Delfi dar penktadienį rašė apie visišką chaosą Vilniaus oro uoste, kur dėl susidariusių eilių žmonės vėlavo į savo skrydžius – daugiau skaityti galite ČIA.
Komentuodamas susidariusią situaciją, Lietuvos oro uostų atstovas žiniasklaidai Tadas Vasiliauskas trečiadienį aiškino, kad eilės formuojasi dėl sustiprintos saugumo patikros, tačiau problema jau yra sprendžiama. Daugiau skaitykite ČIA.
Laidoje „Delfi diena“ trečiadienį kalbėjusi Civilinės aviacijos asociacijos vadovė Orijana Mašalė kalbėjo, kad minios Vilniaus oro uoste susidarė dėl dviejų pagrindinių priežasčių.
„Pirma priežastis – sugriežtėjusios saugumo patikros oro uostuose. Kita – darbuotojų trūkumas. Šis susijęs su tuo, kad naujiems darbuotojams ir netgi tiems, kurie daugybę metų dirba įmonėse, dirbančiose oro uostų teritorijoje, labai ilgai užtrunka gauti leidimą dirbti toje teritorijoje. Kaip žinia, bet kas ten darbuotis bei lengvai patekti negali.
Dėl to yra vykdomos asmenų patikros ir tai lemia pakankamai ilgą biurokratinę procedūrą. Kitose Europos Sąjungos šalyse tai trunka nuo kelių iki keliolikos dienų, o Lietuvoje, deja, procesai užsitęsia iki 60 dienų. Net pateikus dokumentus prieš porą mėnesių, ilgai oro uostų teritorijoje dirbantiems žmonėms leidimai vis dar nėra išduoti“, – nurodė O. Mašalė.
Anot ekspertės, norint tapti oro uosto darbuotoju, pirmiausia reikia atitikti kiekvienos įmonės keliamus savus reikalavimus.
„Juos darbuotojai turi atitikti vykdydami savo funkcijas: registruodami keleivius, dirbdami su bagažu, remontuodami orlaivius ir t. t. Šalia to jie turi būti nepriekaištingos reputacijos, kuri privalo būti patikrinta įvairiose institucijose“, – vardijo O. Mašalė.
O. Mašalės nuomone, terminai tokie ilgi yra todėl, nes tam tikrose institucijose, atsakingose už leidimų išdavimą, trūksta resursų.
„Natūralu, kad karas Ukrainoje sukūrė dar didesnį dėmesį visiems su saugumu susijusiems aspektams. O žmonių, kiek teko girdėti, yra tiek, kiek buvo anksčiau. Puikiai suprantame, jog valstybinės institucijos nėra guminės ir negali taip greitai vykdyti visų funkcijų.
Turime tam tikrų pasiūlymų, ką būtų galima daryti. Vienas jų – automatizuota patikra. Įmonėje, veikiančioje oro uostų teritorijoje, dirbantis žmogus automatiškai gautų leidimo pratęsimą, jei nėra jokių signalų, kad jo reputacija nebėra nepriekaištinga.
Kita opi verslui problema yra susijusi su pačių darbuotojų trūkumu Lietuvos rinkoje. Verslai nori atsivežti kvalifikuotus aviacijos bendruomenės narius iš kitų užsienio valstybių, tačiau, deja, trečiųjų šalių piliečiams galimybės dirbti Lietuvoje yra praktiškai neįmanomos, – kalbėjo O. Mašalė. – Tai, ką mes matome šiandien, yra tik pradžia.
Leidimų davimo procedūra sugriežtėjo nuo spalio 1 d., tai įmonės dar dengia tais darbuotojais, kurie turi nuolatinius leidimus, bet jeigu procesai nepaspartės, eiles oro uostuose matysime dar didesnes, nes po kelių savaičių nebebus, kam dirbti.“
Ekspertė pridūrė, kad pesimistiškos prognozės laukia ne tik keleivių, bet ir orlaivių, kurie gali taip pat vėluoti.
„Viena iš problemų yra ta, kad orlaivius remontuojančios bendrovės ir jų darbuotojai kol kas veikia specifinėje oro uosto teritorijoje. Tai reiškia, jog jeigu žmogus remontuoja orlaivį, jis irgi privalo gauti leidimą, nors realiai toje oro uosto teritorijoje nevykdo jokių funkcijų. Diskutuojame su Lietuvos oro uostais, siūlome atskirti zonas, kur tikrai yra oro uosto teritorija, o kur neprivalo būti specifinė sugriežtintos patikros teritorija.
Jei nepavyks greitai rasti sprendimo, tai reikš, kad mes dar labiau netenkame žmonių, kurie turi leidimus dirbti šioje teritorijoje, vadinasi, negalime tinkamai aptarnauti orlaivių, todėl oro bendrovės bus priverstos vėlinti ar net atšaukti skrydžius, o mes, kaip keleiviai, susidursime su dar daugiau nepatogumų“, – įspėjo O. Mašalė.