventyklą ir jos statusą.
„Labai atsiprašome dėl paskelbto vaizdo įrašo. Pademonstravome nepagarbą šventyklai ir šventam Ubudo vandeniui, nors patys to nežinojome“, – sako Z. Slouka.
Kaip skelbiama Gianiaro policijos išplatintame pranešime, po incidento Z. Sloukai ir S. Dolezalovai teko pasiaiškinti Padangtegal kaime (jame stovi šventykla) dirbantiems pareigūnams. Per susitikimą buvo priimtas bendras čekų poros ir indoneziečių pareigūnų nutarimas, kuriame nurodoma, kad reikalo aplinkybės išsiaiškintos.
Pora sureagavo ir į N. Djelantik komentarą (čekų atsaką dizainerė paviešino savo socialinio tinklo paskyroje): jie dar kartą atsiprašė, be to, paaiškino, kad patys yra ateistai, todėl jiems ypač sunku suprasti, kurios vietos laikomos šventomis.
Vis dėlto daugelio indoneziečių jokie atsiprašymai netenkino: jie buvo vertinami kaip nenuoširdūs, o bandymas suversti visą kaltę ateizmui – kaip nieko vertas pasiteisinimas.
„Ateizmas nesuteikia teisės demonstruoti nepagarbą kitų žmonių tikėjimui. Balis yra žinomas kaip Pulau Dewata [dievų sala], taigi, jis – šventas. Nežinojimas nepateisina nepagarbos religijai. Tai baisu“, – parašė vienas „Instagram“ naudotojas.
Savo nuomonę šia tema pareiškė ir Jerinx – Balyje garsios pankroko grupės „Superman Is Dead“ būgnininkas, aktyviai pasisakantis įvairiais aktualiais klausimais. Muzikantas atkreipė dėmesį į tai, kad panašių incidentų, kai iš užsienio atvykę turistai stebina savo elgesiu, Balyje pasitaiko gana dažnai.
„Kaip patogu: tereikia atsiprašyti per „Instagram“ ir visa kaltė išpirkta. Įdomu, kas nutiktų, jei ką nors panašaus iškrėstume jų tėvynėje. Rezultatas būtų visiškai kitoks. Turistai per dažnai rodo nepagarbą Baliui“, – parašė Jerinx „Twitter“ žinutėje.
Galima tik priminti, kad, tarkim, pernai balandį plačiai nuskambėjo ir taip pat aršios kritikos sulaukė tinklaraštininko iš Ispanijos bandymai palaipioti Balyje esančios šventyklos stogu. Vėliau ispanas taip pat viešai atsiprašė ir tikino nežinojęs, kad lipti į šventyklą tiesiog negalima.
Kaip teigia Hening Widyastuti, psichologė iš Sebelas Maret universiteto Centrinėje Javoje, viena iš Balyje besikartojančių tokio tipo akibrokštų priežasčių – per didelis indoneziečių atlaidumas.
„Akivaizdu, kad mes stokojame griežtumo. Balyje gyvuojanti kultūra ir tradicijos kertasi su daugeliu turizmo politikos strategijų, ypač tų, kurios susijusios su finansais“, – sakė H. Widyastuti.
Ji taip pat pridūrė, kad nemažai turistų demonstruoti nepagarbą leidžia sau vien todėl, kad yra pernelyg išpaikinti komforto ir įvairių pramogų, kurias gausiai siūlo paslaugų sektorius.