Taip pat skaitykite: Metafizinis simbolizmas - Indijos šventyklas puošia erotinės skulptūros
Sekite Perpasaulį.lt naujienas Facebooke! Tapkite mūsų gerbėju ir naudingas žinias keliaujantiesiems bei naujausius keliautojams aktualius įvykius sužinokite pirmi! Taip pat skaitykite Perpasauli.lt naujienas ir savo išmaniajame telefone. Parsisiųsti programėles: „Android“.
Vadovybė netoleruoja nusirenginėjimo Ankoro archeologinio parko teritorijoje – vietovėje, kuri yra įtraukta į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą, ir kurioje pernai apsilankė 2 mln. žmonių. Šie incidentai trikdo ir paprastus Kambodžos gyventojus, kuriems Khmerų imperijos laikų kompleksas turi didelę istorinę ir sakralinę reikšmę.
„Ankor Vatas yra garsiausia sakrali šventykla Kambodžoje, jos pagerbti atvyksta ne tik turistai, bet ir šalies gyventojai, – sako administratoriaus asistentas Rattanakas Te, gyvenantis sostinėje Pnompenyje. – Be abejonės, tai sukelia man neigiamas emocijas, kaip ir visiems Kambodžos gyventojams, nes pašaliečiai gali pagalvoti, kad mes, Kambodžos gyventojai, esame atsainūs ir nesirūpiname į pasaulio paveldą įtraukta vietove, leisdami šiems turistams taip nepadoriai elgtis.“
„Apsara“ administracijos, atsakingos už Siem Rype, šiaurės vakarų Kambodžoje esančio šventyklų komplekso, atstovė Kerya Chau Sun papasakojo, kad šį mėnesį apsaugos darbuotojai suėmė dvi seseris amerikietes, 22 m. Lindsey Adams ir 20 m. Leslie Adams iš Preskoto, Arizonos valstijos, kurios fotografavo nuogus viena kitos užpakalius Preah Khano šventykloje. Joms abiems buvo skirta lygtinė šešių mėnesių laisvės atėmimo bausmė ir 1 mln. rielų (apytikriai 220 eurų) bauda. Seserys buvo išsiųstos iš šalies, į kurią dabar ketverius metus negalės įvažiuoti.
Sausio mėnesį iš Kambodžos buvo deportuoti trys jauni prancūzai, kurie buvo pastebėti besifotografuojantys Ankoro šventyklų komplekse. Socialinėje žiniasklaidoje taip pat pasirodė nuotrauka, kurioje užfiksuota moteris, nuogomis krūtimis pozuojanti šventyklų komplekse.
Tačiau oficialūs pareigūnai mano, kad pastaroji nuotrauka sufabrikuota, sako K. Chau Sun. Vietos žiniasklaidos duomenimis, sausio mėnesį netoli Pnompenio buvo užfiksuoti trys nuogi motociklu važiuojantys turistai.
Su amerikiete Lindsey Adams nepavyko susiekti nei telefonu, nei „Facebook“ svetainėje. Taip pat be atsako liko SMS pranešimas, parašytas seserų motinai.
Turistai ir anksčiau bandė apsinuoginti Ankoro šventyklų komplekse, tačiau, anot K. Chau Sun, anksčiau jiems pavykdavo sukliudyti.
Šventyklose ir prie bilietų kasų kabo ženklai, įspėjantys turistus, kad komplekse reikia elgtis pagarbiai. K. Chau Sun pridūrė, kad „Apsara“ administracija planuoja iškabinti plakatus, skelbiančius, kad žmonės, kurie bus pastebėti besifotografuojantys nuogi, bus suimami ir deportuojami.
„Mane, kaip Kambodžos gyventoją, tai skaudina... Ypač man skaudu pagalvojus apie vargingesnius šalies gyventojus, kurie visą gyvenimą taupo, kad galėtų bent kartą per visą šalį nukeliauti į Ankorą pasimelsti, – sako moteris. – Jie nesupranta, kodėl turistai taip elgiasi.“
Ankoro archeologijos parkas yra labiausiai turistus viliojanti vieta šioje Pietryčių Azijos šalyje, kurioje vis dar jaučiamas fanatiško komunistinio režimo „Raudonieji khmerai“ poveikis. Šis teroru pagrįstas režimas 1975–1979 m. išžudė 1,7 mln. žmonių.
Didžiulis Ankoro kompleksas kažkuria prasme yra atsvara skaudžiam praeities palikimui. Jis apima Khmerų imperijos, egzistavusios nuo IX iki XV a., ir savo klestėjimo laikotarpiu valdžiusios didžiąją dalį Pietryčių Azijos, sostinių liekanas. Vienu metu Ankoras buvo vienas didžiausių pasaulio miestų. Miestai garsėjo architektūros ir meno šedevrais, puoštais sudėtingais raižiniais, kurie, be kita ko, vaizduoja pusnuoges dangaus mergeles, vadinamąsias apsaras. Ankor Vato šventykla yra didžiausias ir geriausiai išsilaikęs statinys.
Daugumai Kambodžos gyventojų šios šventyklos nėra vien akmeniniai griuvėsiai, sako Tasmanijos universiteto Australijoje turizmo departamento profesorius Trevoras Sofieldas. Jo teigimu, tai budistams šventa vieta bei Khmerų eros paveldas.
Jo manymu, „Apsara“ administracija ir UNESCO turėtų daugiau dėmesio skirti visuomenės švietimui ne tik apie istorinę, bet ir apie sakralinę vietovės reikšmę.
Incidentai su nuogais turistais vyksta ne tik Ankoro šventyklų komplekse. 2014 m. Peru Maču Pikču tvirtovės administracija pranešė stiprinanti vietovės apsaugą, nes joje pastebėti lankytojai, besifotografuojantys nuogi arba nuogi lakstantys po architektūros paveldo objektų teritoriją.
Vienas iš nuogalių – 32 m. apskaitininkas iš Telavivo Amichay Rabas, kuris užfiksavo savo išsišokimus per devynis mėnesius trukusią kelionę Centrinėje ir Pietų Amerikoje, ir paskelbė juos savo tinklaraštyje. Dauguma nuotraukų darytos anksti ryte, kai vietovėje dar nėra lankytojų minių. Jis prisipažino, kad jį fotografavo vietos gyventojai.
„Man būdavo neramu, bet niekada nebijojau pakliūti į bėdą, nes elgiausi labai apdairiai, – prisipažino jis. – Laukdavau tinkamo momento, nes nenorėjau užgauti niekieno jausmų.“
Kambodžos gyventoja Mollyda Keo pasakė, jog šalies gyventojai supranta, kad žmonės iš skirtingų šalių ir kultūrų gali skirtingai traktuoti nuogą kūną ir padorumo ribas. Kambodžietės, pavyzdžiui, viešose vietose maudosi dėvėdamos marškinėlius ir šortus, bet yra įpratusios matyti vakarietes su bikiniais. Tačiau, jos teigimu, tai, kad turistai nuogi fotografuojasi šventyklose, peržengia visas ribas.
„Taip jie parodo, kad negerbia mūsų kultūros, – pasakė ji. – Jei atvykstate pas mus, turite gerbti mūsų kultūrą.“