Keliones pirko, perka ir pirks, todėl prarasti kelis nepatenkintus zyzlius nėra didelė netektis, dėl kurios turizmo paslaugas teikiančios firmos turėtų susirūpinti. Ypač tai reikia suvokti renkantis tokias populiarias kryptis kaip Turkija ar Egiptas, dabar prie jų galima pridėti ir tokias vis augančias kryptis kaip Bulgarija, Izraelis, Ispanijos kurortai.
Turistas, deja, yra tik lašas vandenyne, o įrodyti savo teisybę ir gauti kompensaciją už sugadintas atostogas yra labai sunku, nes tenka eiti kryžiaus kelius ir minti nepaslankių valstybinių organizacijų slenksčius. Noriu duoti Jums vieną patarimą: už savo atostogas atsakingas esate Jūs pats.
„Pagrindinis dalykas – išsiaiškinti, kas yra tikrasis kelionės organizatorius, nes turistai dažnai painioja dvi sąvokas – kelionių agentūrą ir kelionių organizatorių. Kelionių agentūros dažniausiai yra tarpininkės, kurios tik parduoda jau parengtas keliones. Taigi labai svarbu išsiaiškinti, kas yra tikrasis kelionių organizatorius, nes nuo jo viskas ir priklausys.“ – buvo rašyta straipsnyje Kaip išsirinkti kelionę atostogoms, kad vėliau netektų gailėtis.
Prieš pasirašydami kelionės sutartį būtinai padarykite namų darbus. Visų pirma, kruopščiai išsirinkite atostogų šalį. Tarkime, tai bus ta pati Turkija. Tačiau Turkija yra didelė, „keliauti į Turkiją“ yra tas pats, kas sakyti, kad vykstate „atostogauti į Europą“. Taigi, sekantis etapas yra išsirinkti kurortą pagal pageidavimus. Alanija, Kemeras, Bodrumas, Antalija, Sidė...
Svarbu teisingai pasirinkti kurortą, kad susiviliojus pigia kelione porai tylos ir ramybės panorusių pensininkų neatsipeikėti naktinio gyvenimo rojuje su diskoteka iki ryto, o pašėlti norintiems studijų draugams neatsirasti pensininkų miestelyje, kur visi eina miegoti „su vištomis“.
Daugiau informacijos apie kurorto ypatumus turėtų suteikti agentūroje, kurioje ketinate pirkti kelionę. Žinoma, atidžiai nagrinėkite viešbučių pasiūlymus. Šiai užduočiai teks sudeginti daug laiko, bet tai padaryti būtina.
Skaitykite viešbučio aprašymą ir turizmo įmonei užduokite labai konkrečius klausimus, nepamirškite perskaityti kitų turistų paliktus viešbučio įvertinimus bent trijuose internetiniuose portaluose, tokiuose kaip TripAdvisor, Booking ar Agoda. Nepatingėkite pagūglinti pasakojimų apie dažniausiai pasitaikančias viešbučių problemas, kad galėtumėte konkrečiai užklausti dėl jų savo viešbučio atstovų, tarkime, ar „vaizdas į jūrą“ ir yra vaizdas į jūrą, o ne kažkas toli mėlynai blizga tarp palmių, kurias matote iš kambario?
Jūs nustebsite, bet nemažai viešbučių būtent tai ir reklamuoja kaip vaizdą į jūrą, ir jūs jokiam teismui neįrodysite, kad tos jūros nematėte. Kitas svarbus dalykas norintiems pasimėgauti jūros teikiamais malonumais yra realus atstumas nuo viešbučio iki paplūdimio, ar paplūdimys yra privatus viešbučio paplūdimys ar juo dalinasi keli viešbučiai ir dar pusė miesto ateina, ar nereikia kirsti judrios gatvės, ar būtina nuomotis gultus... Nemaloniausia staigmena būtų vietoje šilkinio smėliuko rasti grubų žvyrą, bet kai kuriose šalyse tai ir yra paplūdimys.
Nemažai keliautojų nudega nepasidomėję kada prasideda turizmo sezonas. Net jeigu kelionės aprašyme žadama atkelti vartus į Rojų, ne sezono metu kai kurios paslaugos gali būti neteikiamos, o už jų neteikimą pinigai grąžinami nebus. Turistinio sezono pradžia Turkijoje tradiciškai laikoma balandžio pabaiga-gegužė ir viskas pradeda rimti rugsėjo-spalio mėnesiais. Patarčiau asmeniškai susisiekti su viešbučiu, kuriame planuojate ilsėtis, ir užklausti dėl sezono pradžios, remonto darbų ir pan. Ginčo atveju bent jau turėsite rašytinį įrodymą, kad sutartis nevykdoma.
Pasidomėkite, kas įskaičiuota į kelionės kainą. Tai aktualu užsakant maitinimo planą. Čia vėl padės atsiliepimų skaitymas internetiniuose portaluose, ypač jeigu bus įkelta realių nuotraukų, kurios skirsis nuo reklaminio katalogo nuotraukų. Turistai dažnai parašo jeigu būna ilgos eilės restorane, jeigu būna vienodas meniu, jeigu nebūna vaisių, jeigu kas nors apsinuodija maistu.
Patarčiau rinktis viešbutį, kurio meniu būtų ir europietiškos, lietuviams įprastos, virtuvės patiekalų, kad dėl egzotikos neprasėdėtumėte visų atostogų ant „porcelianinio sosto“. Tai ypač aktualu keliaujant su vaikais. Būtinai prašykite detalios išklotinės ar išaiškinimo kas yra tokie burtažodžiai kaip „kontinentiniai pusryčiai“, „a la carte“...
Dažnai nepatyrusius turistus nuvilia viešbučio vieta. Tai, kad jis yra Alanijoje, gali būti tas pats, kas pasakyti, kad viešbutis yra Vilniuje. Tik štai nuvažiavus į tą Vilniaus viešbutį pamatai, kad jis yra kokiose Grigiškėse ir iki lankytinų objektų ar artimiausios maisto parduotuvės reikės važiuoti su trimis persėdimais, o gal pro to viešbučio teritoriją net nekursuoja joks visuomeninis transportas, todėl teks mokėti už brangų taksi.
Patariu įsivesti siūlomo viešbučio adresą į Google Maps ir pažiūrėti atidžiau. Labai daug tikrai pigių kelionių paketų „skrydis+pervežimas+viešbutis“ siūlomi būtent į tolimiausiuose kampeliuose įsikūrusius viešbučius, kurie yra savarankiško keliautojo logistikos košmaras.
Kokias papildomas paslaugas dar reiktų įsigyti? Tai gali būti pervežimas iki oro uosto, papildomas maitinimas (vakarienės), internetas (taip, jis labai daug kur mokamas ir brangus), arbatinukas kambaryje, seifas (dažnai būna mokamas), oro kondicionierius (gali būti mokamas), kelionės draudimas, paplūdimio gultai, šaldytuvas...
Ar tai įskaičiuota į akcijinės kelionės kainą, ar ne? Jeigu ne, gal verta imti brangesnį viešbutį be jokių priemokų? Dažnas turistų pelėkautas yra mini-baras, kuriame gėrimai ir užkandžiai kainuoja tris kartus brangiau nei supermarkete. Jeigu kambaryje būna padėta kavos/arbatos ir šokoladukas prie arbatinuko („welcome pack“), būtinai klauskite registratūroje kiek tai kainuoja, nes dažnai pirmas arbatos pakelis būna nemokamas, o jeigu kambarinė papildo ką sunaudojote kitą dieną ir vėl sunaudojate, tai jau skaičiuoja į kambario sąskaitą.
Jeigu nenorite vien tik kepintis ant saulės, o norite ir kultūros pažinti, galima užsakyti įvairias ekskursijas. Standartiškai turistai teigia, kad pirkti iš vietos agentūrų yra žymiai pigiau negu iš turizmo paslaugų firmos, per kurią perkate kelionę. Turizmo paslaugų firmos gi tvirtina, kad jų ekskursijos saugesnės ir jie turi visas licencijas.
Čia vėl reiktų skaityti turistų atsiliepimus, klausti kelionių forumuose ir socialiniuose tinkluose, prašyti nuotraukų iš ekskursijų, rinktis įmones su gerais turistų vertinimais. Patarčiau sumokėti brangiau, bet gauti kokybę: naują autobusą, profesionalų gidą... Aš asmeniškai nesirinkčiau į rusakalbius orientuotos ekskursijos, nes rusakalbių turistų yra daug ir vėlgi su laiku ima veikti tas pats konvejerio principas.
Žinoma, jeigu rusų kalba yra vienintelė užsienio kalba kurią mokate, kitos ekskursijos galite ir negauti. Kartais apie rusakalbį gidą sužinoma tik įlipus į autobusą, nes nemažai turizmo firmų Turkijoje ar Egipte laiko savaime suprantamu dalyku, kad šia kalba turistai iš Lietuvos susikalba, o lietuvius ar anglakalbius gidus samdyti jiems yra tiesiog prabanga.
Paskutinis patarimas: būkite protingi. Dviejų savaičių atostogos su „ultra all included“ 5* viešbutyje ant jūros kranto negali kainuoti grašius. Nesakau, kad nebūna paskutinės minutės pasiūlymų ar gerų išankstinio pirkimo sąlygų, bet tai bus 30 proc. pigiau negu įprasta kaina, o ne 30 proc. įprastos kainos!
Geri viešbučiai yra paklausūs, juos užsako turtingi žmonės, kurie perka kokybę ir ramią galvą, todėl biudžetinėms pelėms, kurios skaičiuoja trupinius, ten vietos nebūna. Tokie viešbučiai net nesiūlo nuolaidų ar išpardavimų, nes juos vis tiek užsako pilna kaina! Ir Jums galva ant pečių uždėta ne tam, kad lietus į kaklą neprilytų, todėl iniciatyvos dėl savo atostogų imtis turite būtent Jūs, o ne Novaturas, Tezturas, Topturas, Pravalturas...
Autorė nėra niekaip susijusi su nei viena straipsnyje paminėta turizmo paslaugas teikiančia įmone. Šis straipsnis nėra užsakomasis ir atspindi mano asmeninę nuomonę.
Nagi, pasidalinkite savo atostogų košmarais: siųskite jas keliones@delfi.lt
Daugiau autorės tekstų rasite ČIA
Sekite „Kūtvėlos kelionės ir klajonės“ Facebook'e