Ekspertams išnagrinėjus tarptautinių skrydžių keleivių kryptis iš dešimties Kinijos miestų (Uhano, Pekino, Šanchajaus, Kunmingo, Čengdu, Siameno, Haikou, Guangdžou, Šendženo ir Honkongo) galime susidaryti bendrą situacijos vaizdą. „Skycop“ ekspertų parengtoje lentelėje matome minimų keleivių galutinius kelionės tikslus ir atvykusių keleivių apimtis.
Lentelėje pateikti Europos miestai, tokie kaip Paryžius ar Londonas, yra ir lietuvių pamėgtų kelionių krypčių. Tiesioginį susisiekimą tiek su didžiausiais Kinijos miestais, tiek su Lietuva turi ir Barselona, Roma, Milanas, Frankfurtas, Amsterdamas, Stambulas, Maskva.
„Keleiviui iš Lietuvos, pasirinkusiam keliauti (dažniausiai – į kitą žemyną) jungiamuoju skrydžiu, ir yra didžiausia tikimybė prasilenkti su keleiviu, atskridusiu iš Kinijos, kuris čia taip pat gali laukti persėdimo“, – DELFI sakė „Skycop“ rinkodaros vadovas Julius Areška.
Taigi, virusui vis aktyviau plintant už Kinijos ribų, akivaizdu, kad karščiausi taškai Europoje – šalys, kuriose veikia didžiausi oro transporto mazgai. Remiantis statistika, 2019 m. daugiausia keleivių iš paties Uhano skrido į Londono (Hitrou) oro uostą. Taip pat – į kitus tiesioginį susisiekimą oru su šiuo miestu turinčius Europos didmiesčius: Maskvą, Romą, Paryžių ar Stambulą:
„Iš šių keturių miestų oro uostų galima tiesiogiai susisiekti ir su Lietuva. Nors Uhane šiuo metu paskelbtas karantinas ir reguliarieji skrydžiai nebevyksta taip, kaip anksčiau, į didžiuosius Europos oro uostus vis dar skraido lėktuvai iš kai kurių kitų Azijos miestų, kuriuose fiksuojamas didėjantis koronaviruso plitimas. Pavyzdžiui, „Air China“ vykdo įprastą susisiekimą tarp Pekino ir Frankfurto, kuris turi tiesioginę jungtį ir su Vilniumi“, – teigė J. Areška.
Pasak eksperto, dauguma Europos oro uostų, sulaukiančių didžiausių keleivių iš Kinijos srautų, yra įsikūrę šalyse, turinčiose geriausius rodiklius pagal infekcinių ligų pažeidžiamumo indeksą. Šis indeksas nusako konkrečios šalies pasirengimą suvaldyti infekcinių ligų ir jų protrūkių sukeliamas grėsmes, remiantis aibe kriterijų, nusakančių valstybės galimybes, susijusias su politinio, ekonominio, sveikatos apsaugos sistemos efektyvumo ir kitų kintamųjų visuma.
„Jeigu kalbėtume apie būtent tuos oro uostus, kurie pastaruoju metu aptarnavo daugiausia tiesiogiai iš Uhano atvykstančių keleivių, reikėtų pažymėti, kad žemiausius rodiklius Europoje pagal infekcinių ligų pažeidžiamumo indeksą turi tos tiesioginį susisiekimą oru tiek su Kinija, tiek su Lietuva vykdančios šalys, kuriose įsikūrę Stambulo ir Maskvos oro uostai. Tačiau tai nereiškia, kad keliaujantieji čia turėtų ypač nerimauti, mat dėl koronaviruso protrūkio šiuose oro uostuose taip pat maksimaliai sustiprinta parengtis, siekiant užkirsti kelią bet kokiam panašiam pavojui keliaujančiųjų sveikatai“, – sakė ekspertas.
Visi didžiausi Europos oro uostai, taip pat dauguma tų, kurie priima keleivius, skrendančius tranzitu pro didžiuosius oro transporto mazgus, maksimaliai mobilizavo pajėgas pagal iš anksto tokiai situacijai paruoštus planus. Pavyzdžiui, Londono Hitrou oro uostas 4 terminale paskyrė atskirą zoną, skirtą keleiviams, atvykusiems iš Uhano, tikrinti. Taip pat informuoja keleivius apie viruso simptomus.
Oro uostuose atvykusių keliautojų temperatūra matuojama bekontakčiais infraraudonųjų spindulių termometrais, o nustačius, kad čia atvykęs žmogus karščiuoja ar pastebėjus kitus šiai infekcijai būdingus simptomus, jo sveikatos būklė papildomai įvertinama čia budinčių medikų. Pasireiškus bent menkiausiam įtarimui dėl galimo užsikrėtimo koronavirusu, žmogus nedelsiant yra perkeliamas į karantiną ir stebimas visą laiką, kol jam teikiama medicininė pagalba.
Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūra (EASA) išleido rekomendaciją ES teritorijoje veiklą vykdančioms oro linijų bendrovėms pasirūpinti pakankamu universalių apsaugos rinkinių kiekiu. Šie rinkiniai, skirti apsisaugoti nuo infekcijų, plintančių kontaktuojant su užsikrėtusio žmogaus oda, kūno skysčiais ar oro lašeliniu būdu, dalijami skrydžius į koronaviruso protrūkio paveiktas šalis koordinuojančioms įguloms. Šioms taip pat nurodyta pranešti apie bet kokį įtarimą, jeigu skrydžio metu bus pastebėtas vienas ar keli keleiviai, galimai turintys koronaviruso infekcijos simptomų.
Ką daryti, jei dėl viruso buvo atšauktas skrydis?
Pasak „Skycop“ atstovo, tiems oro transporto keleiviams, kurių skrydis buvo atšauktas dėl Kinijos miestuose paskelbto karantino ar koronaviruso protrūkio pavojaus, oro linijų bendrovė privalo pasiūlyti alternatyvų maršrutą, analogišką skrydį kitu metu arba grąžinti pinigus už sumokėtus bilietus.
„ES reglamentas (EB) 261/2004, nustatantis oro keleivių teises atšaukto skrydžio atveju, nenumato papildomos piniginės kompensacijos šioje situacijoje, nes ji priskiriama ypatingoms aplinkybėms. Vis dėlto, jeigu keleivis pasirenka ne pinigų už lėktuvo bilietą grąžinimą, o kelionę alternatyviu maršrutu ar vėlesnę skrydžio datą, oro linijos privalo suteikti jam visą reglamento numatytą rūpybą – įskaitant maistą, gėrimus, galimybę paskambinti telefonu arba išsiųsti elektroninį laišką, o esant būtinybei – ir nakvynę viešbutyje bei transportą iš oro uosto į apgyvendinimo įstaigą bei atgal.
Iš esmės čia galioja ta pati taisyklė, kaip ir bet kuriuo kitu atveju atšaukiant kelionę – jeigu atsisakyti skrydžio nusprendžiate jūs, su tuo susijusios išlaidos nuguls ant jūsų pečių, oro linijų bendrovei minimalizuojant su tokiu jūsų sprendimu susijusius nuostolius. O jeigu skrydį atšaukė oro linijų bendrovė, būtent ji ir privalo pasirūpinti, kad patirtumėte minimalias su tuo susijusias išlaidas ir išvengtumėte kitų nepatogumų, – aiškino J. Areška ir pridūrė, kad besivystant šiai koronaviruso epidemijai kai kurios oro linijų bendrovės šiek tiek sušvelnino savo politiką ir leidžia keliaujantiems į regionus, kuriose yra fiksuojami nauji užsikrėtimo atvejai, susigrąžinti pinigus arba pakeisti skrydžio datą be papildomų mokesčių netgi tuo atveju, jeigu skrydis nėra atšauktas. – Vis dėlto svarbu atsiminti, kad tai galioja ne visoms oro linijoms ir dažniausiai – tik tam tikrais maršrutais. Tad jeigu nuspręsite spontaniškai pakeisti savo kelionių planus, šiems net nesusijus su Kinija ar Rytų Azijos regionu, tikėtina, jog turėsite sumokėti skrydžio datos keitimo ar bilieto grąžinimo mokestį, o kai kuriais atvejais tiesiog prarasite už bilietus sumokėtus pinigus – viskas priklauso nuo jūsų oro linijų bendrovės sąlygų ir jūsų skrydžio klasės. Būtent todėl patartina prieš priimant bet kokius sprendimus iš anksto nuodugniai išsiaiškinti, ar jūsų oro linijų bendrovės taikomoje skrydžio atšaukimo ar jo datos keitimo politikoje iš tikrųjų įvyko kokių nors pokyčių ir, jeigu taip, – būtent kokių.“
Norėdami atsakyti sau į klausimą, ar šiuo metu kelionės į užsienį yra apskritai pavojingesnės ir ar neturėtumėte atsisakyti artimiausios suplanuotos išvykos, svarbu kuo realiau įvertinti visas rizikas bei galimybes. „Galvodami apie kelionę, turime išskirti du dalykus – kur keliaujame ir ar galime užsikrėsti toje vietoje, į kurią keliaujame. Kartu reikia įvertinti pačią kelionę, t. y. ar galime užsikrėsti pakeliui. Taigi šiuo metu epidemija vyksta Kinijoje, o kitose šalyse užsikrėtimo atvejai yra pavieniai, t. y. už Kinijos ribų pernešta infekcija dar nėra sukūrusi jokio naujo epidemijos židinio. Reikia suprasti, kad rizika užsikrėsti keliaujant už Kinijos ribų yra labai artima nuliui.
Jeigu keleiviams neaišku dėl savo artimiausios kelionės lėktuvu ar buvo atšauktas jų skrydis, visada galima kreiptis į „Skycop“ ir mes mielai patarsime, ką turėtumėte daryti susiklosčius tam tikrai situacijai. Esame pasiruošę padėti keleiviams net tuo atveju, jeigu sutrikdyto skrydžio kompensacija jiems nepriklauso, – suteiktumei visą reikalingą informaciją apie tai, ką daryti vienoje ar kitoje situacijoje, kai keleivis nėra tikras, kaip turėtų pasielgti norėdamas išvengti papildomų rūpesčių kelionėje“, – sakė J. Areška.
Užsienio reikalų ministerija rekomenduoja atidėti keliones
DELFI primena, kad Uhano mieste praėjusį mėnesį kilusi koronaviruso epidemija, paskutiniais duomenimis, jau pasiglemžė daugiau nei 550 žmonių gyvybes. Daugiau nei 28 tūkst. piliečių šiuo metu infekuoti. Nemažai šalių ir oro vežėjų riboja kelionių pasiūlą ir griežtina taisykles. Remiantis turizmo verslo duomenis renkančia ir analizuojančia įmone „Cirium“, nuo sausio 31 d. buvo atšaukta beveik 10 tūkst. skrydžių, nors Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) kol kas nėra nurodžiusi, kad tokie apribojimai būtini, siekiant sukontroliuoti ligos plitimą.
Užsienio reikalų ministerija (URM) skelbia ir, atsižvelgdama į situaciją, nuolat atnaujina kelionių rekomendacijas vykstantiems į įvairias šalis. Su šiomis rekomendacijomis (jas galima rasti čia) pravartu susipažinti planuojant keliones į kitas šalis ar vykstant tranzitu per jose esančius oro uostus. Apibendrintų rekomendacijų kelionėms į atskirus žemynus nėra, nes atskiruose jų regionuose ar valstybėse situacija gali būti labai skirtinga. Reikėtų vadovautis atskiroms šalims pritaikytomis rekomendacijomis.
Dėl sparčiai plintančio naujojo koronaviruso šiuo metu URM puslapyje rekomenduojama laikinai nevykti į Kiniją. Esantiems šioje šalyje patariama stebėti situaciją ir, padėčiai blogėjant, nelikti šalyje. Dėl kitų aplink Kiniją esančių šalių griežtų rekomendacijų nėra – specialistai siūlo susilaikyti nuo nebūtinų kelionių, pataria nevykti į miestus, kuriuose paskelbtas karantinas.
„Jei tik įmanoma, verta atidėti keliones visomis kryptimis, kuriomis URM rekomenduoja nevykti. Tačiau svarbu žinoti, jog URM teikia tik rekomendacijas, o kiekvienas asmuo, įvertinęs visas aplinkybes, savarankiškai priima sprendimą dėl savo vykimo ar nevykimo į vieną ar kitą šalį. Visais atvejais siūlytume prieš išvykstant parsisiųsti programėlę „Keliauk saugiai“ ir užregistruoti kelionę URM tinklalapyje, kad prireikus su piliečiu galėtų susisiekti konsuliniai pareigūnai“, – DELFI sakė URM atstovai.