„Antonov An-225 Mriya“ labiausiai išgarsėjo kaip pats didžiausias pasaulyje lėktuvas. Kiti jo pasiekti rekordai ne taip plačiai išafišuoti, nors jų (be jau minėto dydžio) – net 123. Gigantiškas orlaivis buvo eksploatuotas vykdant įspūdingo masto misijas.
Iki liūdnai pagarsėjusio jo sunaikinimo aviacijos naujienų portalo „Simple Flying“ leidėjai pasinaudojo galimybe pabendrauti su „An-225 Mriya“ disponavusia aviakompanija „Antonov“ ir išsamiau pasidomėti sparnuotojo galiūno pasiekimais.
Rekordininkas nuo pat pradžių
„Antonov“ oro linijos nusipelnė išskirtinio dėmesio, kadangi būtent čia buvo pastatytas vienintelis pasaulyje „An-225 Mriya“ modelio orlaivis. 2001-ųjų gegužę sertifikuotas lėktuvas buvo apibūdinamas kaip impozantiškas ir ypač galingas, kadangi būtent šias savybes jis demonstravo per visas vykdytas misijas. Savo potencialą An-225 „Mriya“ daugiau negu įrodė, kai pernai jo tuboventiliatorinių variklių sukeltas gūsis nugriovė Jungtinėje Karalystėje esančią Karališkųjų oro pajėgų bazę „Brize Norton“ juosiančią sieną!
Maksimalus „Mriya“ kilimo svoris (MTOW) – 640 tonų. Šis orlaivis buvo eksploatuotas per didžiausiems iššūkiams prilygstančias operacijas, o vykdydamas misijas pasiekė ne vieną pasaulinį rekordą.
„Su AN-225 buvo užregistruota 214 nacionalinių ir 124 pasauliniai rekordai, įskaitant sunkiausio kada nors oru gabento krovinio, t. y. 253 820 kg, transportavimą“, – pasakoja aviakompanijos „Antonov“ atstovai.
Taigi, objektai, apie kurių transportavimą oru anksčiau negalėjo būti nė kalbos, su „AN-225 Mriya“ buvo vos per kelias valandas nuskraidinti į paskirties vietą.
Visų 124 šio orlaivio rekordų čia neišvardysime, tačiau pačius įspūdingiausius paminėti galima.
Patys sunkiausi kroviniai
Kai buvo patvirtinta, kad modelis „Mriya“ atitinka visus techninius reikalavimus, jis tuojau pat buvo pripažintas rekordininku dviejose kategorijose – kaip orlaivis, pasižymintis didžiausiu MTOW ir turintis pačius ilgiausius sparnus. Pagal sparnų mojį vėliau „Mriya“ nukonkuravo 117 metrų sparnus turintis „Scaled Composites Stratolaunch“.
Teisybės dėlei reikia pasakyti, kad patekti į Guinnesso rekordų knygą „Antonov“ oro linijoms pavyko dar iki An-225 pasirodymo. 1993-ųjų rugsėjį buvo užregistruotas reisas gabenant sunkiausią lig tol skraidintą krovinį. Reiso vykdytojas – vienas iš oro transporto bendrovės disponuojamų An-124-100, tąsyk iš Diuseldorfo (Vokietijoje) į Naująjį Delį (Indijoje) nuskraidinęs net 124 tūkst. kg sveriantį elektrinės generatorių.
Nors įrašytas skaičius privertė aiktelėti, tokio sunkumo krovinys kaipmat nublanko, kai buvo imtas lyginti su tais, kuriuos gabeno „Mriya“. Tikra tiesa, kad 2009-ųjų rugpjūtį An-225 pagerino rekordą dešimtimis tūkstančių kilogramų.
„Tada buvo pakrautas generatorius ir rėmas, iš viso svėrę 187 600 kg. Šis krovinys buvo nuskraidintas iš Frankfurto (Vokietijoje) į Jerevaną (Armėnijoje)“, – nurodė specialistai iš „Antonov“ oro linijų.
Užregistruotas rekordas susijęs su vientisu kroviniu, tačiau An-225 yra pakilęs ir su didesnio svorio sudėtiniais kroviniais. 2001 m. rugsėjo 11 d. orlaivis vienu metu pagerino netgi kelis pasaulinius rekordus, įskaitanti ir sunkiausio krovinio, svėrusio net 253 820 kg.
Krovinio ilgis – ne kliūtis
Tenka pripažinti, kad An-225 siūlė neįtikėtinai lanksčias krovinių gabenimo galimybes, susijusias ne vien tik su svoriu. Orlaivio ilgis – 84 m – savaime įspūdingas, tačiau svarbiausia, kad beveik visa 1 200 kubinių metrų jo erdvė yra skirta kroviniams. Tos erdvės ilgis – 43,35 m, plotis – 6,4 m, o aukštis – 4,4 m, taigi, joje pavykdavo sutalpinti net ir sudėtingiausių konstrukcijų objektus.
Orlaivio važiuoklės dizainas (toks pat kaip An-124) sukuria atitinkamą pasvirimo kampą, leidžiantį patogiai pakrauti ir iškrauti krovinius. Dėl šios priežasties „Mriya“ ypač tiko ne tik sunkiems, bet ir neįprastai ilgiems daiktams gabenti. Būtent transportavimo erdvės ilgis 2010-aisiais padėjo orlaiviui pelnyti dar vieną pasaulinį rekordą.
„2010-aisiais orlaiviu An-225 teko transportuoti ilgiausią lig tol skraidintą krovinį. Tai buvo dvi bandomosios 42,1 m ilgio vėjo jėgainės mentės, iš Šidziadžuango (Kinijoje) nuskraidintos į Skriudstrupą (Danijoje)“, – paminėjo „Antonov“ personalas.
Per visą eksploatavimo laikotarpį „Mriya“ pasiekė toli gražu ne vieną dėmesio vertą rekordą, be to, šis orlaivis buvo vertinamas ne tik dėl pajėgumo gabenti didžiulio svorio ir įspūdingų gabaritų krovinius.
„2012-aisiais į Guinnesso rekordų knygą buvo įrašytas dar vienas An-225 rekordas. Šiame orlaivyje buvo surengta aukščiausiai (10 150 m virš jūros lygio) kada nors vykusi meno paroda. Joje buvo eksponuojami 120-ies menininkų darbai – iš viso 500 kūrinių“, – aiškina „Antonov“ oro linijų atstovai.
Net per pandemiją An-225 gerino rekordus. Pavyzdžiui, 2020-aisiais juo buvo transportuotos tūkstantį kubinių metrų užimančios dėžės su asmeninės apsaugos priemonėmis. Šis krovinys buvo pripažintas didžiausios apimties per visą ligtolinę transportavimo oru istoriją. Anot oro linijų atstovų, norint saugiai pakrauti šitokį kiekį dėžių, teko kiekvieną dėžę kelti atskirai, o ne kartu su visa platforma.
Daugiau rekordų nebebus...
Jeigu ne pragaištingos aplinkybės, „Antonov An-225“ ir toliau mus stebintų rekordais. Deja, Rusijos invazija į Ukrainą padarė galą jo eksploatavimui. Hostomelio oro uoste stovėjęs šešių variklių orlaivis tapo Kyjivą atakavusių Rusijos pajėgų auka. Jam padaryta žala yra pernelyg didelė, kad būtų galima manyti, jog orlaivį pavyks suremontuoti ir jisai vėl pakils.